حجازی گفت:اقتصاد مقاومتی باید ملاک حمایت از کارآفرینان باشد زیرا برجام تنها تسهیلگر مناسبات اقتصادی خواهد بود، تا مراودات بازرگانی برای اقتصادی درون‌زا وبرون‌گرا محقق گردد.
کد خبر: ۸۷۲۶۶۹۸
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،‌ سید امیرحجازی فعال در زمینه کارآفرینی اجتماعی و مدیرعامل سازمان مردم نهاد جمعیت کارآفرینان با موضوع توسعهء نهضت کارآفرینی با انتقاد از بی‌تاثیر بودن برجام بر اقتصاد کشور به دلیل بدعهدی ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: در حال حاضر بستر نقل انتقال پول به برخی از دلایل آنچنانچه باید محقق نشده است. ده سال است که با تشدید تحریمها و تحریمهای خارج از برنامه هسته ای آمریکا بر علیه ایران ارتباط بانکی ما با دنیا قطع شده و سیستم بانکداری ما با مشکلات فنی نیز رو به رو می‌باشد چرا که مدیریت بانکداری داخلی ایران درعرصهء بین الملل هنوز با نظام بانکداری بین الملل هماهنگ نیست و باید سریع تر به لحاظ فنی رشد کنیم

این فعال کارآفرینی اجتماعی گفت: تحریم های کنگره آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر درایران و حمایت از محور مقاومت توسط جمهوری اسلامی که تحت عنوان حمایت از تروریسیم نظام سلطه تعبیر می‌نماید و فشارجهت کنترل برنامه های موشکی ایران و حذف چرخه دلار از مبادلات پولی با ایران در نظام بین الملل از دیگر مشکلات بر سر راه اتصال ارتباطات بانکی ایران بانظام بانکداری بین الملل است و تحریم های یک جانبه ایالات متحده برعلیه ایران تسری ناعادلانه حقوق عمومی داخلی آمریکا به نظام حقوق بین الملل است و این اقدامات کنگره آمریکا منصفانه نیست.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی باید ملاک حمایت از کارآفرینان باشد چرا که ابلاغیه مقام معظم رهبری سندی بالادستی بر اساس اصل ۱۱۰قانون اساسی دقیقا''به منظور توسعهء کارآفرینی تدوین و ابلاغ گردیده است.  در این راستا برجام تنها تسهیلگر مناسبات اقتصادی و کارآفرینی خواهد بود، تا مراودات بازرگانی برای اقتصادی درون زا و برون گرا محقق گردد. بنابراین اگر مراودات مالی برای تسهیل واردات باشد و به تولید داخلی لطمه بزند، برجام فایده نداشته و مضر است  یعنی افرادی که از واردات منفعت می برند به توسعهء نهضت کارآفرینی ایران لطمه می زنند و سبب رکود و ورشکستگی صنایع کوچک و متوسط  و تولیدداخلی خواهند بود.

مدیرعامل جمعیت کارآفرینان با بر شمردن دلایل رکود در اقتصاد کشور عنوان کرد: عدم توفیق درمدیریت بنگاه های زود بازده، سوء مدیریت بخش عمومی در بسترسازی برای صنایع کوچک، عدم تحقق عینی سیاست های کلی نحوهءاجرای اصل چهل و چهار قانون اساسی درزمینه خصوصی سازی، بزرگ بودن حجم اقتصاد دولتی درحال حاضر بالابودن متوسط نرخ سود بانکی که هنوز هم نامتعارف است، سیاستهای ناهماهنگ در وزارت صنعت ،معدن تجارت، وزارت اقتصاد از دلایل اصلی رکود در اقتصاد کشور است.

وی تصریح کرد: باید در ستاد اقتصاد مقاومتی تکلیف و اولویت بر این باشد، که بازار هشتاد میلیون نفری ایران در دست ایرانیان  و اقتصادایران مردم محور باشد نه اینکه کشورهای خارجی ،با صادرات کالا وخدمات خود بازار ایران را در دست خود بگیرند بسیار هوشمندانه با وضع تعرفه های سنگین برای واردات ناهماهنگ وکنترل قاچاق میشود به تولیدداخل حمایت رساند و بازارمصرف ایران رادراختیارکارآفرین ایرانی قرارداد همچنین  باید بخش عمومی با حمایت از صادرات اولویت بیشتری برای توسعه کارآفرینی فراهم گرداندتا اقتصاد ایران برون گرا باشد.

حجازی با اشاره به آمار رشد اقتصادی نیز گفت: به نظر می رسد این آمار با واقعیت تطابق ندارد و مسئولان بانک مرکزی به شکل مصلحت جویانه ای آن را اعلام کرده اند. شایان ذکر است که بیان شود در سال نود و پنج روند مثبتی در اقتصاد ایران رخ داده و این فقط به برجام مربوط نمی شود و این به دلیل روند مثبت و توجه  بیشتر تمامی مسؤلین و مردم به بحث اقتصادمقاومتی بعد از راهبردی است که رهبری در اول سال درخصوص ده اقدام اساسی برای نجات اقتصادکشور مطرح فرمودند.

وی با اشاره به نکات مثبت برجام عنوان کرد: بالارفتن تولید نفت و تسهیل در صادرات،بیمه حمل و نقل دریایی برای صادرات نفت در کنار آمد و شد هیأت های اقتصادی کشورهای مختلف به ایران و زمینه سازی برای همکاری مشترک بین المللی برای دیپلماسی اقتصادی از دستاوردهای مثبت برجام بود.

ارسال نظرات