کارشناسان معتقدند نبود مدیریت واحد در گمرک, محدودیت مشوق های صادرات غیر نفتی و بی توجهی به صنایع کوچک و متوسط از جمله مشکلات حوزه صادرات است.
کد خبر: ۸۷۲۶۷۰۴
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، در حالی که وعده های بسیاری برای توسعه‌ی صادرات همچون اعطای مشوق‌های صادراتی از سوی مسئولان داده می‌شود هنوز مشکلات و موانعی پیش روی این بخش وجود دارد.


بخش صادرات اگر چه اکنون حال خوبی ندارد، اما همه مسئولان نوید روزهای خوبی را برای آن می دهند؛البته مساعد نبودن اوضاع تنها مربوط به این روزها نمی شود، بلکه سالهاست که تجار و صادرکنندگان از مشکلات و موانع صادرات گله مند هستند.

به گفته برخی از کارشناسان تصمیمات یک شبه و کوتاه مدت، قوانین و مقررات متعدد، وضع بخشنامه های مختلف، هماهنگ نبودن دستگاه های مرتبط به امر صادرات و مهم تر از همه موانع بانکی، پای ثابت مشکلات صادراتی شده بطوریکه اگر روزی یکی از این موانع حذف شود صادرکنندگان جای خالی آن را به خوبی حس خواهند کرد.

حمیدرضا فولاد گر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی  اظهار کرد: بخشی از محصولات ایران قابلیت صادرات دارد و بخشی دیگر به دلایل عمده مانند نداشتن بازار هدف و کیفیت مناسب ،قدرت رقابت ندارد؛ بنابراین کیفیت نا مطلوب و نبود بسترهای حمایتی از مشکلات پیش رو صادرات است . 

فولادگر در خصوص دلایل مختلف روی برگردانی تجار از صادرات گفت :‌ موانعی بسیاری در این حوزه وجود دارد و گاهی مواقع با وجود کیفیت مناسب و قیمت رقابتی ، داشتن بازار هدف و بسیاری از موارد دیگر باز با روی برگردانی فعالان تجاری از صادرات مواجه می شویم . 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی افزود :‌ خوشبختانه در دو یا سه سال گذشته اصلاحات خوبی را در خصوص بخش های صادراتی ،‌ گمرکی و رفع موانع تولید داشته ایم همچنین دولت نیز لایحه ای را در خصوص اصلاحات گمرکی به مجلس ارائه داده و معافیت های مالیاتی را برای صادرکنندگان در نظر گرفته اند.

وی تصریح کرد:در بخش حمل و نقل کالاهای صادراتی اصلاحات و اقدامات خوبی در نظر گرفته شده که کمک بزرگی به صادر کنندگان و فعالان تجاری برای ارتقای عمکرد می کند.

فولادگر افزود:باید تلاش کنیم تا موانع صادرات رفع شود زیرا ارتقای بخش تولیدات صادرات محور باعث رونق اقتصادی می شود؛ امری که در اقتصاد مقاومتی به آن تاکید فراوان شده است.

*** موانع صادراتی دغدغه خاطر بازرگانان

حسین گروسی کارشناس اقتصادی  اظهار داشت: بازرگانان در عرصه صادرات کالا و خدمات با برخی مشکلات عمده از قبیل برگشت پول، ترانزیت کالا،صادرات مقطعی مواجه هستند که حل این معضلات می تواند امنیت خاطر صادرکنندگان را به همراه داشته باشد.

وی افزود: سرعت عمل گمرک در ترخیص و صادرات کالا امری مهم تلقی می شود چرا که این امر در جلوگیری از فساد محصول بسیار حائز اهمیت است.

گروسی با اشاره به دیگر مشکلات بازرگانان بیان کرد: برگشت پول به سبب تحریم های بانکی و ترانزیت کالا از دیگر دغدغه های صادرکنندگان است که همواره لازم است در این خصوص برنامه ریزی های جامع صورت گیرد تا تمایل آنها به امر صادرات افزایش یابد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه یادآور شد: کشور پتانسیل و موقعیت خوبی در بخش صادرات داراست و این امر یکی از مصداق های اقتصاد مقاومتی است که ایران به یک کشور صادرکننده تبدیل شود.

گفتنی است که توسعه صادرات موجب اشتغال پایدار، افزایش ارزآوری، شکوفایی و رونق اقتصادی خواهد شد.

***ضرورت توجه به بخش خصوصی در جهت توسعه صادرات

در همین رابطه نادر قاضی پور, عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم اظهار داشت: یکی از مهم ترین مشکلات حوزه صادرات، عدم مدیریت واحدهای گمرکی است که موجب ورود کالاهای قاچاق به کشور می شود.
 
وی افزود: مشکل دیگر فعالان تجاری عدم تخصیص مشوق صادرات غیر نفتی است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بسیاری از صادرکنندگان در کشور خام فروشی می کنند بعنوان مثال موادی همچون نفت و سنگ به صورت خام صادر می شود و از طرفی فاقد تولید در صنایع پایین دستی هستیم. در حال حاضر سود در سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی است و باید سرمایه گذاری در این صنایع را افزایش و فناوری های صنایع کوچک را صادر کنیم.

قاضی پور تصریح کرد: بخش خصوصی نقش ویژه ای در افزایش صادرات کشور دارد دولت باید اجازه دهد واردات و صادرات را بخش خصوصی اداره کند که با این کار اشتغال هم ایجاد خواهد شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: برند سازی نیز یکی دیگر از عواملی است که در توسعه صادرات نقش ویژه ای ایفا می کند.

وی در پایان گفت: باید به صنایع کوچک و متوسط که ایجاد اشتغال می کنند توجه کنیم و از واردات کالایی که مشابه آن در داخل کشور است جلوگیری کنیم.
ارسال نظرات