کتاب مثنوی "یوسف و زلیخا" اثر فرهود عطایی حور و با مقدمه، تصحیح و تعلیقات دکتر احد پیشگر، با حضور شاعران استان در شهر فرهنگی نمین رونمایی شد.
کد خبر: ۸۷۲۶۷۵۸
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از نمین، کتاب مثنوی "یوسف و زلیخا" اثر فرهود عطایی حور و با مقدمه، تصحیح و تعلیقات دکتر احد پیشگر، با حضور شاعران استان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فرهنگی نمین رونمایی شد.

این کتاب با محتوای شعر ترکی آذربایجانی در 84 صفحه و با تیراژ یک هزار جلدی توسط انتشارات محقق اردبیلی به چاپ رسیده است.

این کتاب از سه بخش مجزا مقدمه، مثنوی یوسف و زلیخا و تعلیقات تشکل یافته است.

دکتر احد پیشگر در بخش اول کتاب طی مقدمه ای به بیوگرافی فرهود عطایی حور پرداخته و در آن آورده است که وی فرزند جمشید در مورخه دوم تیرماه 1343 شمسی در میان خانواده ای متدین و زحمتکش در حور پا به عرصه وجود گذاشته است.

وی مقطع ابتدایی را در حور و مقطع راهنمایی را در مدرسه جعفر اسلامی اردبیل(تدین سابق) با موفقیت طی کرده است و پس از آن در منطقه و زادگاه خود جهت امرار معاش به حرفه نجاری، جوشکاری، کشاورزی و باغداری پرداخته است.

فرهود عطایی حور از قریحه شعری برخوردار بوده و سرودن شعر را از سال 1362 شمسی آغاز کرده است. طبق گفته خود، اولین بیت شعرش را در مشهد مقدس در خواب سروده، پس از بیدار شدن از خواب به تکمیل آن شعر پرداخته که مطلع آن چنین است:

زینب‌دور آدیم، شیرزن کرب‌و‌بلایم/ سجّادَه بی بی ناجی یئتمیش شهدایم

عطایی حور در سرودن شعر از تخلص شعری «فرهود» استفاده می کند و آثار شعری وی مثنوی یوسف و زلیخا در 366 بیت، سفرنامه منظوم راهیان نور(منطقه جنوب) در حدود 250 بیت و در قالب مثنوی و 250 قطعه شعر در قوالب شعری غزل، دو بیتی و ... به زبان آذری و فارسی است که تنها یکی از آثار وی به چاپ رسیده است.

دکتر پیشگر در بخش دیگری از مقدمه خود آورده است که در ادب فارسی شاعران زیادی از جمله فردوسی، نورالدین عبدالرحمان جامی، ناظم هروی، آذر بیدگلی و... داستان یوسف و زلیخا را در قالب مثنوی به نظم کشیده اند.

ولی در ادب آذری تا جایی که نگارنده اطلاع دارد، مثنوی یوسف و زلیخای فرهود عطایی حور به عنوان اولین اثر در این زمینه میباشد و از این حیث کار وی قابل تقدیر است.

دکتر احد پیشگر فرزند مرحوم شیدمحمد در مورخه سوم فروردین 1345 شمسی در شهر فرهنگی نمین در خانواده ای مذهبی و متدین پا به عرصه وجود گذاشته است.

ور دمقاطع مختلف تحصیلی را تا اخذ مدرک دیپلم در شهر نمین و مقطع کارشناسی را در دانشگاه تبریز و مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه زنجان در رشته زبان و ادبیات فارسی با موفقیت سپری کرده است. شوق و علاقه وافر ایشان به ادامه تحصیل باعث شد که در آکادمی علوم آذربایجان در رشته زبان و ادبیات عرب به تحصیل پرداخته، و در تاریخ 30 فروردین 1384 شمسی در مقطع دکتری فارغ التحصیل شد.

تا کنون 10 اثر از دکتر احد پیشگر به چاپ رسیده و همچنین وی نویسنده بیش از 50 مقاله علمی و بین المللی هستند که در نشریات معتبر 18 کشور جهان به چاپ رسیده است.

مراسم رو نمایی کتاب مثنوی یوسف و زلیخا با طی مراسمی صمیمی حضور مسئولان انجمن ادبی شهرستان نیر و شاه اسماعیل خطائی اردبیل و با حضور شعرای شهرستان های اردبیل، گرمی، نیر، سرعین و نمین برگزار شد.

در ادامه این مراسم هر یک از شعرا شهرستان های استان اردبیل به شعر خوانی آثار خود پرداختند.

ارسال نظرات