رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان شاهرود و میامی با اشاره به وجود بيش از 6 هزار رقبه در شاهرود و ميامي گفت: 5025 رقبه، ملکی می باشد که از این تعداد 3124 رقبه متصرفی و 1901 رقبه غیر متصرفی است و 1406 رقبه نیز غیر ملکی مانند آب است.
کد خبر: ۸۷۲۶۷۹۶
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات شهرستان شاهرود در حرم شهدای گمنام در ارتفاعات این شهر در سخنانی با گرامیداشت دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) و تبریک هفته خبرنگار به تلاشگران عرصه اطلاع رسانی با اشاره به فعالیت های اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان های شاهرود و میامی و بخش بسطام اظهار کرد: در شهرستان های شاهرود و میامی 1770 موقوفه وجود دارد که 1205 موقوفه متصرفی است و 564 موقوفه غیرمتصرفی است و یک موقونه نیز اشتراکی اداره می شود.

وی افزود: در همین راستا 5025 رقبه، ملکی می باشد که از این تعداد 3124 رقبه متصرفی و 1901 رقبه غیر متصرفی است و 1406 رقبه نیز غیر ملکی مانند آب است که مجموع این رقبه ها 6431 مورد می شود.

مجیدی خاطر نشان کرد: از تعداد رقبه 1700 فقره دارای سند هستند و مابقی سند ندارند که یکی از تکالیف ما در اوقاف گرفتن سند برای این رقبه هاست که تاکنون در 5 ماهه نخست امسال 38 پلاک را سند گرفته ایم و 11 پرونده حقوقی نیز داریم که 5 پرونده به نفع اوقاف حکم صادر شده و مابقی در حال پیگیری است.

سرپرست اداره اوقاف و امورخیریه بسطام تصریح کرد: در بخش بسطام 689 موقوفه وجود دارد که 541 موقوفه تصرفی و 60 موقوفه غیر تصرفی است که 78 مسجد و حسینیه از آن جمله است و یک موقوفه نیز اشتراکی است که باغ سیب موقوفه ملا احمد ملک مجنی در شهر مجن است که در استان شاخص است.

وی ادامه داد: از این موقوفات در بسطام، 1183 رقبه است که 909 مورد متصرفی و 274 مورد غیر تصرفی است و تعداد رقبه های سند دار بسطام 300 مورد و در 5 ماه نخست امسال نیز چهار سند برای موقوفات صادر شده است.

مجیدی با بیان اینکه رکود سبب شده همه چیز از رونق بیفتد بیان کرد: در سال 95 تاکنون 4 مورد وقف جدید صورت گرفته است که یکی از آنها وقف 15 ساعت آب و سه باب آپارتمان در شاهرود است.

وی عنوان کرد: در بسطام یک وقف جدید ثبت شده که مادر شهیدان رضایی یک باب آپارتمان را برای عزاداری سیدالشهدا وقف کرده اند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان شاهرود و میامی ادامه داد: 23 بقعه متبرکه در شهرستان شاهرود و میامی و 9 بقعه در بخش بسطام وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی افزود: در راستای فرمایش رهبر انقلاب بر تربت حفاظ قرآن در طول سه سال قریب به 4 هزار نفر در شهرستان های شاهرود و مینای حافظ از یک تا کل تربیت شده و در بسطام نیز هزار نفر تاکنون تربیت شده اند.

مجیدی تصریح کرد: امسال در شاهرود 1050 نفر در حفظ ثبت نام کرده و کلاس های آنان در حال برگزاری است و در بسطام نیز 350 نفر ثبت نام کرده اند که از کودک تا پیر در این کلاس های حضور دارند.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی در سال جاری افزود: 600 نفر در شاهرود و میامی و 200 نفر در بسطام در این مسابقات شرکت کرده اند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان های شاهرود و میامی با اشاره به اجرای طرح مودت در بقاء متبرکه شهرستان گفت: علاوه بر کمک های مادی به بقاء کمک های دیگری نیز توسط مردم انجام می شود که در چهار ماه امسال قریب به 500 میلیون تومان کمک شده و در بسطام نیز 300 میلیون تومان کمک انجام شده است.

وی ادامه داد: در غبارروبی از 23 بقعه شهرستان های شاهرود و میامی در 5 ماه امسال 40 میلیون تومان و در بسطام 200میلیون تومان وجوهات مردم جمع آوری شده است.

مجیدی با اشاره به فعالیت های ماه مبارک رمضان اداره اوقاف و امورخیریه اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان در بقاء متبرکه شاهرود 5 هزار نفر افطاری ساده برگزار و در بسطام و مجن نیز 3هزار نفر افطاری ساده توزیع شده است.

وی با اشاره به کمک به نیازمندان گفت: در ماه مبارک رمضان به خصوص بقعه حرم شهدای گمنام 250 میلیون ریال به فقرا و سادات فقیر کمک کرده اند که در قالب 250 بسته با بهترین کیفیت بسته های غذایی تهیه و به خانواده ها کریمانه ارسال شد.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان های شاهرود و میامی با اشاره به توزیع 100 بسته دیگر با همکاری امدادهای محله بین نیازمندان افزود: این کمک ها از محل کمک خیرین و موقوفات بقاع متبرکه تامین و به نیازمندان اهدا شد.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز فرهنگی قرآنی در حرم شهدای گمنام شاهرود گفت: دو مرکز قرآنی دیگر در امامزاده محمد بسطام و امامزاده ابراهیم مجن راه اندازی شده است.

مجیدی با اشاره به اهدا بیش از 10هزار جلد کتاب به کتاب خانه های عمومی استان تصریح کرد: این کتاب های در حوزه دین و اطلاعات عمومی است که 5 هزار جلد در کتابخانه های شهرستان های شاهرود و میامی با همکاری سازمان کتابخانه های عمومی بین 400تا800 جلد توزیع شده و 5هزار جلد دیگر هم در بین بقاع متبرکه سطح شهرستان شاهرود و میامی در قالب کتابخانه های کوچک در بقاء ایجاد می شود.

وی با اشاره به توزیع 3هزار جلد کتاب مناسبتی در بسطام و 4هزار جلد در شاهرود و میامی افزود: این کتاب ها به مناسبت های مختلف بین مردم توزیع می شود که در دهه کرامت کتاب نگین های فیروزه ای با قطعه پالتویی توزیع شد.

مجیدی با اشاره به برگزاری برنامه های تجلیل از امامزادگان در دهه کرامت بیان کرد:در بسطام و شاهرود اجرا شد و در مجن نیز همزمان با شب ولادت امام رضا(ع) برگزار می شود و 70 نفر از خادمین افتخاری امامزاده محمد بسطام نیز به اردوی سه روزه مشهد اعزام شدند و خادمین امامزاده محمد دیزج نیز در دهه کرامت از خانه سالمندان و بیمارستان امام حسین(ع) بازدید و بسته های تبرکی را بین بیماران و سالمندان توزیع نمودند.

رئیس اداره اوقاف شهرستان های شاهرود و میامی با اشاره به فعالیت های عمرانی اداره اوقاف در شهرهای مختلف اظهار کرد: ایجاد زائر سرا و مرکز فرهنگی قرآن در بسطام و مجن از جمله فعالیت های عمرانی است و ساخت 24 چشمه دستشویی در امامزاده محمد سراوین قطری نیز در دستور کار و اجرا می باشد و ساخت قبور طبقاتی در امامزاده ابوالقاسم بسطام نیز در حال اجراست که 100 قبر طبقاتی در حال اخداث است.

وی با گلایه از نهادهای مرتبط با امر گردشگری برای کمک به بقاع متبرکه گفت: منطقه امامزاده محمد سراوین قطری یک محیط گردشگری و توریستی است اما همه کارها و ساخت و سازها با امامزاده و اداره اوقاف است و نهادهای مربوطه گردشگری کاری انجام نمی دهند و فقط گزارش بازدید کننده و گردشگر ارائه می دهند و باید این دستگاه نیز وارد شوند و کمک کنند.

مجیدی با اشاره به ساخت و ساز در حرم شهدای گمنام به عنوان یک بقعه متبرکه ادامه داد: با حضور خیرین و خادمین بهترین مرکز فرهنگی و گردشگری استان در این مکان اجرا می شود که هیچ کمک دولتی و اعتباری در این زمینه نیست و با نگاه خیرین ساخته می شود و زائرسرای امامزاده محمد دیزج نیز ساخت مجتمع رفاهی و سوئیت آن با زیر بنای 600مترمربع و 12 سوئیت که 150 میلیون هزینه و 700 میلیون دیگر اعتبار نیاز دارد در حال ساخت است که مورد تقدیر دست اندرکاران آستان قدس رضوی نیز قرار گرفته است.

وی با اشاره به محوطه سازی امامزادگان محمد و ابراهیم میامی افزود: این مکان نیز با مشارکت بنیاد مسکن در حال ساخت است که 100 میلیون تومان تاکنون هزینه شده است و شبستان امامزاده عبدالله روستای ری آباد میامی نیز تا محرم به بهره برداری می رسد که یکی از شبستان های خوب امامزادگان استان است که 700میلیون تومان هزینه داشته است و محوطه امامزاده سیدحسن هاشمی فرومد نیز با اعتبار بالغ بر 12 میلیون تومان در حال اجراست.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های شاهرود و میامی با اشاره به ایجاد رقبه از محل درآمدی موقوفات گفت: یک رقبه جدید با هزینه 210 میلیون تومان ملک تجاری خریداری شده است.

وی با اشاره به پروژه های در دست اقدام افزود: پروژه 22 واحدی ملا احمد وثیقی کلنگ خورده که ساخت آن آغاز شده وواحدهای 135 متری است که هزینه آن به کمک به تعزیه و سیدالشهدااست و هزینه بالغ بر 4 میلیارد تومان دارد که ظرف 14 ماه ساخته می شود.

مجیدی ادامه داد: ساختمان ادارای فرهنگی اداره اوقاف شهرستان است که برای مصوبه سال 86 هیئت دولت بوده که اعتبار 240 میلیونی آن پرداخت شده و نیمه کاله راها شده که از دو ماه قبل کار ساخت آن شروع شده که از محل اعتبارات درآمدهای سرمایه گذاری اوقاف ساخته و 1میلیارد و 400میلیون تومان هزینه دارد که 3 ماه دیگر تکمیل می شود و مساحتی بالغ بر 3هزار مترمربع را شامل می شود.

وی با اشاره به پروژه پارکینگ طبقاتی ادامه داد: 45 درصد کار عمرانی آن انجام شده که 30 ماهه ساخته خواهد شد که ما تلاش داریم 18 ماهه انجام دهیم و این پروژه 3هزار مترمربع مساحت و ارتفاع یک متر و ده سانتی متر میگرد بسته شده و بتن ریخته شده و با مصوبه کمیسیون ماده 5 استانداری طبقه همکف آن به عنوان فروشگاه بزرگ مجوز گرفته شده است.

مجیدی با اشاره به توجه به اقتصادی مقاومتی در پروژه ها گفت: ما تلاش داریم تمام امکانات نرم افزای و سخت افزای پروژه ها از دانش بومی و فناوری ملی باشد و ما مفتخریم که از سازهای بتنی جدید که اختراع یک ایرانی است که پروژه هایمان استفاده می کنیم که هم سبک است و هم ارزان قیمت می باشد.

وی با تاکید بر نقش رسانه ها در هدایت مردم به سمت وقف تاکید کرد: جایگاه بقاع متبرکه و موقوفات و زیارت در جامعه تبیین شود و تاکید شود وقف یک فرهنگ الهی و اسلامی است و با توجه به وقف ما می توانیم در عرصه فرهنگ بسیار موثر ظاهر شویم و با درآمدهای وقف نیازهای شهرستان را خودمان برآورده نماییم.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شاهرود و میامی با اشاره به پروژه انبار نمک در ابتدای خیابان شهدا نیز گفت: سازمان میراث فرهنگی کل کشور مجوز ساخت مجتمع تجاری و پارکینگ را صادر کرده است و ما قصد داریم در این مجموع 3 طبقه پارکینگ منفی احداث کنیم و 2 طبقه تجاری با 120 واحد که شامل بانک و رستوران مدرن و سنتی و سینما در طبقه سوم و از کمیسیون ماه 5 نیز مصوبه لازم اخذ شده و منتظر تایید وزارت مسکن و شهرسازی هستیم تا مجوزهای شهرداری آن را چندر روز آینده انجام داده و کار را شروع کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها