خبرهای داغ:
با حضور جمعی از فعالان فرهنگی، هنری و دوستداران ادب و هنر؛
خبرگزاری بسیج: با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و هنری و دوستداران ادب و هنر آذربایجان شرقی، نکوداشت ششمین سالگرد درگذشت «استاد حمید آرش آزاد» روزنامه نگار، مترجم، نویسنده، شاعر و طنزپرداز بنام کشورمان در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۲۷۰۳۰
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴

گفته‌اند «طنز» اگرچه ماهیتی نشاط‌بخش و مفرح دارد، ولی همواره بستر ارایه تلخ‌ترین حرف‌ها بوده‌است. آن‌جا که قلم از صراحت نوشتن دردهای اجتماعی باز می‌ماند، دست به دامان طنز می‌شود تا بلکه در پس چهره‌ای بشاش و خندان، راوی بغض‌های دیرینه آدمی شود. ولی هر اثری که خنده بر چهره بنشاند، الزاماً «Kطنز» نیست. تفاوت‌های آشکار بین «طنز» و «هجو و هزل» برشمرده‌اند. اثری که در عین برخورداری از «نمک نوشتار»، محتوایی نجیب و متین داشته‌ و در عین حال، راوی رفتارهای ناصواب اجتماعی باشد، معیار طنز سالم و فاخر است.

شعر و نثر زنده یاد «استاد حمید آرش آزاد» را می‌توان نمونه بارز این معیار به شمار می‌رود. آثاری که با گذشت شش سال از درگذشت این هنرمند تبریزی، الگویی ارزنده برای طنزپردازان نسل نو به شمار می‌رود:


به سُراغِ من اگر مي‌آييد

پُشتِ ميزستانم!

رويِ اين صندليِ خوشگلِ نازِ چرخان

گاه با اينترنت مشغولم/ و زماني كارم، بازيِ رايانه‌اي است

گاه هم با انگشت، چانه خارانه‌اي است!


به سُراغِ من اگر مي‌آييد

از هَـفـَشـده ماهِ پيش از آن

هفده‌اي شانصد بار/ تلفن‌ها بكنيد

تا كه شايد منشي

دو دقيقه به شما وقت دهد

بعد در روزِ مقرّر

ساعتِ هفتِ صبح

سازمان مالِ شماست

بنشينيد در آنجا تا ظهر

تا كه منشي

هر وقت سرش خلوت شد

نيم نگاهي بكند

بعد با لفظِ قلم، خيلي خشك

به شما فرمايد كه: «رئيس، جلسه دارن


به همین منظور، جمعی از شاعران، نویسندگان و اصحاب فرهنگ و هنر، همزمان با ششمین سالگرد کوچ ابدی "حمید آرش آزاد" ، بر مزار وی در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز، گرد آمدند تا یاد و خاطره شعر، اندیشه و شخصیت این هنرمند طنزپرداز را گرامی بدارند.

شعرخوانی تنی چند از شاعران و طنزسرایان و همچنین خاطره‌گویی دوستان و هم‌قطاران هنرمند وارسته طنز آذربایجان، از جمله بخش‌های این مراسم بود.

همچنین در این مراسم، «ویژه نامه ششمین سالگرد درگذشت» استاد حمید آرش آزاد با عنوان «تیر آرش » که حاوی مطالبی از شعرا و نویسندگان معاصر استان و کشور در وصف استاد است و به همت جمعی از دوستان و علاقمندان وی منتشر شده در بین حاضران توزیع شد.

طراحی روی جلد این ویژه نامه برعهده کاریکاتوریست بنام کشورمان استاد رحیم بقال اصغری و طرح پشت جلد ویژه نامه ار هنرمند و کاریکاتوریست مطرح کشورمن در عرصه های بین المللی استاد علی دیواندری است.

همچنین در این ویژه نامه آثاری از استاد یحیی شیدا، دکتر صمد رحمانی خیاوی، غلامحسین فرنود، محمد طهماسب پور شهرک(میرزا)، اکبر باغبان سیروس، مسعود شریعتی،جواد نعلبندی، آیدین هاشم نژاد، حسن انداچه، حسن حسن پور(دوزه قول)، صمد محمدزاده، کاظم رستمی، مرتضی شفیعی، بهروز رستمی، محمدعلی معصومی، محمدرضا رضایی، بهمن رضا زاده،قاسم ترکان، بهرام عظیم زاده، زینال پور کرمی، محمدرضا شوکتی، اکبر رضایی، عباس سهرابی و دیگر نویسندگان و شعرا به چاپ رسیده است.

استاد فقید حمید آرش آزاد متولد 4 دی ماه 1327 در محله کوره باشی، کوچه باغ دربندی تبریز بود.

وی فعالیت جدی روزنامه‌نگاری خود را از سال 1369 و از روزنامه فروغ آزادی که بعدها به مهدآزادی تغییر نام داد آغاز و بعد از همکاری با آن روزنامه و چند روزنامه دیگر، از سال 1379 تا هنگام فوت در سال 1389 با روزنامه امین همکاری داشت.

حمید آرش آزاد همچنین از سال 1374 همکاری خود با موسسه «گل آقا» را آغاز کرد و آثار طنزآمیز خود را در قالب شعر و نثر، در هفته‌نامه و ماهنامه‌ «گل آقا» و نیز «بچه‌ها... گل آقا» به چاپ رسانده است.

او یکی از «همکاران پیوسته» در گل آقا بود که همکاری بسیار جدی و دایمی داشت و آثار طنزآمیزش با نام‌های چون: «گول اوْغلان»، «قزلباش»، «طوطی بالاسی»، «بچه طوطی»، «بیگلر بیگی»، «وروجک تبریزی»، «لک‌لک کوتوله»، «خان‌دایی»، «کوره‌باشی اوشاغی»، «آراز» و... در نشریات مختلف «گل آقا» به چاپ رسیده است. در ضمن، او نخستین کسی بود که شعرهای طنزآمیز به زبان ترکی را در هفته‌نامه‌ گل آقا به چاپ رساند.

استاد آرش آزاد همچنین با ویژه نامه طنز روزنامه اعتماد هم همکاری داشت.

از استاد آرش‌ آزاد تا امروز، کتاب‌های «مفتون خاک» اثر «طالب آب آیدین»، «یاغی» اثر «یاشار کمال»، «گرگ‌های قانلی‌دره» اثر «دورسون چاملیجا» و «مسافران سیاره‌ی آلفا» اثر «امیل پتایا» ترجمه و منتشر شده و علاوه بر آن وی کتاب «هوپ- هوپ‌نامه» اثر «میرزا علی‌اکبر طاهرزاده- صابر» را از الفبای سیریلیک به خط رایج در ایران برگردانده و به چاپ رسانده است.

از اشعار «ترکی» و «فارسی» وی نیز دو کتاب به نام‌های «جیزیغیندان چیخما بالا» و «جولو- جولویه قالمادی» منتشر شده که بلافاصله در نخستین ماه‌های بعد از چاپ، به فروش رسید و نایاب شد.

در حال حاضر نیز، ده‌ها داستان کوتاه طنزآمیز و بیشتر از دو هزار قطعه از اشعار طنز سیاسی- اجتماعی در انتظار چاپ و انتشار قرار دارند.

آخرین کتاب استاد آرش آزاد به نام «اوخو آت یایین گیزلت!» در سال 1390 منتشر شد.

وی با بسیاری از شاعران، نویسندگان و مترجمان مطرح عصر خود نیز ارتباط کاری و دوستانه داشت که از آن جمله می‌توان به مرحوم استاد یحیی شیدا، مرحوم کیومرث صابری، مرحوم عمران صلاحی و دیگران اشاره کرد.

در جشنواره‌ آذربایجان‌شرقی در سال 1377 و یک بار در جشنواره‌ استان زنجان 1384، توانسته است کسب مقام اول رشته‌ «طنز» در میان طنزپردازان استان‌های زنجان، اردبیل، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی طی سال‌های 77 و 84 را به دست آورد و کسب چندین رتبه برتر مسابقات سراسری طنز، شعر، مقاله و جدول، از مهم‌ترین افتخارات این نویسنده پرکار و بی‌ادعا به شمار می‌رود.

همچنین در تیرماه سال 1389و در جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های شمالغرب کشور، استاد حمید آرش آزاد ضمن کسب مقام نخست رشته سرمقاله این جشنواره، به پاس سال‌ها خدمت در عرصه روزنامه‌نگاری، به عنوان پیشکسوت مورد تجلیل مسئولان برگزاری این جشنواره قرار گرفت.

این استاد فقید سرانجام و پس از قریب به 35 سال فعالیت فرهنگی و هنری در بیست و سوم مردادماه سال 89 در اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها