خبرهای داغ:
معاون دفتر نظام بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت:ارتقا سطح بهره‌برداری از منابع آب و خاک، توسعه زنجیره‌های تامین و ارزش بخشی کشاورزی و افزایش سهم بهره‌برداران و ارزش افزوده بخش از دیگر عوامل توسعه منطقه است.
کد خبر: ۸۷۲۷۱۲۵
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از گنبدکاووس  معاون دفتر نظام بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جلسه توجیهی اراضی داشلی‌برون و مراوه‌تپه جهت ایجاد شرکت سهامی رزاعی در دفتر فرماندار ویژه گنبدکاووس گفت: شرکت سهامی زراعی به نوعی تجمیع و یک پارچگی دارای‌ها و قطعات اراضی کشاورزان و تبدیل دارایی‌ها به سهام، واگذاری حق بهره‌برداری از اراضی به شرکت با قانون خاص و مدیریت تمام توسط سهام‌داران است.

علی خسروی افزود: بخش حمایتی و نظارتی دولت در این شرکت تجمیع خواهد شد و اولویت فعالیت های جهاد کشاورزی در نظام بهره‌برداری خواهد بود

وی ادامه داد: یازده تقاظا در کشور جهت ایجاد شرکت سهامی زراعی وجود دارد و نقطه مثبت در استان گلستان تعامل بین مسئولین محلی است که متأسفانه در برخی از استان‌ها این تعامل وجود ندارد.

خسروی اظهار داشت: سه طرح بزرگ در سطح کشور شامل طرح آب‌های مرزی، طرح خوزستان و طرح سیستان در نظر گرفته شده که در طرح آب‌های مرزی قرار است یازده استان کشور در قالب یک پروژه و به صورت یک مدیریت مستقل و موازی با سیاست جهاد کشاورزی مدیریت شود

وی بیان کرد: در این طرح بیش از 200 هزار هکتار اراضی در 11 استان مشخص شده که در کنار آن عددی برای توسعه‌ی آب‌های مرزی در نظر گرفته شده است و سهم اراضی استان گلستان در این طرح 12 هزار هکتار است.

معاون دفتر نظام بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران چالش‌های موجود را خرد و پراکندگی مفرط اراضی، لزوم سیاست پذیری بخش کشاورزی و امکان برنامه‌ریزی، افزایش کارایی و بهره‌وری استفاده از منابع، افزایش درآمد و ضعیت اقتصادی کشاورزان خود برشمرد.

وی خاطر نشان کرد: در استان خوزستان برای آبیاری و زه‌کشی و توسعه‌ی اراضی یک میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه شده است در صورتی که استان گلستان به دلیل سرسبزی و وجود ظرفیت طبیعی و انسانی 60 درصد از این هزینه‌ها کاهش خواهد داشت

خسروی ارتقا سطح فناوری در سطح منطقه و نشر تکنولوژی را از عوامل تشکیل شرکت سهامی زراعی در توسعه منطقه برشمرد و گفت: ارتقا سطح بهره‌برداری از منابع آب و خاک، توسعه زنجیره‌های تامین و ارزش بخشی کشاورزی و افزایش سهم بهره‌برداران و ارزش افزوده بخش از دیگر عوامل توسعه منطقه است

معاونت استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس در این جلسه گفت: آنچه مسلم است تشکیل شرکت سهامی زراعی برای استان و شهرستان منابع خوبی خواهد داشت.

عبدالقدیر کریمی افزود: دو ویژگی متفاوت شرکت سهامی زراعی نسبت به شرکت تعاونی تولیدی: یکی جذابیت خواص برای مخاطبین و جامعه هدف و دیگری بهره‌مندی 80 درصدی از منابع شرکت به سهام‌داران آن که همان کشاورزان است می‌باشد. در صورتی که در شرکت تعاونی تولیدی فقط 20 درصد از منابع سهم سهام‌داران است.

وی ادامه داد با توجه به عمال حاکمیت دولت در شرکت سهامی زراعی نقطه مثبتی در این راستان احساس می‌گردد و این شرکت قرار است در سه منطقه کرند، قیزلار. تنگلی انجام می‌شود

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: مشکل اصلی استان کمبود آب است که با توجه به ظرفیت‌های خوب در زمینه اراضی مشکل آب بحث مهمی می‌باشد.

ابوطالب قزلسفلو افزود: استان گلستان را جزوه استان‌های بیابانی به ثبت رسانده و برای آن ردیف گرفتیم که متأسفانه در حال حاضر استان گلستان از لحاظ درآمد در واحد سطح رتبه 28 در کل کشور داراست در صورتی که استان یزد از همین لحاظ رتبه اول کشوری را دارد.

وی ادامه داد: ضرورت دارد با توجه به مستنیات زیادی که وجود دارد و مربوط به مردم است هیچ تغییر کاربری صورت نگیرد و برای ایجاد بهره‌وری ترجیحا از اراضی موجود استفاده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس در این نشست گفت: با توجه با تاکیدات ویژه‌ی وزیر جهاد کشاورزی در بحث امنیت غذایی و شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی اقدام به عمل، بهره‌وری بیشتر از آب و خاک در دستور کار ما قرار دارد.

غلام علی نورا افزود: مهم‌ترین بخش در نظام نوین استفاده از ظرفیت تعاونی تولیدی و سهامی زراعی است و باید از ظرفیت نیروی انسانی و آب موجود نهایت بهره‌ را ببریم

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های میدانی سد چارلی که از پایین دست، سمت روستای آق‌توقای مراوه‌تپه قرار دارد مقدمات آن برای ایجاد ایستگاه پمپاژ و واگذاری یک هزار 200 هکتار از مراتع مردم وجود دارد که در فاز اول قرار است 300 هکتار از این اراضی واگذار شود

معاون فنی و بازرگانی تعاونی روستایی استان گفت 70 شرکت تعاونی تولیدی با نوزده هزار و 100 نفر عضو در 206 روستا در استان وجود دارد

محمد رضا جامی افزود: 133 هزار هکتار اراضی در حوزه این شرکت‌ تعاونی ها هست که 78 هزار هکتار آن آبی و مابقی به صورت دیم می‌باشد. که با تشکیل شرکت سهامی زراعی بستر مناسبی در سطح استان گلستان ایجاد خواهد شد.

انتهای خبر/

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها