در حالی نام 9 شرکت واردکننده و ارائه دهنده خدمات پس از فروش محصولات آیفون در رسانه‌ها دست به دست می‌شود که اپل آمریکایی هیچ نمایندگی در ایران ندارد .
کد خبر: ۸۷۲۷۵۲۵
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، در هفته‌های گذشته خبری مبنی بر مبارزه با قاچاق کالا منتشر شد که اولین هدف این خبر تلفن همراه و خودروهای لوکس بود، به دلیل آنکه تلفن همراه، قاچاق و داد و ستد بسیار راحت‌تری نسبت به کالاهای دیگر دارد، با انتشار این خبر بازار تلفن همراه تأثیر و نوسانات بسیاری به خود دید.

در راستای مبارزه با قاچاق تلفن همراه و بررسی شرکت‌هایی که مدعی نماینده اصلی شرکت مادر و واردکننده اصلی برندهای تلفن همراه هستند، با برخی از شرکت‌ها به خصوص مدعیان نماینده اپل آمریکا برخورد شد و کار را به جایی رساند که تلفن همراه آیفون با کاهش فروش 60 درصدی و افزایش قیمت 100 تا 200 هزار تومانی روبرو شد.

در زمان ورود مسئولان امر به بازار تلفن همراه برای مبارزه با قاچاق تلفن همراه جای سؤال بود که چرا تنها با واردکنندگان عمده آیفون برخورد شد، این سؤال در حالی مطرح شده بود که دیگر شرکت‌های آمریکایی کالای خود را بدون داشتن نمایندگی قانونی روانه بازار ایران می‌کنند و از سوی دیگر شرکت آمریکایی اپل که نماد سیب گاز زده آن دل از بازار تلفن همراه ایران برده است، محصولات دیگری همچون اپل واچ، مک بوک و آی‌پد تولید می‌کند اما تنها ذره بین نظارت قاچاق و داشتن خدمات پس از فروش بروی آیفون نگه داشته شده است.

در چند وقت اخیر شرایط بازار تلفن همراه با سؤالات متعددی روبرو بوده است و این سؤالات در حالی مطرح می‌شود که در سکوت خبری نامه‌ای از سوی مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه تجارت به ولی الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر معرفی 9 شرکت واردکننده و ارائه خدمات پس از فروش محصولات آیفون اپل رسانه‌ای شده است.

نام این 9 شرکت به عنوان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش و نماینده محصولات آیفون اعلام شده که با تکیه بر ارائه خدمات پس از فروش به رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام شده است تا ثبت سفارش آیفون به نام این شرکت‌ها صورت گیرد.

یکی از شرکت‌های نام برده در لیست که همچنان به صورت رسمی اعلام نشده است، در سایت خبری خود اعلام کرده این شرکت توانسته نمایندگی واردات و خدمات پس از فروش محصولات آیفون را دریافت کند و وزارت صنعت، معدن و تجارت این نمایندگی را تائید کرده است، اما نکته قابل توجه آن است که این شرکت اعلام کرده است که این نمایندگی از سوی شرکت آمریکایی اپل ارائه نشده و اپل آمریکا تنها به شرکتی نمایندگی ارائه خواهد داد که به اصطلاح Apple store را با نظارت این برند آمریکایی در کشوری ایجاد کند، که تا به این لحظه در ایران Apple store دایر نشده است.

حال با این تفاسیر جای سؤال دارد که چگونه وزارت صنعت، معدن و تجارت این 9 شرکت را به عنوان نماینده آیفون انتخاب کرده‌اند و از سوی دیگر این شرکت‌ها چه شرایطی را دارند که شرکت وقایع گستر فارس که به دورغ مدعی دارای بودن نمایندگی اپل آمریکا بود، ندارد.

در این رابطه محمدمهدی میرمهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه، در گفت و گو با میزان، اظهار کرد: جای سؤال دارد که چرا تنها 9 شرکت به عنوان واردکننده و ارائه دهنده خدمات پس از فروش آیفون در ایران اعلام شده‌اند و این شرکت‌ها چه شرایطی را داشته‌اند که به عنوان نماینده اپل آمریکا معرفی می‌شوند.

میرمهدی خاطرنشان کرد: حال جای سؤال دارد که چرا با وجود آنکه محصولات مختلفی از آمریکا به ایران وارد می‌شود اما تنها ذره بین مسئولان بر محصولات اپل قرار می‌گیرد.

همچنین در این رابطه قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در پاسخ به این سؤال میزان مبنی بر اینکه دیگر تلفن‌های همراه آمریکایی همچون موتورولا و بلک بری بدون نمایندگی و خدمات پس از فروش به ایران وارد می‌شود، حال چرا ذره بین مبارزه با قاچاق بروی آیفون قرار گرفته است، گفت: ستاد مبارزه با قاپاق کالا و ارز هیچگاه نام تنها یک برند خاص همچون آیفون را اعلام نکرده و این ستاد با قاچاق تمام تلفن‌های همراه مبارزه خواهند کرد.

وی افزود: براساس ماده 4 قانون حقوق مصرف کنندگان، هرگونه کالای مصرفی می‌تواند واردات قانونی داشته باشد که نماینده رسمی و شبکه خدمات پس از فروش داشته باشد.

این قانون در حالی از سوی خورشیدی بیان شد که سؤال بسیار بزرگ و مهمی مبنی بر اینکه تشخیص نماینده رسمی بودن بر عهده کیست مطرح می‌شود و سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در پاسخ به این سؤال مهم تنها به یک جمله مبنی بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخگوی اصلی است، اکتفا می‌کند.

یک پای این نامه که تا به امروز به صورت رسمی تائید نشده است، سازمان حمایت است، مسئولان این سازمان مدعی هستند که شرایط این 9 شرکت به صورت کامل بررسی شده و برای تائید نهایی به سازمان توسعه تجارت ارجاع داده شده‌اند زیرا این سازمان باید ظرفیت سنجی نهایی این شرکت‌ها را در زمینه واردات و ارائه خدمات پس از فروش مورد بررسی قرار دهند.

پیگیری این موضوع از سازمان توسعه تجارت نشان از آن دارد که این سازمان تا به امروز به صورت رسمی نامه‌ای دریافت نکرده است و در صورت دریافت اداره قوانین و مقررات صادرات و واردات در رابطه با اعطای نمایندگی به شرکت داخلی نظر نهایی را ارائه کند که البته کارشناس این حوزه سازمان توسعه تجارت بر این عقیده است که اعطای نمایندگی باید از سوی مرکز امور اصناف و بازرگانان انجام شود.

در پاسخ به این سؤال که تائید نمایندگی در ایران نیاز به تائیدیه شرکت مادر دارد، یدالله صادقی، رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان به میزان گفت: دریافت نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران و تائید آن از سوی مسئولان ایران نیاز به قرارداد رسمی شرکت مادر یا صاحب برند با طرف ایرانی دارد و شرکت مادر باید به طرف ایرانی گواهی دهد که تا زمان مشخصی در راستای ارائه خدمات پس از فروش به مصرف کننده نهایی در ایران، قطعات و تکنولوژی مورد نظر را طرف ایرانی خود بدهد.

لازم به ذکر است محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری امروز خود در رابطه با ابلاغ لیست شرکت‌های نمایندگی اپل آمریکا در ایران به سازمان توسعه تجارت، گفت: در رابطه با اپل نمایندگی به کسی نداده‌ایم اما برای ساماندهی خدمات رسانی به شرط داشتن نمایندگی خدمات پس از فروش، به کالاهایی که در کشور تولید نمی‌شود و میزان تقاضایش در بازار زیاد است اجازه ثبت سفارش داده می‌شود.

حال با این تفاسیر می‌توان گفت که این 9 شرکت به صورت رسمی و واقعی نماینده رسمی برند آمریکایی اپل نیستند و از سوی دیگر این 9 شرکت هیچ تفاوتی با شرکت‌هایی که در گذشته مدعی داشتن نمایندگی اپل بودند، ندارند.

با توجه به این شرایط پیش بینی می‌شود این 9 شرکت با ارائه کارت‌های گارانتی که به تائید اپل آمریکا نرسیده است پول بیشتری از مشتری نهایی دریافت خواهد کرد و این در حالی است که گارانتی و خدمات پس از فروش در ایران آنچنان که باید نیست.

ارائه خدمات پس از فروش باید از سوی شرکت مادر تأمین شود حال با توجه به اینکه شرکت‌های آمریکایی اجازه همکاری با شرکت‌های ایرانی را ندارند، عملاً ارائه خدمات پس از فروش از سوی 9 شرکتی که به اصطلاح نماینده اپل خوانده می‌شوند، محقق نخواهد شد.

در نهایت می‌توان مدعی شد که در راستای ساماندهی بازار تلفن‌های آیفون اتفاق خاصی رخ نداده است و علاقمندان به محصولات سیب گاز زده همچنان این محصولات را بدون گارانتی و خدمات پس از فروش واقعی تهیه کنند.
ارسال نظرات