۷۰ درصد منابع بانکی اختصاص یافته به عنوان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات استمهال تسهیلات پیشین بوده و تسهیلات جدید به بخش اقتصاد ایران ورود نکرده است.
کد خبر: ۸۷۲۷۵۳۴
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، بیماری صنایع کوچک و متوسط کشور هر روز وخیم‌تر شده و جسم بی جان این صنعت اکنون بر روی تخت مراقبت های ویژه قرار داشته و تنفس مصنوعی آن هم به شماره افتاده است. آری، این وضعیت صنعتی است که تا همین چند وقت قبل سهم آن از اشتغال کشور 65 درصد بوده که ظرف 3 سال به 42 درصد کاهش یافته است. به عبارت بهتر سهم اشتغال صنایع کوچک در دولت روحانی 23 درصد آب رفته است.

بنا به این گزارش گفته می‌شود که در حال حاضر 80 هزار واحد صنعتی در کشور وجود داشته که از این مقدار 70 درصد واحدها با ظرفیتی کمتر از 30 درصد فعالیت می‌کنند.

نتایج یک بررسی نشان داده که صنایع کوچک و متوسط در 30 کشور پر درآمد جهان دو سوم اشتغال آنها را تشکیل می‌دهد، بنابراین می‌توان جمع‌بندی کردکه 95 درصد کسب و کار کوچک ثبت شده در این کشورها مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط  است ، موضوعی که در ایران از سهم  آن کاسته شده و به مرور زمان کمترو کمتر هم می شود.

آمارهای رسمی حکایت می‌کند که 87 هزار و 917 واحد صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسیده که از این تعداد 80 هزار و 81 واحد صنعتی در زمره صنایع کوچک ویک هزار و 727 واحد آن هم در زمره صنایع متوسط قرار دارند.

"علی یزدانی"دست راست نعمت زاده در وزارت صنعت،معدن وتجارت، گفته که درحال حاضر فرایند ارائه تسهیلات برخی از بانک‌ها برای صنایع کوچک متناسب با شرایط این بنگاه‌ها و ساز و کار با توان آنها نیست و باید بانک‌ها وثایق صندوق ضمانت صادرات صنایع کوچک را بپذیر ند.

از قرار معلوم، شناسایی بنگاه‌های کوچک و متوسط مشکل دار درسه دسته غیر فعال، کمتر از 50 درصد ظرفیت و بین 50 تا70 درصد یکی از طرح‌هایی است که برای سرپا نگه داشتن آنها در دستور کار قرار گرفته که در کنار این امر قرار شده 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال جاری برای این واحدها در نظر گرفته شود. بانک مرکزی اعلام داشته که از ابتدای امسال تا اکنون 3 هزار میلیارد تومان به 4 هزار و 300 واحد تولیدی پرداخت شده است.

دست اندرکاران امر معتقدند که درشرایط فعلی به جزاعطای تسهیلات راه دیگری برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط وجود ندارد. بانک مرکزی هم تاکید کرده که دستکم 10 درصد از تسهیلات جدید بانک‌ها باید به بنگاه‌ها کوچک ومتوسط اختصاص یابد.

یافته‌هانشان می‌دهد که در ورشکستگی بنگاه‌های کوچک و متوسط عواملی چون "فقدان دانش و تجربه"،"ضعف در پایش اطلاعات"،"نبود تکنولوژی روزآمد و "فقدان منابع" و"رکود اقتصادی" در زمره دلایل مهم به شمار می‌رود که تا اینجای کار سهم دو دلیل آخر بر گرده بنگاه‌های کوچک و متوسط بیشتر سنگینی می‌کند.

بانک صنعت و معدن این اواخر  اعلام داشته که در سال گذشته یک هزار 185 فقره تسهیلات به مبلغ 28 هزار و 263 میلیارد ریال به بنگاههای کوچک ومتوسط  اعطا کرده که این رقم در سه ماهه نخست امسال با تعداد 349 فقره به رقم 2 هزار و 931 میلیارد ریال رسیده  است.

این بانک تخصصی معین نکرده که با توجه به تاکید جدی مقامات ارشد نظام دایر بر احیای بنگاه‌های کوچک و متوسط چه مقدار تسهیلات را به این بخش تا پایان سال جاری اختصاص خواهد داد.

با اینهمه، دبیرسندیکای تولید کنندگان لوله وپروفیل ایران،  بانک صنعت و معدن را یک بانک نامرئی و ناپیدا در نظام بانکی کشور دانسته وگفته  که که بانک صنعت و معدن یک بانک بسیار کوچک بوده که حتی توان پاسخگویی مسائل روزانه بانکی را ندارد و با توجه به نداشتن شعب آنچنانی در پاس کردن چک‌ها هم مشکل دارد و نتیجه گیری کرده که  این بانک در نظام بانکی کشور چندان هم به حساب نمی‌آید.

فارغ از تمرکز بر درستی یا نادرستی  این ادعای مطرح شده، اما هرچه که هست بانک مذکور برای ارائه تسهیلات همچنان با دنده سنگین به سمت بنگاههابی کوچک و متوسط حرکت می کند.

یک نماینده مجلس هم گفته که 70 درصد منابع بانکی اختصاص یافته به عنوان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از صنعت، کشاورزی و  خدمات استمهال تسهیلات پیشین بوده و تسهیلات جدید به بخش اقتصاد ایران ورود نکرده است.

"محمدرضا پور ابراهیمی"، تلویحاً آمارهای ارائه شده از سوی شبکه بانکی کشور برای تامین مالی اقتصاد کشور را غیر واقعی بیان کرده و افزوده که تنها 30 درصد از تسهیلات پرداخت تامین مالی واقعی است.

چنانچه اظهارات این نماینده مجلس ملاک قضاوت قرار گیرد باید با دیده شک و دو دلی به آمارهای بانک صنعت در راستای  ارایه تسهیلات به بنگاههای کوچک و متوسط نگریست،چرا که زبان تولید کنندگان حاضر در  بنگاه‌های کوچک و متوسط به  گلایه شدید از تزریق قطره‌چکانی تسهیلات  اعطایی  بانک  صنعت و معدن می چرخد تا ستایش.!

ارسال نظرات