خبرهای داغ:
بی‌مهری مسئولان در معرفی شخصیت شهید شاخص همدان/
معرفی و بزرگداشت شخصیت «رسول حیدری» نخستین شهید جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزه‌گوبین و شهید شاخص استان همدان در سال ۹۵ در بیست و سومین سالگرد شهادتش در غبار بی‌مهری مسئولان مورد غفلت واقع شد.
کد خبر: ۸۷۲۷۵۸۲
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، زمانی که جنگ آغاز شد کسی فکرش را نمی‌کرد روزی برسد که آسمان همدان، افتخار این را داشته باشد که قریب 8 هزار شهید گلگون کفن را همچون نشانی پر افتخار بر سینه خود زند. شهدائی که تاریخ به احترامشان تا قیامت تمام قد ایستاده و به وجودشان مباهات می‌کند.

همان‌هایی که بسیاری از ارزش‌ها، ماندگاریشان را مدیون جانفشانی آنها می‌دانند چرا که اگر عزت و شرفی هست و اگر هنوز مردان این سرزمین می‌توانند راست‌قامت و سینه سپر کرده، راه بروند به دلیل وجود چنین گوهرانی نظیر همدانی‌ها، تاجوک‌ها، بهمنی‌ها، ترک‌ها، مظاهری‌ها و غیره است. شهدائی که گمنامی چیزی از دلاوری‌ها و حماسه آفرینی‌هایشان کم نکرده است.

در این سال‌های پس از جنگ با اتفاقات نو به نو در حوزه فرهنگی و هجمه‌های دشمنان بیم آن می‌رفت که فرهنگ دفاع مقدس در وانفسای دنیا فراموش شده و نسل جدید با دستانی خالی و ذهنیتی نه چندان روشن از افتخارات گذشته، بازی و میدان را به رقیب واگذار کند که اجرای طرح شهید شاخص کشوری بار دیگر امید را در دل‌ها روشن کرد.

بر این اساس طرح ابتکاری انتخاب شهید شاخص استان همدان از سوی سپاه انصارالحسین (ع) امیدها را دوچندان کرده ‌چرا که با اجرائی شدن این طرح فضا برای معرفی شهدا به مردم و به ویژه جوانان فراهم‌تر شده و دستاوردها عینی‌تر می‌شود.

این اتفاق خوب اگرچه دستاوردهایی داشته اما با مشکلاتی نیز مواجه بوده که میزان تأثیرگذاری طرح در جامعه و مردم را کاهش می‌دهد. از جمله آنکه امسال با وجود انتخاب شهید «رسول حیدری» نخستین شهید ایرانی در بوسنی و هرزگوین به عنوان شهید شاخص استان خبری از برنامه‌های محتوایی، فرهنگی و هنری و غیره برای معرفی این شهید به مردم نیست و موضوعی که بار دیگر نگرانی دلسوزان انقلاب و علاقمندان به فرهنگ 8 سال دفاع مقدس را در پی داشته است.

به منظور رفع ابهامات و در راستای تنویر افکار عمومی نسبت به مراحل انتخاب شهید شاخص استانی و برنامه‌های تدوین شده برای معرفی آنها معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین(ع)همدان به عنوان مسئول این طرح اظهار داشت: این برنامه از سال 89 توسط سازمان بسیج کشوری آغاز شده و از آن سال تاکنون هرساله یک شهید زن و یک شهید مرد به عنوان شهدای شاخص کشوری انتخاب می‌شوند.

علی بقایی با اشاره به ابعاد انتخاب این طرح افزود: با توجه به اثرات ارزشمند این برنامه در جامعه دو سال است که انتخاب شهید بین‌الملل نیز در دستور سازمان بسیج متضعفین قرار گرفته و بر این اساس یکی از مبارزان یمنی و دو تن از مبارزان فلسطینی برای این کار در سطح منطقه معرفی شدند.

*تشکیل دبیرخانه شهید خاص سال 95 در ملایر

وی با بیان اینکه سال 91 استان همدان در طرحی ابتکاری اقدام به معرفی شهید شاخص استان کرد، گفت: این اقدام با توجه به سخنان مقام معظم رهبری درباره شهدای همدانی مبنی بر اینکه «شهدای گرانقدر همدان از برجسته‌ترین شهدا هستند» و همچنین برای استفاده از ظرفیت‌های موجود، همدان عنوان دارالمجاهدین را گرفت.

معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان با اشاره به نحوه انتخاب شهدای شاخص در هر شهرستان و یگان نظامی نیز عنوان کرد: در نخستین سال اجرای طرح، شهید ستار همدانی به عنوان شهید شاخص استان معرفی شد و از ظرفیت کتاب «دختر شینا» که شامل خاطرات همسر معزز این شهید درباره اوست نیز برای معرفی هرچه بیشتر وی در بین اقشار مختلف استفاده شد.

وی افزود: در سال 92 شهید علی چیت‌سازیان، سال 93 شهید حسن صوفی و در سال 94 نیز شهید حسن ترک به عنوان شهدای شاخص استان انتخاب شدند.

بقایی با تشریح روند انتخاب شهید شاخص سال 95 تصریح کرد: در نیمه دوم سال گذشته کار بررسی شهدا برای انتخاب شهید شاخص استان انجام شده و با بررسی‌های فراوان و برگزاری جلسات کارشناسانه شهید رسول حیدری به عنوان شهید شاخص استان در سال 95 انتخاب شد.

وی با اشاره به شناخت محدود افراد و در دسترس نبودن اطلاعات لازم درباره این شهید معزز گفت: برای برطرف کردن این مشکل جلسه‌ای با پیشکسوتان دفاع مقدس برگزار شده و با توجه به اینکه ملایر محل تولد ایشان بود، دبیرخانه شهید شاخص استان نیز در همانجا تشکیل شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر دبیرخانه این شهید بزرگوار در ملایر فعال شده و کمیته‌های مردمی، مراسم، محتوائی و غیره تشکیل شده است، تصریح کرد: کارهای مقدماتی برای تولید فیلم و هماهنگی با شهرداری و سایر نهادها برای معرفی بیشتر این شهید در سطح شهر انجام شده اما هنوز برنامه‌ها اجرائی نشده است.

وی افزود: سپاه انصارالحسین(ع) همدان نیز به عنوان یکی از متولیان معرفی شهید شاخص در استان از ظرفیت اردوگاه‌ها، حلقه‌های صالحین، دوره‌ها و نشست‌های خود برای معرفی این شهید استفاده کرده است.

*برگزاری کنگره ویژه شهدای محور مقاومت در همدان

مسئول دبیرخانه شهید شاخص استان همدان نیز اظهار داشت: ما برای معرفی شهید شاخص در سطح استان 6 کمیته تشکیل داده‌ایم که شامل کمیته دانشجویی، دانش‌آموزی، ورزش و جوانان، تبلیغات، روابط عمومی و فرهنگی-هنری است.

باقری با اشاره به اینکه نگاه ما به موضوع شهید رسول حیدری نگاهی استانی است افزود: برای پیشبرد کارها در حال هماهنگی برای معرفی کمیته‌ها به سایر بخش ها و نهادها برای اجرای برنامه‌های این دبیرخانه هستیم.

وی گفت: با وجود اینکه مسئولیت دبیرخانه شهید شاخص استان خردادماه ابلاغ شده اما تاکنون مسابقه کتابخوانی، وبلاگ‌نویسی و ورزشی برای همه اقشار جامعه و کارمندان دولت در نظر گرفته شده است.

مسئول دبیرخانه شهید شاخص استان همدان بیان کرد: مراسم کنگره ویژه‌ای نیز برای بزرگداشت شخصیت شهد رسول حیدری و شهدای محور مقاومت نیمه دوم امسال برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اصلی دبیرخانه با آغاز سالتحصیلی جدید با محوریت دانشجوبان و دانش‌آموزان اجرایی می‌شود، افزود: همچنین مجموعه خاطرات این شهید بزرگوار که در کتاب «ر» بیان نشده در حال جمع‌آوری بوده تا در کتابی مجزا منتشر شود.

باقری با تأکید بر شعاری نبودن برنامه‌ها تأکید کرد: شخصیت پیچیده شهید رسول حیدری و خدمات آشکار و پنهان این شهید در دفاع مقدس و بوسنی و هرزه گوبین کار را برای معرفی این شخصیت سخت کرده است به همین دلیل اگرچه تعداد برنامه‌ها اندک است اما کیفیت خوبی داشته و کاربردی هستند.

*سالگرد شهادت شهید شاخص همدان در غبار پنهان ماند

در حال حاضر قریب چهار شورا و کارگروه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان فعال بوده که در اکثر آنها نیز مدیران کل ادارات موظف به حضور در جلسات برای تصمیم‌گیری هستند، اما متأسفانه با وجود ارائه آمارهای مکرر از سوی مسئولان فرهنگی استان درباره اقدامات انجام شده در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کماکان، برنامه‌ها از یکپارچگی لازم بهره‌مند نبوده و موضوعاتی چون معرفی شهدای شاخص استان همانند توپی است که در بازی وسطی بین مدیران فرهنگی استان رد و بدل می‌شود.

عدم هماهنگی بین مسئولان مربوطه درباره انجام برنامه‌ای چون معرفی شهید شاخص که امری بدیهی به شمار می‌آید، در اذهان عمومی، چهره شهید شاخص رسول حیدری را به تصویری در غبار تبدیل کرده چرا که متأسفانه با وجود برگزاری بیست و سومین سالگرد شهادت این مبارزه نستوه در محل یادبود وی دربوسنی و هرزه گوبین، در زادگاه او که از قضا دبیرخانه شهید شاخص استان در سال 95 نیز هست حتی مراسمی برای بزرگداشت او هم برگزار نشد.

اینک که جمهوری اسلامی با حضور در جبهه مقاومت مرزهای دفاعی خود را کیلومترها جلوتر از مرزهای خود برده و برای دفاع از مستضعفان و مظلومان شهدای بسیاری را تقدیم می‌کند جای سؤال دارد که چگونه مسئولان فرهنگی استان می‌خواهند مردم را نسبت به اهداف این کار آگاه ساخته و بصیرتشان را افزایش دهند در حالی که برنامه‌ هماهنگ و جامعی برای معرفی شهید رسول حیدری به عنوان نخستین شهید جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزه‌گوبین و فعالیت‌های کم نظیر و مثال زدنی وی در زمان هشت سال دفاع مقدس و سال‌های بعد از آن ندارند.

نباید فراموش کرد که استان همدان سابقه‌ای درخشان در هشت سال دفاع مقدس داشته و بی‌شک نقشی مهم در پیروزی در جنگ ایفا کرده است. بنابراین مسئولان فرهنگی استان به ویژه اعضای محترم شورا و کارگروه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که ادعای آنها گوش فلک را کر کرده بهتر است برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را بازنگری کرده و با همدلی و مشارکت بیشتر، وضعیت برنامه‌های حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان را از فضای «آفتابه لگن هفت دست، شام و نهار هیچی» خارج سازند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات