شهرستان کوثر به مرکزی شهر گیوی با 25 هزار نفر جمعیت از اندک خدمات پزشکی و درمانی بهره می برد؛ این درحالی است که مردم منطقه حتی از داشتن یک دستگاه سونوگرافی در سطح شهرستان نیز محروم اند.
کد خبر: ۸۷۲۷۷۳۳
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر، توجه به سلامت حوزه زنان و زایمان یکی از راهبرد های اساسی طرح تحول نظام سلامت در کشور است که متاسفانه مسئولین امر در احیای این اصل مهم در شهرستان 25 هزار نفری کوثر فعلا تصمیماتی اتخاذ نکرده اند.

شاید مسئولین برای توجیه عملکرد ضعیف خود به کم جمعیت بودن این شهرستان اشاره کنند اما مطالبه ای که مردم از مسئولین خواستارند فرض و گمان نمی پذیرد و بایستی ضمن ارائه خدمات بیش از پیش در استقرار حد اقل یک دستگاه سونوگرافی در مرکز بهداری شهر گیوی اقدام کنند؛ گرچه با اقدامات شایسته دکتر خسروی، رئیس بهداشت و درمان کوثر، این شهرستان به دستگاه دیالیز مجهز و همچنین پزشک های متخصص در درمانگاه های شهر گیوی استقرار یافته اند.

این تنها معضل اهالی این شهرستان نیست؛ چرا که مردم این منطقه برای اینکه از خدمات سونوگرافی بهره مند شوند با طی مسافت 35 کیلومتری و با هزاران معطلی و هزینه بالا به شهرستان همجوار یعنی خلخال می روند.

نبود دستگاه سونوگرافی در شهرستان کوثر کار زنان باردار را نیز با مشکلاتی مواجه کرده است که برای یک سونوگرافی ساده جهت تست جنین و سایر تشخیص های پزشکی باید مسافت ذکر شده را طی کنند تا به خلخال برسند که همین جابجایی ها هزاران مخاطره برای زنان باردار این شهرستان می تواند در پی داشته باشد.

اما مسئله ای که بیشتر در معرض دید است و موجب نارضایتی اهالی جنوب استان (کوثر و خلخال) می شود؛ کمبود تعرفه مربوط به سونوگرافی است؛ چرا که بیش از 120 هزار نفر تنها از دو دستگاه سونوگرافی در شهرستان خلخال بهره مند می شود که آن هم مشکلات خود را دارد.

استقرار دستگاه سونوگرافی در بیمارستان خلخال و بخش خصوصی جوابگوی اهالی دو منطقه جنوب استان نیست و همه روزه ضمن اینکه برای پزشکان سود آور است ولی اهالی این دو منطقه بخصوص شهرستان کوثر با هزینه بالا و معطلی بسیار از این دستگاهها بهره مند می شوند و در نتیجه تنها طرف خسران دیده مردم هستند.

یکی از شهروندان کوثری می گوید: مراکز سونوگرافی شهرستان خلخال همواره با ازدحام جمعیت روبه رو است و بیماران باید از یک روز قبل نوبت بگیرند.

دیگر شهروند کوثری تصریح می کند: رفت و آمد مردم به دیگر شهرها هزینه های درمانی آن ها را دوچندان کرده است.

یک بانوی کوثری در این رابطه می گوید: شهرستان کوثر که دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه بهداشت و درمان است از داشتن سونوگرافی ویژه بانوان محروم بوده و این قشر که جمعیت کثیری از شهرستان را تشکیل می‌دهند به دلیل شرم و حیا و نامحرم بودن پزشک مرد سونوگرافی (واقع در شهرستان خلخال) جهت مراجعه بعضا به دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها سفر می‌کنند که این امر تبعات و مشکلات ناگواری را به همراه دارد.

شهرستان کوثر از بابت خدمات پزشکی به همت ریاست شبکه بهداشت و درمان جزو شهرستان های برتر است که امید می رود این مسئول محترم همانند دیگر خدماتی که درحوزه بهداشت و درمان به این شهرستان ارائه کرده است با رایزنی ها و پیگیری های خود با استان نسبت به استقرار حداقل یک دستگاه سونوگرافی در شهرستان تلاش کند.

ارسال نظرات