حجت‌الله عبدالملكي گفت: 80 درصد مشكلات ما مربوط به تحريم‌هاي داخلي است، انقلاب اسلامي در حال تكميل ركن سوم انقلاب به‌ عنوان اقتصاد قوي است و اگر ايران قدرت بزرگي شود آمريكا ديگر نمي‌تواند ايران را كنترل كند
کد خبر: ۸۷۲۷۷۷۸
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، ، حجت‌الله عبدالملكي در مراسم روشنگري اقتصاد مقاومتي كه در حسينيه ناحيه امام صادق (ع) اصفهان برگزار شد، اظهار كرد: يك ديدگاه اشتباه اين است كه مشكلات اقتصادي ناشي از تحريم‌ها دانسته شود در حالي‌ كه 20 درصد از مشكلات ناشي از تحريم‌ها است.


وي افزود: بعد از اجراي برجام، رئيس‌جمهور به اين موضوع اشاره كردند كه بيشتر مشكلات اقتصادي مربوط به مسائل داخلي است و اين 20 درصد باقي‌مانده نيز با مذاكره حل نخواهد شد.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اينكه راه‌حل مشكلات ما اقتصاد مقاومتي است نه مذاكره، تأكيد كرد: اقتصاد مقاومتي را بايد بشناسيم و به ديگران نيز ياد دهيم؛ اقتصاد مقاومتي قرار است ما را به قله‌هاي ترقي برساند و مخصوص شرايط تحريم نيست.

عبدالملكي ضمن اشاره به اين موضوع كه اقتصاد مقاومتي ظرفيت توليد را به فعليت مي‌رساند، تصريح كرد: براي مثال نبايد نفت را به‌ صورت خام بفروشيم و همچنين پيگيري اقتصاد دانش‌بنيان بايد در دستور كار قرار گيرد؛ در صورت اجرا شدن اقتصاد مقاومتي مي‌توانيم در يك دوره 35 ساله به دومين قدرت اقتصادي جهان تبديل شويم.

وي ادامه داد: انقلاب اسلامي در حال تكميل ركن سوم انقلاب به‌ عنوان اقتصاد قوي است و اگر ايران قدرت بزرگي شود آمريكا ديگر نمي‌تواند ايران را كنترل كند.

اين تحليلگر مسائل اقتصادي بيان كرد: در جنگ اقتصادي هر كس بايد سنگر خود را شناسايي كند و بايد دانست كه هر ايراني در اقتصاد مقاومتي نقش دارد؛ در جنگ تحميلي نيز موفقيت ما به دليل شناسايي سنگر بود كه اتفاق افتاد، اگر اين حرف را قبول كرديم بايد نقش‌هاي خود را بگيريم و به مردم بگوييم كه در اقتصاد مقاومتي چه‌كار مي‌توان انجام داد.

عبدالملكي به بيان اين موضوع كه اگر هركس در سنگر خود قرار بگيرد اقتصاد مقاومتي محقق نمي‌شود، پرداخت و اضافه كرد: اقتصاد مقاومتي يك تعريف عقلايي دارد كه در شرايط تهديد و دشواري كشور به اهداف اقتصادي خود برسد و همه كشورهاي عاقل، اقتصاد خود را به نحوي طراحي مي‌كنند تا به اهداف خود برسند.

وي گفت: اهداف اقتصادي ايران اسلامي در سه مورد استقلال اقتصادي كه لازمه آن قدرتمند بودن و حضور مؤثر در بازارهاي جهاني است و دوم رفاه عمومي كه مردم از يك زندگي مرفه برخوردار باشند و سوم پيشرفت است كه هركس نگاه كند بگويند اين كشور از چه اقتصاد پيشرفته‌اي بهره‌مند است؛ بايد ايراني ساخت كه معجزه اسلام در سازندگي كشور نمايان شود.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) اذعان كرد: اسلام باعث پيشرفت و آباداني مي‌شود و انقلاب اسلامي بايد پيشرفت را به رخ جهان بكشد؛ راه زيادي تا مقصد نهايي داريم كه يكي از عوامل آن مربوط به تحريم‌ها است.

عبدالملكي با اشاره به اين كه تحريم‌ها به دو دسته داخلي و خارجي تقسيم مي‌شود، بيان داشت: اصل داستان، تحريم‌هاي داخلي است و اقتصاد مقاومتي به تحريم‌هاي داخلي ارتباط دارد.

وي ادامه داد: دشمن ما را تحريم كرد تا انقلاب اسلامي را مهار كند و جلوي تمدن سازي را بگيرد؛ تنها موتور انقلاب ايران مردم هستند و دشمن به دنبال اين بود كه با تحريم‌ها براي مردم مشكل معيشتي ايجاد كنند و مردم به خاطر مشكلات به مسؤولان اعتراض كرده و دلسرد شوند.

اين تحليلگر مسائل اقتصادي ابراز داشت: توليدكننده‌اي كه با وجود نياز مردم، كالاي خود را احتكار مي‌كند و مردمي كه به مقدار بسيار زيادي كالاي خارجي مصرف مي‌كنند جزو تحريم‌هاي داخلي محسوب مي‌شود، متاسفانه معادل بودجه كل كشور در ايران كالاي خارجي مصرف مي‌شود.

عبدالملكي تصريح كرد: 14 هزار كارخانه و كارگاه تعطيل در كشور داريم و مهم‌ترين مشكل آن‌ها بازار است، همچنين عمده وام‌ها به كساني داده مي‌شود كه نيازي ندارند و همين بانك‌ها توليدكننده را تحريم كرده‌اند.

وي عنوان كرد: تحريم دولت عليه توليدكنندگان اين است كه به‌ جاي برداشتن سنگ از جلوي حركت توليدكنندگان، خودش مشكل‌ساز مي‌شود؛ همچنين تحريم مديران عليه مردم هم وجود دارد به اين معنا كه تنها نقد مي‌كنند و مي‌گويند مشكلات مربوط به دولت قبل است و خود كاري را انجام نمي‌دهند؛ همه اين نوع از تحريم‌ها بايد با اجراي اقتصاد مقاومتي حل شود.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اينكه 80 درصد مشكلات ما مربوط به تحريم‌هاي داخلي است، عنوان كرد: اقتصاد مقاومتي به معناي مذاكره براي رفع تحريم‌هاي داخلي است؛ بايد با شبكه بانكي مذاكره شود كه چرا به قاچاقچيان و زمين‌خواران تسهيلات داده مي‌شود.

عبدالملكي بيان كرد: بايد با مردم مذاكره شود كه از سر غفلت كالاي خارجي نخرند؛ بايد براي حل مشكلات داخلي مذاكره شود چرا كه خيلي اوقات ناخواسته با يكديگر دشمني مي‌كنيم.

وي ضمن اشاره به اينكه براي عمل به اقتصاد مقاومتي بايد وارد صحنه اقدام شويم، تصريح كرد: جبهه اول جبهه علمي و نظريه‌پردازي است كه بايد جوانب آن مرد بررسي قرارگرفته و توليد صورت گيرد، براي مثال بايد توليد علم اقتصاد مقاومتي كشاورزي داشته باشيم و به‌ صورت كلي توليد علم متناسب با اقتصاد مقاومتي پيگيري شود.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: جبهه دوم، جبهه فرهنگي در گفتمان سازي است؛ اقتصاد مقاومتي بايد به باور عمومي تبديل شود و همچنين مردم باور كنند كه آمريكا براي ما كاري نمي‌كند و با ما دشمني جدي دارد؛ در اين زمينه نهادهاي فرهنگ‌ساز مانند مدارس بسيار مؤثر هستند.

عبدالملكي گفت: جبهه سوم، جبهه سياسي و مطالبه گري است و اگر امر به‌ معروف و نهي از منكر اقتصادي پيگيري نشود كاري پيش نمي‌رود و اين مطالبه گري بايد از همه اقشار باشد.

وي عنوان كرد: جبهه چهارم جبهه اجرايي است كه بايد اجرا و اقدام به اقتصاد مقاومتي پيگيري شود و هركس در هرجايي و هر موقعيتي اجراي اقتصاد مقاومتي را آغاز كند.

اين تحليلگر مسائل اقتصادي با اشاره به جبهه اول يعني جبهه علم و دانش، تصريح كرد: در جبهه علمي سه مأموريت اعم از توليد علم با نگرش اسلامي، كمك به تكميل نظريه اقتصاد مقاومتي و شناسايي حوزه‌هاي آسيب‌پذير داريم كه نياز به جديت در كار براي پيگيري اين‌ها داريم.

عبدالملكي ادامه داد: در جبهه دوم 2 مأموريت اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي را داريم و در فرهنگ‌سازي بايد كاري كرد كه مردم واقعاً كالاي ايراني را مصرف كنند، بايد مخاطب شناسي صورت گرفته و فعاليت براي فرهنگ‌سازي آغاز شود.

وي در ادامه با اشاره با عناصر فرهنگ اقتصاد مقاومتي، تصريح كرد: تقويت فرهنگ جهادي، تقويت روحيه خودباوري، تقويت روحيه خلاقيت، تقويت دانش اقتصادي، آشنايي با عقايد و احكام و اخلاق اقتصادي و در نهايت مبارزه با مفاسد اقتصادي عناصر فرهنگي اقتصاد مقاومتي هستند كه بايد دنبال شوند.

اين استاد دانشگاه در پايان خاطر نشان كرد: مأموريت اصلي در جبهه سياسي مطالبه مؤثر از همه گروه‌ها و اقشار، همراه با عمل است.
 پايگاه اطلاع رساني بسيج سازندگي
ارسال نظرات