فرهنگی نماینده مجلس دهم با اشاره به انتقادهای مطرح شده از لایحه برنامه ششم گفت: دولت لایحه ای بی ارتباط با برنامه مورد نیاز کشور ارائه کرده است و در این زمینه برخورد دولت یازدهم مانند دولت قبل است.
کد خبر: ۸۷۲۷۸۶۵
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  شب گذشته برخی نمایندگان مجلس در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر به بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و مشکلات و نواقص این برنامه پرداختند.

مصری نماینده مجلس شورای اسلامی در این برنامه با تاکید بر لزوم رعایت قانون گفت: قانون در ارائه لایحه برنامه ششم توسعه ، لحاظ نشده است.

وی افزود: برنامه ششم توسعه باید جامع باشد اما دولت آنچه را که به مجلس ارائه کرده است برنامه نمی داند  بلکه با عنوان لایحه احکام برنامه ششم توسعه ارائه کرده است.

مصری گفت: این لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه را ارائه کرده است و برنامه نیست و دولت باید قانون برنامه را هم ارائه کند.

در ادامه کاظم دلخوش نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات لایحه برنامه ششم توسعه با بیان اینکه همیشه در لوایح برنامه دیدگاه های دولت و مجلس متفاوت بود، گفت: معمولاً بخش زیادی از آرمان های دولت در برنامه ها قابل تحقق نبود و بیش از 50 درصد برنامه های قبلی محقق نشد.

وی افزود: اگر مجلس از برخی مواضع خود کوتاه نیاید و یا دولت در برخی جاها کوتاه نیاید مردم ضرر می کنند.

دلخوش افزود: اگر به کلیات برنامه ششم توسعه رای ندهیم قطعا مشکلاتی برای کشور به وجود خواهد آمد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرایط زمانی که الان برای دولت وجود دارد از جمله اینکه حدود 4 ماه آینده وارد زمان بندی انتخابات دوره بعدی می شود و اینکه قانون بودجه سال 96 باید چند ماه دیگر ارائه شود، همه این بارها بر دوش مجلس می افتد.

وی گفت: نمایندگان مجلس چاره ای جز موافقت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه ندارند با توجه به اینکه برنامه پنجم توسعه هم برای یکسال تمدید شد.

دلخوش افزود: در شرایط کنونی که در برجام و مسائل اقتصادی خود دچار مشکل هستیم نباید لایحه برنامه ششم توسعه را رد کنیم.

وی تاکید کرد: باید به کلیات این لایحه رای دهیم و نقاط ضعف آن را برطرف کنیم.

در ادامه مصری با بیان اینکه تسلیم شدن در برابر شرایط و برنامه داشتن برای شرایط متفاوت است، گفت:  نباید تسلیم شرایط شویم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در لایحه ای که دولت با عنوان برنامه ششم توسعه به مجلس ارسال کرده است چیزی به عنوان برنامه نمی بینیم.

وی تاکید کرد: نداشتن برنامه، هرج و مرج را ایجاد می کند.

در ادامه جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه در مقطع حساسی قرار داریم، گفت:  باید فرض را بر این بگذاریم که دولت همه توان خود را در لایحه برنامه ششم توسعه ارائه کرده است و ما نمایندگان می توانیم برخی بخش های آن را در مجلس تغییر دهیم.

وی افزود: دولت برنامه مطلوبی را ارائه نکرد اما رد کردن آن کمکی به کشور نمی کند بلکه باید آن را تائید اما اصلاح کنیم.

مصری هم گفت: اعتقادی به رد کلیات لایحه بودجه و برنامه ندارم زیرا در مجلس اجازه و اختیار قانونی داریم تا تغییرات لازم را در این لوایح اعمال کنیم .

در ادامه فرهنگی، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: رای موافق به کلیات به معنای اجازه ورود به بحث است.

وی افزود: دولت لایحه ای بی ارتباط با برنامه مورد نیاز کشور ارائه کرده است و در این زمینه برخورد دولت یازدهم مانند دولت قبل است.

فرهنگی ادامه داد: دولت قبل هم احساس می کرد نیازی به مجلس و قوه مقننه ندارد و دولت فعلی هم در عمل، چنین رویکردی را پیگیری می کند.

وی افزود: دولت با بدنه کارشناسی که دارد می تواند نواقص برنامه های قبلی توسعه را در برنامه جدید برطرف کند.

فرهنگی ادامه داد: مجلس باید کلیات لایحه برنامه ششم را بپذیرد و سپس خودش این برنامه را تدوین کند.

در ادامه دلخوش، نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی هم گفت: باید کمیسیون های تخصصی میان دولت و مجلس برای همکاری بیشتر این دو قوه ایجاد و دولت متعهد شود مصوبات کمیسیون های مشترک را پیگیری کند.

مصری گفت: باید بهترین برنامه واقع بینانه و قابل دسترسی را برای کشور تدوین کنیم.
ارسال نظرات