خبرهای داغ:
روز هشتم از سومین تجمعات دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در مقابل درب مجلس شورای اسلامی است؛ اگر امید مقامات بالادستی سوز آفتاب مرداد باشد که به این تجمعات پایان دهد باید گفت اراده و انگیزه این افراد بالاتر از این حرف‌هاست. اولویت استخدامی، یعنی زندگی و آینده تضمین‌شده - آن‌هم پس از سال‌ها تلاش و تحصیل در سایه امید به آن - چیزی نیست که آفتاب تابستان بتواند آن ‌را بسوزاند؛ آن‌ها حق خود را می‌خواهند و هشیارتر از آنند که به هر حرفی تن در دهند.
کد خبر: ۸۷۲۸۰۴۲
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶

به گزارش بسیج به نقل از خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در تاریخچه دانشگاه صنعت نفت آمده است که "فعاليت‌هاي آموزشي در سطوح عالي در صنعت نفت ايران به‌صورت رسمي در سال 1318 با تأسيس آموزشگاه فني آبادان شروع شد. با توسعه اين آموزشگاه، نام آن به دانشکده فني آبادان و سپس به دانشکده نفت آبادان(Abadan Institute of Technology)تغيير يافت. با توجه به گسترش فعاليت‌هاي آموزشي دانشكده نفت آبادان و نياز كشور به تربِيت نيروهاي متخصص در صنايع نفت و گاز، اين دانشکده در سال 1368 به دانشگاه صنعت نفت ارتقا يافت.

يكي از دستاوردهاي تربيت متخصصان در اين دانشگاه، «ملي شدن صنعت نفت» بود كه برگ زريني در تاريخ ايران محسوب مي‌شود. متخصصان دانشكده نفت آبادان در راه‌اندازي بخش‌هاي مختلف پالايشگاه آبادان، شگفت جهانيان را برانگيختند درحالي‌كه برخي از كشورهاي خارجي ادعا كرده بودند كه ايراني‌ها حتي نمي‌توانند آب آشاميدني تصفيه كنند.

با پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و اعمال تحريم‌هاي مختلف، تربيت‌يافتگان اين دانشگاه نقش مهم ديگري را در جهت قطع وابستگي به بيگانگان ايفا نموده‌اند.

برنامه‌هاي آموزشي در آموزشگاه فني آبادان توأم با کار بود و دانشجويان که به‌عنوان کارمند استخدام مي‌شدند دو پنجم وقت خود را در آموزشگاه و سه‌پنجم آن را در پالايشگاه آبادان صرف کارآموزي مي‌كردند؛ بدين ترتيب پس از يک سال آموزش مقدماتي تمام‌وقت و چهار سال آموزش توأم با کار با درجه كارشناس فني در رشته‌هاي شيمي نفت، مهندسي پالايش، مهندسي مکانيک و مهندسي برق فارغ‌التحصيل و عهده‌دار مسئوليت‌هاي مختلف، عموماً در پالايشگاه آبادان مي‌شدند."

وقتی یک روند 77 ساله دستخوش تغییر می‌شود...

77 سال است که دانشگاه صنعت نفت با دادن اولویت استخدام در وزارت نفت به فارغ‌التحصیلان خود اقدام به جذب دانشجو می‌کند. دانشجویان این دانشگاه بر اساس معدل خود به سه رده الف، ب و ث تقسیم می‌شوند که دانشجویان دارای معدل الف بدون هیچ آزمون استخدامی می‌توانستند جذب بدنه وزارت نفت شوند، اما اگر تاکنون این روند بدون هیچ مشکلی پیش رفته و نتیجه خود را در استقلال کشور و ملی‌شدن صنعت نفت به جا گذاشته است، ابلاغیه جدید وزارت نفت در۱۹خردادماه سال۹۴که جذب نیرو را زیرنظر شخص وزیر اعلام کرده بود، خبر از تغییرات جدی در ساختار و اهداف دانشگاه می‌دهد که می‌تواند این دانشگاه به‌واقع صنعتی و در دل صنعت را به یک دانشگاه تئوری و به‌دور از واقعیت‌های صنعت، تنزل دهد، موضوعی که گمانه‌ها و صحبت‌های مسئولان رده بالا در خصوص واگذاری این دانشگاه به وزارت علوم آن را تأیید می‌کند...

این مصوبه که در آن به «حذف اولویت امریه و همچنین تعلیق در روند استخدام دانشجویان دانشگاه صنعت نفت» اشاره شده بود، سبب ایجاد موجی از نگرانی، شگفتی و تنش در میان دانشجویان این دانشگاه شد که حتی مسئولان این دانشگاه را از فضای رسانه‌ای دور کرد. این ابلاغیه نه‌تنها برای ورودی‌های جدید، بلکه برای تمام دانشجویان در حال تحصیل در این دانشگاه صدق می‌کرد که سبب بالا رفتن صدای آن‌ها شد.

حذف اولویت استخدام و صدای اعتراض و تحصن دانشجویان

دانشجویان دانشگاه که با این مصوبه جدید آینده خود را در هاله‌ای از ابهام دیدند، اعتراض‌ها و تحصن خود را در دانشگاه آغاز کردند؛ با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی تشکل‌های دانشجویی، مسئولان دانشگاه و دانشجویان، وزارت نفت طی صدور نامه‌ای در سوم مهرماه سال‌گذشته، استخدام فارغ‌التحصیلانی که مراحلی از جذب را طی کرده بودند مشخص کرد و استخدام دانشجویان تا پیش از ورودی۹۴را به یک کمیسیون سپرد. پس از سه ماه که هیچ حرکتی از سوی این کمیسیون دیده نشد، فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در تاریخ پنجم دی‌ماه مقابل وزارت نفت تجمع و سپس اعتصاب غذای خود را از تاریخ۱۶همین‌ماه آغاز کردند. بازخورد این اعتصابات صدور ابلاغیه۲۷دی‌ماه و دادن اولویت استخدام به دانشجویان ممتاز این دانشگاه بود.

از آن‌جایی که پذیرفته‌شدگان این دانشگاه از رتبه‌های برتر کنکور سراسری بودند و در زمان انتخاب رشته بازه وسیعی از انتخاب دانشگاه‌های مختلف در شهرهایی با آب‌وهوای مساعدتر را در اختیار داشتند، با اعتماد به بند۶پیوست شماره یک دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری با مضمون «اولویت استخدام در شرکت‌های تابعه وزارت نفت، پس از پایان موفقیت‌آمیز تحصیلات، مطابق با مقررات و آیین‌نامه‌های مصوب وزارت نفت» اقدام به انتخاب این دانشگاه کردند.

عباس هلالی‌زاده معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعت نفت در 21 فروردین امسال طی مصاحبه‌ای با ایسنا با بیان این‌که وزارت نفت طی ابلاغ آئین‌‌نامه‌ای حدود سه، چهار ماه پیش به‌طور رسمی به دانشگاه اعلام کرد که از این پس هیچ‌گونه تعهد استخدامی به دانشجویان ورودی این دانشگاه داده نشود، گفت: بر این اساس در دفترچه‌های کنکور امسال، برای همه داوطلبان ورود به دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی این موضوع درج خواهد شد که دانشگاه برای ورودی‌های سال 95 به‌هیچ وجه تعهد استخدامی ندارد.

وی با بیان این‌که بر اساس اعلام وزارت مشکل استخدام دانشجویان ورودی سال‌های گذشته رفع شده است، گفت: وزارتخانه عنوان می‌کند که آنچه را قبلاً در دفترچه به دانشجویان تعهد شده است، تقبل می‌کند اما اعلام کرده که از این پس قولی برای استخدام به دانشجویان داده نشود.

اعتراض‌هایی که از یک‌سال گذشت...

این در حالی بود که با وجود اعلام این موضوع از سوی مسئولان دانشگاه صنعت نفت، همچنان مشکل استخدام و کاریابی ورودی‌های سال‌های گذشته این دانشگاه به قوت خود باقی مانده است.

در پی رفع‌نشدن این مشکل، دانش‌آموختگان این دانشگاه به‌دنبال دریافت یک پاسخ روشن تجمع خود را این‌بار در مقابل درب مجلس شورای اسلامی از روز یک‌شنبه،۱۷مرداد‌ماهبا شعار «زنگنه، چه کردی؛ تو خلف وعده کردی» و «بدنم سوخت، غیرتم نسوخت» از سرگرفتند و با نگارش نامه‌ای خیال مسئولان را از ادامه تجمع خود تا دریافت یک پاسخ روشن راحت کردند.

در متن این نامه آمده‌است:

"فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت به تحصن خود روبه‌روی مجلس ادامه خواهند داد. آن‌ها به این امید وارد این دانشگاه شدند که به نص صریح دفترچه کنکور و آیین‌نامه شرکت نفت به آن‌ها قول و وعده استخدام داده شده بودو بر این اساس برای زندگی خود برنامه‌‌ریزی و بعضاً ازدواج کرده‌اند؛ در این سن و مرحله از زندگی جهت اداره امور زندگی خود داشتن شغل ضروری است.

بیش از یک سال است که وزیر نفت، آقای زنگنه، از استخدام بر حق فارغ‌‌التحصیلان ممانعت به عمل می‌آورد. در ابتدا عدم نیاز را بهانه عدم استخدام فارغ‌‌التحصیلان ذکر می‌کردند که در جواب، شرکت‌های تابع وزارت نفت به نیاز شدید و فوری نیرو اذعان نمودند. سپس بیان نمودند که ایشان مسئول استخدام دانشجویان نیست که پس از تذکر آقای خادمی نماینده مجلس، به وزیر که این دانشجویان بورسیه بوده و وزارت مسئول استخدام آن‌هاست ایشان با بیانی کاملاً عوام فریبانه بیان کردند که "وزارت نفت مقررات و دستورالعمل هایی برای جذب فارغ التحصیلان دانشکده صنعت نفت دارد که بر همین اساس تعدادی از فارغ التحصیلان ممتاز دانشکده صنعت نفت استخدام می‌شوند و وزارت نفت مقررات در این زمینه را رعایت کرده و بر اساس آن عمل می‌کند"که گوش فارغ‌التحصیلان پر است از این وعده‌ها و عمل نکردن‌ها، آن‌هم به مدت بیش از یک‌سال و برای صدها بار. اما سؤال اینجاست که چرا وزارت نفت به وعده خود عمل نمی‌کند و چه موقع به آن عمل خواهد‌کرد. این تناقض در کلام و عمل وزیر نشان‌دهنده عدم اراده‌ جهت حل مشکل و طفره رفتن از اصل موضوع است و به زعم خود در حال انحراف افکار عمومی می‌باشد.

باید به وزیر یادآوری کرد در‌حالی‌که در دفترچه کنکور به صورت کاملاً صریح و واضح تعهد استخدام فارغ ‌التحصیلان ذکر شده چگونه وزیر خود را مسئول استخدام آن‌ها نمی‌داند.

زنگنه در‌حالی مخالف استخدام فارغ‌التحصیلان جوان و جویای کار است که خودشان در سن۶۳سالگی در حال تلاش جهت استخدام در دانشگاه تهران می‌باشند. عجیب است که وزیر منافع شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند. آیا هم‌اکنون که فارغ‌التحصیلان با تمسک به آیه «وَ الَّذِینَ إِذا أَصابَهُمُ الْبَغْیُ هُمْ یَنْتَصِرُونَ؛ و کسانی که هر‌گاه ستمی به آن‌ها رسد، (تسلیم ظلم نمی‌شوند) و یاری می‌طلبند» فریاد "هَل مِن ناصر یَنصُرنی" سرداده‌اند، وقت آن نرسیده تا نمایندگان ملت که به نمایندگان دولت بدل گشته‌اند با چشم‌پوشی از هر مسأله سیاسی و جناحی، رعایت عدل و داد را در نظر گرفته و حق دانشجویان را بستانند.

آیا نمایندگان این حدیث را از پیامبر (ص) نشنیده‌اند که مى‌فرماید: «وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِى یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ هر کسى فریاد و استغاثه انسانى را بشنود که مسلمانان را به یارى و کمک می‌طلبد و به یارى او نرود، مسلمان نیست» و آیا وزیر قصد عمل به این آیه شریفه «یأایها الذین امنوا أوفوا بالعقود؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید به پیمان‌ها وفا کنید» را ندارد؟

اما به یاد داشته باشید که فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت با الگو قراردادن آیه کریمه «لاَّ یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا؛ خداوند بلند کردن صدا را به بدگویی دوست ندارد، مگر از آن کس که به او ستمی شده باشد و خدا شنوا و داناست. فریاد "هیهات منا الذلة‌" سر خواهند داد و تا پای جان در دفاع از حق خود ایستادگی خواهند کرد.

ما فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت تا گرفتن حق خود به‌صورت تمام و کمال در مقابل مجلس شورای اسلامی به تحصن خود ادامه خواهیم داد.«وَمَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا»"

ورود کمیسیون انرژی به موضوع و جلسه با وزیر نفت

به گزارش خبرنگار ایسنا، در روز دوم تجمع جلسه کمیسیون انرژی با نمایندگان دانشجویان و سپس در روز سوم جلسه اعضای کمیسیون با وزارت نفت برگزار شد.

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در همین خصوص در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حضور نمایندگان دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در جلسه‌ این کمیسیون، اظهار کرد: کمیته‌ای تشکیل شده تا با توجه به نگاه مثبتی که وزیر نفت در خصوص جذب این دانشجویان دارد، نسبت به چگونگی جذب آن‌ها بررسی‌های لازم را انجام دهد.

وی ضمن تشریح بررسی‌های کمیسیون انرژی درباره جذب دانشجویان دانشگاه صنعت نفت گفت: هنگام تجمع این دانشجویان مقابل مجلس، با آن‌ها صحبت داشتم و پس از آن هفت نفر از این دانشجویان در جلسه کمیسیون که به ریاست آقای امیری خامکانی نایب‌رئیس اول کمیسیون برگزار شد، حاضر شده و مسائل خود را مطرح کردند. پس از آن نیز کمیته‌ای متشکل از سه نفر از اعضای کمیسیون انژری و معاون پشتیبانی و نیروی انسانی وزارت نیروی انسانی وزارت نفت و همچنین مشاور وزیر مسئول پیگیری موضوع شدند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جریان روند پیگیری موضوع در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون بار دیگر این مسأله مطرح و مورد بحث قرار گرفت که این دانشجویان بر اساس قول و تعهدی که به آ‌ن‌ها داده‌ شده‌بود وارد این دانشگاه شده‌اند؛ لذا آقای زنگنه – وزیر نفت – هم بیان کرد که با نگاه مثبت برای جذب این افراد اقدام خواهد کرد. بنابراین بحث چگونگی جذب این دانشجویان در کمیته مذکور بررسی خواهد شد.

واگذاری دانشگاه تخصصی وزارت نفت به وزارت علوم؟

همچنین قاسم ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره اقدامات انجام‌شده برای پیگیری رفع مشکل دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت و حذف اولویت استخدام آن‌ها، به خبرنگار ایسنا گفت: روز سه‌شنبه۱۹مرداد‌ماه نزدیک پنج دقیقه با وزیر درباره تعهدات وزارت نفت در خصوص بورسیه‌های دانشجویی صحبت کردم که برای وزارت بار حقوقی دارد و اگر از بُعد عقلایی نگاه کنیم، کسی نمی‌تواند از زیر آن شانه خالی کند و دانشجویان حق دارند.

وی افزود: تمام اعضای کمیسیون معتقدند که زنگنه باید هر چه سریع‌تر این مشکل را حل کند. در این راستا قولی داده شد که کمیته‌ای متشکل از اعضای کمیسیون انرژی و وزارت تشکیل شود و با بررسی وضعیت دانشجویان شیوه حل مشکل را به وزارت ارائه کند.

نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دیگری که مطرح شده واگذاری دانشگاه صنعت نفت به وزارت علوم بود چراکه این دانشگاه، دانشگاه تخصصی نفت ایران است و تربیت نیرو برای حال و آینده امر اجتناب‌ناپذیری است؛ با اصرار اعضای کمیسیون تصمیم گرفته شد که دانشگاه به وزارت علوم واگذار نشود.

مهلت 10 روز به زنگنه

ساعدی ادامه داد: امروز تعدادی از دانشجویان در مقابل درب مجلس تجمع کرده بودند؛ به نظر من این افراد باید حدود یک هفته تا 10 روز به زنگنه مهلت دهند تا کمیته بررسی‌کننده را تشکیل دهد و ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

وی در پاسخ به این‌که دانشجویان معتقدند که نباید تنها "تعدادی" از دانشجویان ممتاز جذب شوند، گفت: حق با دانشجویان است؛ برخی ممکن است جذب نشوند و کمیسیون نیز متوجه این مسأله است و اگر قرار باشد تعدادی از دانشجویان جذب شوند باید از طریق آزمون و تحت نظارت دقیقی باشد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این حال قسمتی از اظهارات وزیر جای تأمل دارد که می‌گوید بحث هزار یا 2 هزار نفر نیست؛ بلکه هزاران دانشجو در سراسر کشور در لیست انتظار جذب قرار دارند و اگر فراخوانی اعلام شود، چندین هزار فارغ‌التحصیل این دانشگاه در کشور درخواست جذب دارند.

ساعدی با بیان این‌که از بُعد قانونی و ردیف‌های حقوقی محدودیت جذب نیروی انسانی در وزارت نفت وجود دارد، عنوان کرد: باید حتماً به‌ترتیب اولویت‌ها شاخص‌هایی تعیین و بر اساس آن‌ها استخدام انجام شود تا حداقل از این وضعیت خارج شویم.

ادعای قابل تأمل وزیر؛ وجود چندین‌هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعت نفت؟!

وی گفت: توضیحات وزیر این ادعا را مطرح می‌کند که در کل نزدیک به 200 هزار فارغ‌التحصیل در سراسر کشور وجود دارد که اگر 20 هزار نفر از این افراد بخواهند وارد وزارت نفت شوند، نه ظرفیت و نه مجوز قانونی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه نمی‌شود.

نماینده مردم دشت آزادگان در خانه ملت اظهار داشت: بر این اساس لازم است که اولویت‌بندی انجام شود و با توجه به ترافیک فارغ‌التحصیلی در رشته‌های نفت جذب صورت گیرد. اگر واقعاً تعداد فارغ‌التحصیلان به این وسعت باشد، نمی‌توان چندین هزار نفر را به‌صورت یک‌جا جذب کرد. باید نهایت استفاده را از این استعدادها و توانایی‌های جوان برد و نباید آن‌ها را هدر داد اما این استعدادها باید مدیریت شوند.

قول مساعد وزیر؛ چه کسی مانع استخدام شده است؟

علی گل‌مرادی دیگر عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی، نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: روز دوشنبه۱۸مرداد‌ماه طی یک جلسه اختصاصی با مسئولان ذی‌ربط وزارت نفت، مسائل و مشکلات پیرامون برداشته شدن اولویت استخدام دانشجویان دانشگاه صنعت نفت مطرح شد؛ سپس روز سه‌شنبه وزیر نفت در کمیسیون انرژی حضور پیدا کرد.

وی افزود: از موضوعاتی که در جلسه روز سه‌شنبه در جمع اعضای کمیسیون، وزیر و معاونان وی مطرح شد، استخدام فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بود که در نتیجه آن آقای زنگنه نظر مثبت خود درباره اولویت استخدام دانشجویان ممتاز و دارای امتیاز و نمره بالای این دانشگاه اعلام کرد و قول داد که این موضوع حل شود. اکنون ما باید این موضوع را پیگیری کنیم.

نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعتقاد من این است که تحصیل‌کرده‌های این دانشگاه فرصتی برای کادر نیروی انسانی و مجموعه وزارت نفت هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان سرمایه‌های فکری تازه‌نفس بهره‌گیری کرد؛ این افراد می‌توانند در ارتقای بهره‌وری و راندمان صنعت نفت تأثیرگذار باشند.

گل‌مرادی ادامه داد: اکنون باید منتظر بمانیم که بر اساس این پیگیری‌ها وزارت چه اقداماتی انجام می‌دهد. وزیر نفت همچنین عنوان کرده است که با قول مساعد موضوع را دنبال خواهد کرد.

کسی صدای این دانشجویان را نمی‌شنود!

به گزارش ایسنا، همچنین یک عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای تعهد وزارت نفت در استخدام دانشجویان نخبه صنعت نفت شد.

ولی داداشی در جلسه علنی سه‌شنبه۱۹مرداد‌ماه در اخطاری مستند به اصل 167 قانون اساسی، اظهار کرد: متأسفانه وزارت نفت به تعهدش برای استخدام دانشجویان صنعت نفت عمل نکرده، این در حالی است که وزارت نفت با همکاری سازمان سنجش در دفترچه‌های آزمون سراسری آورده که هر کدام از دانشجویان صنعت نفت رتبه الف را داشته باشد بورسیه می‌شود و وزارت نفت نیز تعهد کرده که این افراد را استخدام کند اما این اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: دانشجویان نخبه صنعت نفت چندین بار تجمع کرده‌اند اما کسی صدای این عزیزان نمی‌شنود.

داداشی در پایان خواستار اجرای اصل 167 قانون اساسی از سوی وزیر نفت شد و تأکید کرد که بخشنامه‌ها در وزارتخانه‌ها نباید عطف به ماسبق شوند.

آیا "کتبی" نمی‌توان خلف وعده کرد؟

با این‌که اعضای کمیسیون انرژی از قول مساعد زنگنه و نظر مثبت او برای استخدام دانشجویان ممتاز این دانشگاه خبر داده‌اند، ‌دانش‌آموختگان و دانشجویان این دانشگاه با یادآوری خلف وعده‌های مکرر وزیر نفت، به اذعانات شفاهی وی بسنده نکرده و با ادامه تجمع خود را در هفته دوم خواستار قول کتبی شده‌اند.

یک دانش‌آموخته حاضر در تجمع معترضان دانشگاه صنعت نفت مقابل مجلس در روز پنجم، با بیان این‌که هیچ تضمین یا قول کتبی از سوی مسئولان وزارت یا مجلس برای حل این مشکل ندیده‌ایم، به خبرنگار ایسنا گفت: وزیر نفت اخیرأ عنوان کرد که "تعدادی" از دانشجویان ممتاز را جذب می‌کنیم درحالی‌که در گذشته تمام فارغ‌التحصیلان گروه الف جذب می‌شدند؛ اکنون نیز باید به همین منوال عمل شود.

وی افزود: ورودی‌های قبل از سال 94 باید مطابق روال گذشته استخدام شوند زیرا در هنگام پذیرش، دانشگاه در دفترچه نسبت به استخدام این دانشجویان تعهد داده شده است؛ گروه الف دانشجویان دارای معدل 18.5 به بالا هستند که اغلب فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی جزو گروه الف قرار می‌گیرند؛ همچنین تمام فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری جزو این گروه محسوب می‌شوند.

این دانش‌آموخته حاضر در تجمع ادامه داد: ما تنها اظهارات شفاهی مسئولان را شنیده‌ایم و تاکنون هیچ قول و ضمانت کتبی از سوی وزارت یا مجلس ارائه نشده است؛ خواسته ما این است که کلمه "تعدادی" از بیانات وزیر حذف شود و تمام دانشجویان گروه الف جذب شوند؛ ‌همچنین تاریخ مشخصی برای شروع فرآیند کاریابی مشخص شود.

وی در واکنش به سخنان ساعدی اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان کنونی دانشگاه صنعت نفت در حال حاضر تنها حدود۲هزار نفر هستند که از این تعداد تنها۷۰۰نفر از گروه الف و آماده کاریابی هستند؛ صحت این موضوع را می‌توان به‌سادگی از مرکزی پنجم وزارت یا برنامه‌ریزی و تدوین مقررات وزارت نفت (ساختمان تندگویان) جویا شد.

واکنش دانش‌آموختگان به ادعای وزیر: بیان چنين آمار نادرستی با چه اهدافی صورت می‌پذیرد؟

به گزارش خبرنگار ایسنا، این افراد از نخبگان کشور هستند و نباید آن‌ها را دست‌کم گرفت و با یک پاسخ بی‌اعتبار انتظار توجیه و قانع‌شدن داشت. آن‌ها حتی در پاسخ به ادعای زنگنه مبنی بر وجود هزاران فارغ‌التحصیل از دانشگاه صنعت نفت واکنش نشان داده و جوابیه‌ای منتشر کردند.

در متن این جوابیه آمده است:

«متاسفانه اخیراً شاهد مصاحبه‌ها و ارائه آمار و ارقام خلاف واقع در مورد تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت هستیم که سعی در انحراف اذهان عمومی و نمایندگان ملت را دارند. طبق مستندات موجود در مدیریت نیروی انسانی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، فقط چندصد نفر فارغ‌التحصیل در انتظار استخدام هستند که این تعداد از ورودی 85 تا 91 دانشگاه را شامل می‌شوند که آن هم به‌دلیل وقفه 15 ماهه در روند جذب به این تعداد رسیده است. لذا بیان ارقامی چون 200 هزار و 20 هزار و هر مضربی از هزار در مورد دانشگاهی که ورودی سالیانه آن در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در چهار دانشکده آن‌هم برای بیش از 20 گرایش و رشته کمتر از 500 نفر می‌باشد (که این تعداد خود به سه گروه الف، ب و ث تقسیم می‌شوند و فقط گروه الف آن برطبق قوانین اولویت استخدام بدون آزمون را دارا می‌باشند) کذب محض است. با احتساب وضعیت موجود، چنین اظهاراتی از سوی هر شخصی خلاف واقع می‌باشد. حال سوال این‌جاست که بیان چنين آمار نادرستی با چه اهدافی صورت می‌پذیرد؟ از بزرگنمايى و پيچيده كردن روندى كه بيش از ٧٠ سال در حال انجام بوده است و به گواه مديران كارآمدترين نحوه جذب ‌سازمانى ‌مى‌باشد، ‌چه‌كسانى ‌سود ‌مى‌برند؟ آيا در طول ٨٠ سال‌گذشته، ٢٠ هزار فارغ‌التحصيل دانشگاه صنعت نفت داشته‌ايم؟ اميدواريم مسئولان به عهد خود وفا كنند و براى فرار از عمل به وعده‌هاى قانونى وزارت نفت بيش از اين با ارائه آمار و ارقام نادرست، اعتماد ملت را نسبت به خود خدشه‌دار نكنند.»

تنها تأکید بر ممنوعیت جذب دانشجویان دانشگاه صنعت نفت است؟!

این دانش‌آموخته حاضر در میان فارغ‌التحصیلان تجمع‌کننده دانشگاه صنعت نفت در مقابل مجلس، پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفته بود: دانشجویان دانشگاه صنعت نفت پس از فارغ‌التحصیلی برای کاریابی از سوی دانشگاه به مرکزی پنجم وزارت نفت (اداره استخدام) معرفی می‌شوند که دانشجویان پسر پس از اتمام خدمت سربازی و دانشجویان دختر بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی وارد این سیستم می‌شوند.

وی افزود: این مرکز فارغ‌التحصیلان را به شرکت‌هایی که برای جذب نیرو اعلام نیاز کرده‌اند، معرفی می‌کند و بدون آزمون ورودی وارد فرآیند مصاحبه و گزینش می‌شوند؛ اما از 19 خرداد سال گذشته ابلاغیه‌ای از سوی وزارت نفت مبنی بر ممنوعیت هرگونه جذب صادر شد، با این حال شاهدیم که این جذب به‌صورت قراردادی و پیمانی انجام می‌شود و تنها تأکید بر ممنوعیت جذب دانشجویان دانشگاه صنعت نفت است.

این دانش‌آموخته دانشگاه صنعت نفت با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده، گفت: با وجود پیگیری این موضوع تنها ابلاغیه‌ای صادر شد که طی آن اولویت جذب به دانشجویان صنعت نفت اختصاص یابد اما در عمل این بخشنامه اجرا نمی‌شود و اکنون بعضی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه نزدیک به 2 سال در انتظار کاریابی هستند.

وی با بیان این‌که در سال 88 وارد دانشگاه صنعت نفت شده است، عنوان کرد: با همکلاسی من که در اردیبهشت‌ماه فارغ‌التحصیل شد، مطابق قانونی دیگر و با من بر اساس این قانون برخورد می‌شود؛ این بی‌عدالتی است که بین ورودی‌های یکسان با 2 قانون متفاوت برخورد شود. این موضوع باید زمان انتخاب رشته به صراحت اعلام می‌شد، نه این‌که دانشجویان با رتبه‌های بالا وارد این دانشگاه شوند و سپس وزارتخانه حرف خود را عوض کند.

این دانشجوی معترض ادامه داد: روز اول طوماری به امضای 400 دانشجوی معترض رسید و آقای حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز با نمایندگان معترضان جلسه‌ای برگزار کرد و صحبت‌های آن‌ها را شنید. دلایل ما قانع‌کننده بود ‌به همین دلیل برای اطلاع از نظر وزارتخانه روز دوم با آقای هندی مشاور حقوقی وزیر نفت جلسه‌ای برگزار شد که ایشان با شنیدن صحبت‌ها و مشاهده مستندات گفتند که حرف آخر، نظر آقای زنگنه است.

وی تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه صنعت نفت با امید به اولویت استخدام وارد این دانشگاه شده‌اند؛ ‌من رتبه خوبی داشتم و می‌توانستم در دانشگاه‌هایی در شهرهای با آب‌وهوای بهتر و نزدیک خانواده خود پذیرفته شوم اما به خاطر تضمین شغلی وارد این دانشگاه شدم.

این دانش‌آموخته دانشگاه صنعت نفت افزود: پس از اتمام دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دفاع از پایان‌نامه‌ام این ابلاغیه صادر شد؛ اگر قرار باشد که روند جذب تغییر کند، باید این روند برای ورودی‌های 94 به بعد اعمال ‌شود.

وی همچنین از گفت‌وگوی خود در مجلس و با نمایندگان در روز گذشته خبر داد و اظهار کرد: وزیر نفت امروز - یعنی روز هشتم تجمع - به کمیسیون صنایع و معادن خواهد رفت.

با مصوبه جدید فاتحه دانشگاههم خوانده است!

دانش‌آموختگان معترض در پنجمین روز تجمع که شنبه۲۳مرداد‌ماه بود، حتی اقدام به ساخت سنگ قبر نمادین دانشگاه صنعت نفت در مقابل درب مجلس شورای اسلامی و اهدای فاتحه بر سر مزار این دانشگاه کردند.

هنوز دلیل روشنی برای صدور این ابلاغیه مشخص نشده است؛ اگر وزیر نفت حق را به دانشجویان داده و قولی داده که قرار است در آن جدیت به خرج دهد، اصلاً چرا از همان ابتدا این مصوبه ابلاغ شد و حالا که دانشجویان، نمایندگان و وزیر، همگی موافق بازگرداندن این اولویت‌ها هستند چه کسی مانع این کار می‌شود؟ آیا وزیر اگر واقعاً بخواهد نمی‌تواند به همان سرعتی که ابلاغیه را صادر کرد، آن‌ را تغییر دهد؟ آیا امتیاز برابر استخدامی دانشجویان این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها آن ‌را به مرز نابودی نمی‌کشاند؟ و آیا این مصوبه تنها برای جلوگیری از استخدام دانشجویان دانشگاه صنعت نفت است درحالی‌که بدنه عظیم این صنعت در کشور با اجرای طرح‌های جدید نیاز به تزریق نیروهای تازه و جوان دارد؟

درحالی‌که زنگنه به وجود هزاران فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعت نفت اشاره می‌کند و کاریابی را برای این عده بسیار زیاد مشکل می‌داند، دانش‌آموختگان گفته‌اند اکنون تنها۷۰۰نفر آماده کاریابی هستند. علاوه بر آن‌که بسیاری از شرکت‌‌های تابعه وزارت نفت درخواست جذب نیرو کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد وزارت نفت ظرفیتی حتی بیشتر برای کاریابی این افراد دارد.

از وجود ظرفیت در حوزه نفت نداهای جدیدتری هم به گوش می‌رسد

اخیراً نورالله حسن‌زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان به خبرنگار ایسنا خبر از افتتاح 18 طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و655میلیارد تومان با اشتغال‌زایی مجموعاً یک هزار و 114 نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در بیش از هشت شهرستان استان به مناسبت هفته دولت داده است.

وی تصریح کرد: طرح صنعتی پتروشیمی فجر با سرمایه‌گذاری یک هزار و 550 میلیارد و 310 میلیون و 800 هزار تومان با اشتغال‌زایی برای 511 نفر توسط وزارت نفت به مناسبت هفته دولت در ماهشهر افتتاح می‌شود. این پتروشیمی در زمینه اکسیژن صنعتی، نیتروژن، هوای فشرده و تصفیه آب فعالیت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، وقتی تنها افتتاح یک طرح صنعتی می‌تواند مشکل استخدامی این حجم از متقاضیان کار در وزارت نفت را حل کند، چه دلیلی می‌تواند وجود داشته باشد که مقامات بالادستی طی۲سال‌گذشته نسبت به جذب دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت - که بهترین گزینه برای کار در این مراکز هستند و از ابتدای ورود به دانشگاه با قرارگیری در محیط‌های دشوار صنعتی خود را برای چنین روزی آماده کرده‌اند - تا این حد مقاومت نشان دهند؟ آیا این سرباززنی از تعهدات بدون حتی یک دلیل روشن و منطقی به معنی سعی در جذب نیروی خارجی آن‌هم در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نیست؟ اگر حتی بدنه وزارت ظرفیت جذب۷۰۰نفر را ندارد، آیا وقت آن نرسیده مسئولانی که سال‌ها با داشتن۲یا چند شغل فرصت کار چندین نفر را اشغال کرده‌اند، جای خود را به جوانان نخبه جویای کار دهند که نسبت به استخدام به آن‌ها تعهد داده شده است؟

جوانانی که پس از سال‌ها تحصیل در چنین محیط‌هایی به امید تضمین شغلی و آینده خود، نقشه ریخته و رؤیا بافته‌اند، امروز برای روز هشتم زیر آفتاب سوزان تابستان برای احقاق حق خود مقابل درب مجلس شورای اسلامی جمع شده‌اند و اعلام کرده‌اند تا گرفتن حق خود به‌صورت تمام و کمال از پا نخواهند نشست. گذاشتن عمر با امید به یک ضمانت و تعهد چیزی نیست که با مصوبه یک مقام کشوری بتوان از کنار آن عبور کرد. آن‌ها تنها حق خود را می‌خواهند.

گزارش: پگاه یغمایی، خبرنگار ایسنای خوزستان


ارسال نظرات
پر بیننده ها