معاون فرهنگی سپاه کربلا خطاب به مشاور مدیرکل بنیاد شهید، با انتقاد از اجرای کنسرت در یادواره خاطرنشان کرد: فرهنگ شهادت برگرفته از عاشورا است و دشمن می‌خواهد عاشورا و مهدویت را دور بزند.
کد خبر: ۸۷۲۸۰۹۵
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه کربلای مازندران با اعتراض به بندهایی از این طرح، اظهار کرد: کارگروه بدون سپاه و بسیج نمی‌تواند این پروژه را انجام دهد.

سید قاسم هاشمی با بیان اینکه کشورهای توسعه‌یافته یک اصطلاح سیاسی است که به کشورهای غربی گفته می‌شود، افزود: کدام کشور غربی فرهنگ شهادت را قبول دارد، باب شهادت از باب‌های الهی و برگرفته از فرهنگ عاشورا است.

وی تصریح کرد: مجموعه دستورالعمل دارای یک پارادکس است و با توجه به منویات امام راحل (ره) این کشورها مورد قبول امام نبوده‌ است.

این مسؤول با تأکید بر اینکه 20 سال است که در سپاه یادواره شهدا را برگزار می‌کنیم، ادامه داد: هیچ‌ کدام از یادواره‌ها یک روزه نیست بلکه یک هفته‌ای است اما آیا خروجی یادواره باید این باشد که چه برنامه شادی داریم.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه کربلای مازندران با اعتراض به برگزاری کنسرت خطاب به مشاور مدیرکل بنیاد شهید، خاطرنشان کرد: لفظ کنسرت را برای ما معنی کنید که آیا در یادواره، کنسرت معنی دارد؟! فرهنگ شهادت برگرفته از عاشورا است و دشمن می‌خواهد عاشورا و مهدویت را دور بزند.

هاشمی تأکید کرد: به شدت مخالف تشریفاتی برگزار کردن یادواره‌ها هستیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران در از دو طرح پیشنهادی بنیاد شهید در امر ترویج فرهنگ شهادت خبر داد و اظهار کرد: به‌دلیل کمبود وقت فقط طرح ترویج فرهنگ شهادت در مدارس مورد بررسی قرار گرفته و با تشکیل کارگروه‌ها تصویب می‌شود.
دومین جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

عباسعلی رضایی با بیان اینکه تحقیقات صورت گرفته در کشورهای توسعه‌یافته برای 10 سال است، تصریح کرد: در این پژوهش اصلاً بحث الگوگیری مطرح نیست بلکه موضوع در مورد این است که کشورهای غیر دینی برای جان‌باختگان جنگ چه کاری می‌کنند و ما چه می‌کنیم.

این طرح که یک کار مشترک پژوهشی بنیاد شهید با دانشگاه مازندران بود با مورد مطالعه قرار دادن 6 کشور تدوین شده است که در جلسه فوق مورد بررسی قرار گرفت.

دستور کار این جلسه تبیین وظایف شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان و آیین‌نامه نحوه برگزاری شورا، ارائه طرح ساماندهی فعالیت‌های ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس، ارائه طرح ساماندهی فعالیت‌های ترویج یادواره‌ها، تعیین کار گروه‌های تخصصی، رئیس، دبیر و سایر اعضای هر یک از کار گروه‌ها، ابلاغ احکام اعضای شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بود که توسط مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران عنوان شد.

مشاور مدیرکل و جانشین دبیر شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با تشریح طرح ترویج ایثار و شهادت در مدارس، بیان کرد: طرح امروز دنبال نمودن سه هدف آموزشی از جمله افزایش آگاهی از جنگ، احساس افتخار به هویت اجتماعی و افزایش هم‌احساسی را در بر می‌گیرد.

در این طرح گرامیداشت کشته‌شدگان جنگ در کشورهای توسعه‌یافته مورد بررسی قرار گرفت و همچنین در ادامه این پروژه بحث بزرگداشت شهدا که در غالب یادواره در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، مورد توجه قرار گرفت.

مشاور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران نیز در بخشی از این طرح به پیشنهادهای کاربردی در برگزاری مطلوب یادواره‌ها پرداخت و افزود: تشکیل شورای سیاستگذاری یادواره‌ها و وظایف شورای سیاستگذاری شهرستان‌ها به ریاست فرماندار می‌تواند در برگزاری یادواره‌ها کمک کند.

محمد تقوی پیشنهاداتی را درباره افزایش سطح کیفی برنامه‌ها با استفاده از نمادها، سمبل‌ها، موسیقی سنتی و بومی، موسیقی‌هایی که روحیه ملی مردم را برانگیزد، استفاده از برنامه‌های جانبی مانند شعر، تئاتر، دعوت از علماء و اساتید دانشگاه و بازیگرانی که در فیلم‌های سینمایی جنگی به ایفای نقش پرداخته‌اند، برگزاری کنسرت موسیقی دوران دفاع مقدس و اجرای آن در اماکن عمومی مطرح کرد.

استاندار مازندران از اعضای شورا خواست تا نظرات خود را در مورد این طرح بگویند تا به جمع‌بندی برسند.

 استاندار مازندران نیز با اشاره به انگلیسی بودن کلمه کنسرت، اظهار کرد: شاید اگر کلمه کنسرت در این طرح عنوان نمی‌شد بهتر بود، اگر بدانیم در دنیا چه خبر است ایرادی ندارد.

 ربیع فلاح‌جلودار به سفر خود در سال 1359 به کره شمالی اشاره کرد و افزود: در دیگر کشورها مراسم‌های افراد مسن که بازمانده‌های جنگ هستند با لباس‌های فرم و نشان‌های که دریافت کرده‌اند، حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه ادبیات موضوعات شهادت و ایثار باید در چارچوب آن دنبال شود، گفت: کلماتی که در بحث فرهنگ ایثار و شهادت به‌کار می‌رود مهم است تا از اصالت کار کم نشود، همه دستگاه‌ها باید در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و یادواره‌ها همکاری کنند.

در پایان جلسه 6 کارگروه از جمله مراسم یادواره‌ها، کنگره‌ها، موزه‌های شهدا، کارگروه فرهنگی، هنری و فضای مجازی، کارگروه تألیف و تدوین، کارگروه آموزش، رسانه و پشتیبانی تشکیل شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها