مشاور بخش خاورمیانه سازمان تجارت خارجی ژاپن اعلام کرد: علی‌رغم انتظارات موجود از طرف ایران شرکت‌های ژاپنی به دلیل نگرانی از تداوم تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران ، روند کندی را در ورود به ایران دارند.
کد خبر: ۸۷۲۸۱۳۹
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از ژاپن تایمز، از سال 1959 گروه خودروسازی بهمن همکاری خود را با شرکت خودروسازی ژاپنی مزدا آغاز کرد. از سال 2007 نیز این شرکت مشغول مونتاژ مزدا 3 و ارائه آن به بازار ایران است.

گروه خودروسازی بهمن تقریبا تنها گروه خودروسازی خصوصی در ایران محسوب می‌شود و امیدوار است که بتواند همکاری خود با خودروسازان ژاپنی را گسترش دهد.

بنا به گفته محمد ضرابیان معاون برنامه‌ریزی و توسعه گروه بهمن این شرکت به دنبال شراکت با ژاپنی‌هاست که دو شرکت دای‌هاتسو و تویوتا از جمله گزینه‌های روی میز این شرکت است. به طور کلی خودروی سازی ایران دومین بخش اقتصادی این کشور پس از نفت محسوب شده و بزرگترین صنعت خودروسازی در خاورمیانه محسوب می‌شود.

تولید خودرو در سال 2001 در ایران به 1.64 میلیون دستگاه رسید اما به دلیل اعمال تحریم‌ها این رقم در سال 2013 به 740 هزار دستگاه کاهش یافت.

در سال 2014 تولید خودرو در ایران مجددا افزایش یافت و به 1.13 میلیون دستگاه رسید. دولت ایران قصد دارد تولید خودرو در کشور را تا سال 2025 به 3 میلیون دستگاه در سال افزایش داده که براساس این طرح 2 میلیون دستگاه به بازار داخلی و یک میلیون دستگاه به کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان صادر خواهد شد.

با توجه به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شرکت‌های ایرانی در صدد‌اند تا با انتقال فناوری و تشکیل شرکت‌های مشترک با خارجی‌ها دست به تولید خودرو در این کشور بزنند.

نادر سخا مدیر اجرایی شرکت قطعه‌سازی کروز معتقد است که ایران زیرساخت‌های مناسبی برای خودروسازی دارد که شامل فعالیت چندین شرکت قطعه‌سازی نیروی کار تحصیل کرده و همچنین امنیت بالا نسبت به دیگر کشورهای منطقه است.

وی تاکید کرد: ما پتانسیل کافی برای ورود دیگر شرکت‌ها و همکاری با آنها را داریم.

یوئیچی یاماموتو مشاور بخش خاورمیانه سازمان تجارت خارجی ژاپن در توکیو معتقد است با توجه به جمعیت ایران تقاضای خودرو در این کشور پایدار خواهد بود. ایران حدود 80 میلیون نفر جمعیت داشته که بنا به گزارش فکت بوک که از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ارائه شده است 40 درصد از جمیعت ایران زیر 25 سال هستند.

یاماموتو تاکید کرد: ایران خود یک خودروساز است و نمی‌توان این کشور را مقصد صادرات خودروهای تکمیل شده محسوب کرد.

وی ادامه داد: ایران می‌تواند به عنوان یک نقطه تولید برای بازار داخلی و کشورهای همسایه محسوب شود.

دولت ژاپن تحریم‌های این کشور علیه ایران را در ماه ژانویه برداشت و در ماه فوریه نیز دو کشور توافقی را در راستای تسهیل ورود شرکت‌های ژاپنی به بازار ایران امضا کردند. علی‌رغم انتظارات موجود از طرف ایران شرکت‌های ژاپنی به دلیل نگرانی از تداوم تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و همچنین سیاست داخلی کشور روند کندی را در ورود به ایران داشته‌‌اند.

مرتضی سبحانی معاون شرکت قطعه‌سازی آورند پیشرو معتقد است در مقایسه با شرکت‌های فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی ژاپنی‌ها عقب ماندند. در حال حاضر شرکت‌های اروپایی رقیب ژاپن در صنعت خودروسازی نظیر پژو سیترون و رنو هم کانون فعالیت خود را به صورت جدی در ایران از سر گرفتند.

ضرابیان تاکید کرد: متاسفانه ژاپنی‌ها روز به روز شاهد از دست دادن بازار خود در ایران هستند.

وی تاکید کرد: بازیابی مجدد بازار خودروسازان ژاپنی در ایران در صورتی که این شرکت‌ها به صورت جدی به ایران ورود نکنند در آینده بسیار سخت خواهد بود.

این مقام خودروسازی بهمن ادامه داد: خودروهای ژاپنی کم مصرف با توجه به مشکل جدی آلودگی هوا و کمبود جایگاه پارک در تهران و همچنین تقاضای قشر جوان در صورت قیمت‌گذاری مناسب می‌تواند از بازار خوبی برگزار باشد.

در صورتی که خودروسازان دستیابی به قطعات با کیفیت بالا در ایران را در زمانبندی مناسب ممکن بدانند ورود خود به بازار ایران ایران را سرعت بخشیده و همین امر به افزایش کیفیت و رقابت قیمتی در بازار ایران منجر خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیشتر اعلام کرده بود که ژاپن از جایگاه خوبی در ایران برخوردار است اما تضمینی برای نگه داشتن این جایگاه وجود ندارد و این مساله به تلاش خود ژاپنی‌ها بستگی دارد.

این مقام ایرانی تاکید کرد: ایران خواهان همکاری بیشتر با ژاپن است اما نمی‌تواند مدت زیادی منتظر باشد.

ارسال نظرات