خبرهای داغ:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم گفت: با نبود مدیریت منابع آب حوضه‌ای آورده رودخانه‌های قم 92 درصد کاهش داشته است در حالی که در مدیریت آب حوضه‌ای و منطقه‌ای استان‌های بالادست اجازه برداشت بیش از سهم خود را ندارند.
کد خبر: ۸۷۲۸۵۲۱
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵
آورده رودخانه‌های قم 92 درصد کاهش داشته است/ رفع بحران ریزگرد نیازمند عملکرد فرامرزی است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سید حسن رضوی سه شنبه شب در نشست بررسی وضعیت ریزگردهای استان قم که به همت بنیاد قم‌پژوهی در موسسه طلوع مهر برگزار شد، با تاکید بر اینکه فرهنگ صحیح کار به شیوه مطلوب در جامعه اسلامی نهادینه نشده است، اظهار کرد: حفر چاه‌های غیرمجاز یکی از دغدغه‌های مستمر مسؤولان در دوره‌های مختلف بوده است اما متخلفان با استفاده از برخی خلاهای قانونی اقدامات خود را ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی جامعه اسلامی را فرهنگ مردم رقم زده است، اضافه کرد: عملکردهای نادرست به صورت گسترده در مراتع کم ظرفیت قم دنبال می‌شود در حالی که مجریان و ناظران بر قانون نتوانسته‌اند به رسالت‌های خود به شیوه مطلوب عمل کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم افزایش بهره‌وری از منابع آبی را یکی از اولویت‌های مورد نیاز استان قم دانست و یادآور شد: 6 درصد از اقتصاد قم وابسته به بخش کشاورزی بوده به همین علت تغییر الگوی کشت در این استان الزامی است.

وی بحران دریاچه نمک را یکی از مشکلات اصلی استان قم برشمرد و ادامه داد: تعادل‌بخشی در استان قم باید با مشارکت مردم و عملکرد مطلوب مسؤولان دنبال شود.

رضوی از انسان به عنوان عامل تخریب محیط زیست نام برد و تصریح کرد: اکنون برنامه‌های بین‌المللی برای رفع مشکلات محیط زیست تدوین می‌شود که در آنها دولت‌ها ناظر و مردم مجری هستند اما اکنون تفکر جامعه ایران این است که دولت باید مجری باشد و مردم بر عملکرد دولت نظارت کنند.

وی با تاکید بر اینکه در برخی از کشورها بیشترین مجازات جرائم برای تخلفات حوزه محیط زیست است، عنوان کرد: افزایش گرمای 15 سال اخیر کشور با افزایش گرمای 100 سال قبل از این دوره برابری می‌کند و استان قم بالاتر از این میانگین کشوری است.

رضوی با اشاره به اینکه تولید در بخش صنعت بدون مطالعات انجام می‌شود، مطرح کرد: این تولیدات آلودگی‌ها را افزایش داده و مشکلات بسیاری برای کشور به دنبال دارند در حالی که صندوق‌های محیط زیست جهانی با نگاه به این موضوع که ضررهای تخریب محیط زیست کشورهای مختلف دنیا را مورد تاثیر قرار می‌دهد برخی از طرح‌های ملی را برای تقویت محیط زیست در کشورهای مختلف دنبال می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم از حضور کمتر از پنج درصد جمعیت قم در روستاها یاد کرد و افزود: افزایش شهرنشینی و حاشیه‌نشینی در دهه‌های اخیر رخ‌ داده و این موضوع مشکلاتی را برای محیط زیست به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه برطرف کردن نیازهای بشر به صورت موقت سبب بی‌توجهی به اولویت‌های آینده به ویژه مباحث محیط زیستی شده است، اظهار کرد: ایران اسلامی در برنامه ششم و هفتم توسعه در مرحله نخست با بحران آب و در مرحله دیگر با بحران محیط زیست مواجه است.

رضوی از رسیدن سرانه متوسط آب کشور به هزار و 500 متر مکعب برای هر نفر یاد کرد و گفت: سرانه تامین آب برای هر نفر در قم و تهران به کمتر از 500 متر مکعب رسیده است زیرا طی دوره پنج سال اخیر میانگین بارندگی کاهش، تناوب بارش فصلی تغییر، 30 درصد منابع آبی کشور کاهش، میانگین چرا در مراتع افزایش و آورده رودخانه‌های استان قم در سه سال اخیر به زیر 50 درصد کاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم در تغییر تناوب بارندگی در فصل قابل مشاهده است، مطرح کرد: سد دز در سال 1344 افتتاح شد اما امسال با هشت هزار متر مکعب در ثانیه بزرگترین سیلاب خود را تجربه کرده است.

رضوی با اشاره به اینکه سرانه آب تجدیدپذیر کشور به زیر 50 درصد رسیده است، عنوان کرد: تاکنون ابعاد تهدید آینده نظام اسلامی در میان مردم و مسؤولان درک نشده است و این موضوع در استان قم هم صدق می‌کند زیرا مشکل آب قم با انتقال رفع نشده بلکه شرایط کیفی آب مطلوب‌تر شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم خاطرنشان کرد: با نبود مدیریت منابع آب، آورده رودخانه‌های قم 92 درصد کاهش داشته است در حالی که در مدیریت آب حوضه‌ای و منطقه‌ای استان‌های بالادست اجازه برداشت بیش از سهم خود را ندارند؛ مدیریت آب در استان‌ها طی پنج سال اخیر مشکلات بسیاری برای کشور به دنبال داشته و آثار تخریبی این اقدام در سال جاری هم مشاهده می‌شود به همین علت مدیریت آب نباید در گفتار بلکه باید در عمل دیده شود.

وی با بیان اینکه آورده رودخانه قره‌چای به استان قم از 330 میلیون متر مکعب به کمتر از پنج میلیون متر مکعب رسیده است، اظهار کرد: میانگین آورده قمرود در گذشته 177 میلیون متر مکعب بوده که اکنون به کمتر از 60 میلیون متر مکعب رسیده است.

رضوی جلوگیری از ورود یونجه، خربزه و هندوانه به استان را راهکاری برای جلوگیری از بحران کمبود آب دانست و مطرح کرد: تشکیل نهادهای مردمی باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد و مسؤولان و مدیران دولتی باید به دنبال نظارت و حمایت از عملکرد این نهادها باشند چراکه استفاده کردن از ظرفیت‌های مردمی برای رفع مشکل ریزگردها، محیط زیست و کمبود آب تاثیر بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه منسجم‌سازی ظرفیت‌های کوچک مردمی یکی از ظرفیت‌های اصلی نظام اسلامی است، اضافه کرد: طی سال‌های اخیر هدایت‌گری و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست مورد بی‌توجهی قرار گرفته است در حالی که منابع و ظرفیت‌ها باید توسط مردم به بهره‌وری مورد نیاز برسد.

رضوی یادآور شد: مسؤولان باید نسبت به اقداماتی از جمله تولید سرب که سبب افزایش آلایندگی در محیط زیست می‌شود جلوگیری کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم با تاکید بر اینکه دولت به دنبال استفاده از انرژی اتمی برای رسیدن به فناوری‌های جدید است، گفت: از انرژی اتمی می‌توان برای تولید برق استفاده کرد اما ایران اسلامی باید به ایمنی‌های مورد نیاز برای استفاده از این فناوری جدید برسد که این موفقیت با مشارکت دیگر کشورها در شرایط پسابرجام دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشور در حوزه‌های مختلف پزشکی و کشاورزی توانسته از انرژی اتمی استفاده کند، مطرح کرد: شرایط در 30 سال آینده نامساعد است به همین علت باید برنامه ویژه‌ای برای استان قم و کشور در این دوره داشته باشیم.

رضوی از وضعیت درگیری‌های سیاسی و نظامی در کشورهای مختلف خاورمیانه یاد کرد و افزود: با وجود این درگیری‌ها کشورها نمی‌توانند به موضوع محیط زیست و ریزگرد به صورت مورد نیاز توجه کنند در حالی که رفع این مشکل نیازمند علمکرد فرامرزی و منطقه‌ای است.

وی با بیان اینکه دولت باید نسبت به دریاچه قم نگاه ویژه داشته باشد، گفت: هر چند طی ماه‌های اخیر مسؤولان ملی عوارض دریاچه نمک و حوض سلطان را قبول کرده اما در گذشته نسبت به این موضوع آگاهی مطلوبی نداشته‌اند.

رضوی اضافه کرد: امسال بر اساس دستور استانداری قم طرح مشخصی برای اتصال قم به دریاچه نمک در دستور کار قرار می‌گیرد تا شهروندان قمی با این دریاچه آشنا شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم با تاکید بر اینکه استفاده از آب دریاهای مجاور کشور برای تامین آب شرب مورد توجه دولت قرار گرفته است، گفت: اکنون برنامه مشخصی برای تامین آب مورد نیاز بخش صنعت مرکز کشور از شمال و جنوب کشور در دستور کار قرار دارد و بر اساس تفاهم‌نامه وزیر نیرو،‌ آلمانی‌ها برای انتقال آب با ایران مشارکت می‌کنند.

وی از کاهش 12 هکتار از فضای سبز قم یاد کرد و گفت: این اقدام سبب افزایش دمای شهر قم شده به همین علت کمربند سبز قم به طول هزار هکتار در حال احداث است.
ارسال نظرات