چند تن از دامداران استان از مشکلات خود گفتند، مشکلاتی که عموما به کمبود نقدینگی و رابطه‌ی آنها با بانک‌ها برمی‌گردد.
کد خبر: ۸۷۲۸۵۴۳
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،چند تن از دامداران استان از مشکلات خود گفتند، مشکلاتی که عموما به کمبود نقدینگی و رابطه‌ی آنها با بانک‌ها برمی‌گردد.

برخی از آنها معتقدند جهاد کشاورزی آن گونه که باید برای حمل مشکل آنان وارد عمل نمی‌شود.

یکی از آنها هم گفت: چرا باید در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل دامداران احساس کنند که فراموش شده‌اند و کسی به فکر حل مشکلات آنها نیست.

دامدار دیگر هم گفت: هم‌اکنون با کمتر از نصف ظرفیت گاوداری فعالیت می‌کنیم یعنی دخل و خرجمان با هم نمی‌خواند و عملا ورشکست شده‌ایم.

به همین منظور منطقه ایلام میزگزدی را با حضور رییس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی استان برگزار کرد.

تسهیلات دامداری باید فرجه‌ی 3 ساله داشته باشند

«میکائیل فتحی» - رییس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان ایلام در این نشست اظهار کرد: استان ایلام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درگیر جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق شد و این درگیری در خط مقدم نبرد تا سال 67 ادامه داشت که بعد از اتمام جنگ نیز جریان بازسازی تا سال 74 و 75 ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت، استان‌های برخوردار از تسهیلات صفر تا 4 درصد استفاده کرده و صنایع خود را رونق می‌بخشیدند، افزود: استانی مانند ایلام به دلیل مرزی بودن و درگیری با دشمن در خط مقدم نتوانست از آن تسهیلات استفاده کنند که بعدها استارت استفاده ما از تسهیلات برای کار و تولید با تسهیلات 14 درصد زده شد. به عنوان مثال برای راه‌اندازی یک طرح پرواربندی گوساله با ساخت و ساز و خرید گوساله در سال 76 بعد از انجام طرح‌نویسی 80 میلیون تومان در نظر گرفته می‌شد. حدود دو تا سه سال در نوبت دریافت تسهیلات بودیم که بعد از کش و قوس‌های فراوان 80 میلیون تومان برای متقاضی در نظر گرفته می‌شد و در مرحله اول 40 میلیون تومان از سوی بانک عامل برای ساخت و ساز آزاد می‌شد در حالی که بیش از این مبلغ برای ساخت و ساز نیاز بود. نباید این نکته را فراموش کرد که از محل خرید دام برای انجام ساخت و سازها اضافه می‌کردند. بعد از اتمام ساخت و ساز وارد فرآیند خرید دام می‌شدیم که باز هم عملا سرمایه لازم از محل تسهیلات اعطایی برای دام در اختیار دامدار نبود.

فتحی اضافه کرد: تسهیلات ما باید فرجه 3 ساله داشته باشند ولی از همان سال اول ما باید اقساط را پرداخت کنیم به همین دلیل مجبور بودیم برای پرداخت اقساط تسهیلات، گوساله‌ها را زیر قیمت بازار می‌فروختیم و برای پرداخت دیگر اقساط پولی در بساط نداشتیم و واحد عملا تعطیل می‌شد.

از خشکسالی تا واردات بی‌رویه شیر و گوشت

رییس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان با بیان اینکه بعد از آن سال‌ها درگیر خشکسالی‌های پی در پی، گرد و غبار و جریان واردات‌های بی‌رویه شیر و گوشت در سطح کلان‌تر شدیم، گفت: دامدار هر چه جلوتر می‌رفت موانع بیشتری را بر سر راه خود می‌دید و الان در خوش‌بینانه‌ترین حالت 80 درصد دامداری‌های استان تعطیل هستند.

وعده‌هایی که دامداران را زمین‌گیر کرد/ همه قسط معوق داریم

وی ادامه داد: وعده وعیدهای دولت‌های گذشته ما را تا حد زیادی با مشکل مواجه کرد. ما اگر بخواهیم برای بخش دام در استان کاری انجام دهیم با تمدید تسهیلات کاری از پیش نمی‌رود و البته نباید فراموش کرد که نزدیک به 6 سال است هیچ تسهیلاتی به این بخش پرداخت نشده است.

فتحی با اشاره به اینکه اخیرا سامانه‌ای برای بخش دامداری در استان تعریف شده که برای بهره‌مندی از امکانات آن فرد متقاضی باید قسط معوق نداشته و 20 درصد آورده و وثیقه جدید ارائه کند، تصریح کرد: هیچ دامداری توان فراهم کردن این شرایط را ندارد.

جهادکشاورزی نهاده‌های دامی را با قیمت حداقلی در دسترس دامدار قرار دهد/ امنیت تولید نداریم

رییس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان علت ورشکستگی دامداران استان را عدم داشتن قدرت پرداخت اقساط بانکی اعلام و عنوان کرد: جهاد کشاورزی چگونه می‌تواند به ما کمک کند؟ در پاسخ باید گفت که جهادکشاورزی باید منبع مصرف و علوفه مورد نیاز را با قیمت حداقلی در دسترس دامدار قرار دهد. دامدار ما الان برای تولید یک کیلوگرم شیر 1600 تومان هزینه می‌کند ولی آن را به قیمت 800 تا 900 تومان بفروش می‌رساند چه کسی این زیان دامدار را جبران می‌کند؟ دامداران پرواربند ما برای فروش گوشت باید به دلالان مراجعه کند آن هم با زیرقیمت بازار و از همه بدتر اینکه مجبور است به ساز دلال برقصد و گوشت را با چک معامله کند که این احتمال هم وجود دارد که سرمایه دامدار ما توسط دلال رفته و دیگر باز نگردد و به تعبیری می‌توان گفت که امنیت تولیدی در این بخش وجود ندارد.

مسکن چاره‌ی درد نیست؛ درمان می‌خواهیم

وی با تاکید بر اینکه ما باید برای درمان درد دامداری در استان، مسکن تجویز نکنیم بلکه این درد دارو می‌خواهد، اظهار کرد: عوامل مختلفی از جمله گرد و غبار، واردات شیرخشک و گوشت‌های خارجی بر رونق کار ما اثر منفی گذاشته که با این وجود دولت باید سود و دیرکرد تسهیلات بخش کشاورزی به ویژه در حوزه دام را ببخشد و اصل تسهیلات را تقسیط کند که البته می‌تواند با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت دامدار را دوباره به چرخه تولید بازگرداند، در کنار این موارد خرید تضمینی برای محصولات ما وجود داشته باشد تا دامدار با آسودگی خاطر در این مسیر گام بردارد.

دامدار گاو شش ماه آبستن را ذبح می‌کند

فتحی با بیان اینکه بخش دام در استان رو به تعطیلی و ورشکستگی است و کار دامدار ما به جایی رسیده که گاو شش ماه آبستن را ذبح می‌کند تا بتواند جبران خسارت کند، افزود: مدیریت تولیدکنندگان باید مورد نظارت قرار گیرد و در کنار آن طرح‌های جدید دامداری و مرغداری واگذار نشود چرا که ظرفیت استان ایلام در این بخش اشباع شده است.

رییس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان یادآور شد: دامدار ما از اول هر سال تا پایان تیر ماه فرصت خرید علوفه دارد ولی متاسفانه چون مهر ماه اعتبار خرید نهاده‌ها را دریافت می‌کند دیگر نمی‌تواند آن بازدهی کافی را داشته باشد چون در مهلت مقرر پولی در دست ندارد که برای خرید نهاده اقدام کند، کارایی واحد تولیدی به شدت کاهش مییابد.

وی اضافه کرد: صندوق توسعه سرمایه‌گذاری در استان باید در کنار دامدار باشد و پول را به موقع در اختیار دامدار و بهره‌بردار قرار دهد، صندوق از اتحادیه ضمانت بگیرد و نهاده را از طریق اتحادیه در اختیار دامداران قرار دهد.

وقتی دامدار به دلال پناه می‌برد

فتحی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات دامداران استان برای فروش نبودن بازار است و به همین خاطر مجبور است با قیمتی کمتر از قیمت بازار آن را به دلال بفروشد، گفت: دید مسئولان به این بخش باید مورد بازنگری قرار گیرد و به تولیدکننده به عنوان بدهکار نگاه نکنند و بدانند ما ناخواسته درگیر این زیان شده‌ایم.

خرید تضمینی، بخشش سود و دیرکرد تسهیلات و تزریق وام با سود کم؛ خواسته‌های دامداران

رییس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان راهکارهای نجات بخش این حوزه را در خرید تضمینی، بخشش سود و دیرکرد تسهیلات و تزریق وام با سود کم اعلام و اظهار کرد: گوشت وارداتی برای همه ما هزینه‌های زیادی دارد و نباید فراموش کرد که اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده از داشته‌های داخلی است. دامدار ما باید در اولویت باشد گوشت برزیلی بازار را اشباع کرده است ما معتقدیم که واردات را باید قطع کرد چرا که دامداران داخلی می‌توانند نیاز داخل را مرتفع کنند.

وی با بیان اینکه صندوق فقط به تعاونی‌ها وام می‌دهد، تصریح کرد: اعتبارات و تسهیلات باید به موقع و در جای خود پرداخت شود، صندوق باید وارد معاملات شود. در خرید نهاده‌های دامی مشارکت داشته باشد. تفکیک واحدهای فعال و غیرفعال نیز برای استفاده از تسهیلات بانکی باید صورت گیرد.

مجوز جدید دامداری و مرغداری داده نمی‌شود/ سیاست‌های وزارتخانه در حال تحقق

مهندس «همایون مظاهری» - معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در این نشست، اظهار کرد: مباحثی که مطرح می‌شوند به جای خود صحیح هستند، سیاست‌های وزارتخانه الان به سمتی می‌روند که خواسته‌های چندین ساله دامداران را تا حدودی محقق خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اولین کاری که به درستی در حال انجام است این است که دیگر مجوز جدید دامداری و مرغداری داده نمی‌شود، افزود: این امر به نوبه خود نقطه امیدی است که فقط افراد موجود باید در این میدان حضور داشته باشند تا حمایت‌های لازم از آنها صورت گیرد.

مظاهری اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های ما در سطح وزارتخانه این است که چرخه تولید را تکمیل کنیم که با تحقق آن، تولیدکننده می‌داند که نهاده را از کجا تامین کند و تولیدات خود را کجا بفروش برساند.

چرخه تولید استان تکمیل نیست

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه یکی از نقایص استان ما این است که چرخه تولید استان نیز باید تکمیل شود، عنوان کرد: به عنوان مثال در بخش مرغداری‌ها باید کشتارگاهی با داشتن خط دو وجود داشته باشد که امکان صادرات را برای مرغ‌های تولیدی استان فراهم می‌کند که چنین واحدی در آبدانان در حال راه‌اندازی است.

وی با تاکید بر اینکه باید در مورد هر کاری راهکار خاص آن را پیدا کرد و با روش‌های علمی تخصصی با مسایل برخورد کنیم، گفت: سیاست‌های دولت در بحث تسهیلات شامل دو حوزه است یکی اینکه کسانی که قادر به پرداخت بدهی خود نیستند طبق بند دال تبصره 11 دولت به مدت 3 سال بدهی آنها را تقسیط می‌کند.

دامداران از مزایای سامانه بهینه‌یاب بهره‌مند می‌شوند

مظاهری یکی دیگر از سیاست‌ها را ایجاد سامانه بهینه‌یاب دانست و گفت: مقرر شده واحدهای صنعتی و دامداران استان از طریق این سامانه ثبت‌نام کنند و مراحل قانونی کار را طی و از خدمات آن بهره‌مند شوند که در این راستا تاکنون 670 نفر در بخش‌های مختلف جهادکشاورزی استان ثبت‌نام کرده‌اند و طرح‌هایی که در کمیته کارشناسی و ستاد تسهیل بررسی و به بانک‌ها معرفی شده‌اند 271 طرح هستند که از این تعداد 231 طرح مربوط به بانک کشاورزی و 40 طرح مربوط به سایر بانک‌هاست که برای این 271 طرح 58 میلیارد تومان تسهیلات جاری نیاز است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه بعد از طی مراحل قانونی و تاییدیه‌های لازم فرد به ستاد تسهیل و بعد از آن به بانک‌ها معرفی می‌شود، اظهار کرد: در جلسه پنجمن نیز 107 طرح در کمیته کارشناسی در حال بررسی است.

وی ادامه داد: در مورد خروجی 271 طرح، جلساتی از طریق استانداری با بانک‌های عامل تشکیل دادیم که برای خروجی این طرح‌ها مشخص شود که چه تعداد قابلیت دریافت تسهیلات را دارند و البته در این راستا تمام مشکلات در خصوص دریافت تسهیلات از طریق متقاضیان دریافت شده و به بانک‌ها اعلام شده است.

بخش دام ویژه دیده می‌شود

مظاهری با بیان اینکه امسال که با نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مزین شده و ما نیز با این دید کار را پیش خواهیم برد، تاکید کرد: خروجی بانک‌ها فعلا یک مورد بوده و باید تسهیل بیشتری صورت گیرد هر چند در بخش تسهیلاتی که از طریق کمک‌های فنی اعتباری از مرکز به ما ابلاغ می‌شود بیشترین مبلغ را برای بخش دام در نظر می‌گیریم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه امیدواریم در هفته‌های آتی عقد قرارداد با متقاضیان افزایش یابد و روند مثبتی داشته باشیم، اضافه کرد: امسال یکی از بخش‌هایی را که به صورت ویژه دیده‌ایم حوزه دام است که از طریق بخش‌های تخصصی به دنبال تکمیل چرخه تولید هستیم تا مشکلات را حل کنیم.

وی عنوان کرد: در طرح بازنگری می‌خواهیم شفافیت در اجرای قوانین داشته باشیم. در طرح بازنگری سهام را به افرادی بفروشیم که یا فعال باشند و یا اینکه توانایی انجام کار را داشته باشند در نتیجه شرکت‌های سوری و غیرفعال در طرح جایی ندارند تا حق کسی ضایع نشود.

مظاهری با بیان اینکه صندوق به سمت اتحادیه‌ها برود و از شرکت‌های تعاونی خانوادگی خارج شود، گفت: در طرح بازنگری اولویت با اتحادیه‌هاست و در این راستا انجام کارها را شفاف کرده و سعی در جهت رفع مشکلات خواهیم داشت.

تمام مشکلات ما نقدینگی نیست

تمام مشکلات ما نقدینگی نیست / صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه گذاری کشاورزی؛ بهترین مدل تامین نقدینگی

دکتر «ابراهیم درویشی» - مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی استان ایلام نیز اظهار کرد: خیلی از مشکلاتی که ظاهر بزرگی دارند، با برنامه ریزی و همکاری قابل حل هستند. کشاورزی نه تنها در ایلام و ایران بلکه در بیشتر کشورهای دنیا دریافت‌کننده تسهیلات و یارانه‌هامی باشند و معمولا بدون کمک دولت نمی‌تواند در مقابله با سایر بخش‌ها برونداد مناسبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طی ادوار گذشته تلاش‌های زیادی صورت گرفته ولی نتیجه فعلی شایسته جامعه ما نیست، افزود: همه مشکلات بخش کشاورزی مربوط به نقدینگی نیست چرا که از نظر فناوری و تکنولوژی، آموزشی و زیرساختی نیز مشکل مشکلاتی وجود دارد.

درویشی نبود زنجیره‌های تولید برای یک دامدار را نیز از مشکلات این بخش دانست و گفت: نیازهایی هستند که باید در کنار نیاز مالی دیده شوند. در بحث تولید گوشت نمی‌توان برای همیشه ممانعت از واردات تداوم داشته باشد. و می بایست به سمت تکنولوژی و فناوری‌هایی برویم که هزینه‌ها را کاهش دهد.

صندوق، عمده سرمایه را در قالب تسهیلات به بخش‌های مختلف کشاورزی پرداخت می‌کند

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی استان ادامه داد: صندوق توسعه حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی همانند سایر بخش‌ها وظایفی دارد. برخی از بهره برداران و حتی مسئولان اطلاعات کافی از صندوق ندارند و  برخی اوقات انتظاراتی فراتر از توان صندوق مطرح می شود.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر در صندوق، عمده سرمایه موجود در قالب تسهیلات به بخش‌های مختلف کشاورزی پرداخت شده است، اضافه کرد: نمی‌‎شود بیش از آنچه که وجود دارد ایفای نقش کرد. این صندوق نه تنها در استان ایلام بلکه در سایر استان‌ها حاصل کار کارشناسی چندین ساله بوده و بهترین مدل جهت تامین نقدینگی بخش کشاورزی می باشند.

درویشی با اشاره به اینکه این صندوق به صورت شرکت عمومی در حوزه کشاورزی فعالیت دارد، تصریح کرد: در بسیاری موارد دولت به شکل مستقیم مبالغی را به بهره‌بردار می‌دهد که اغلب بازخورد مناسبی ندارد ولی در صندوق های حمایت از بخش کشاورزی ساز و کارها متفاوت است. صندوق‌ها تسهیلات را در اسرع وقت و بدون بروکراسی‌های اداری معمول‌ در اختیار بهره‌برداران حوزه کشاورزی قرار می‌دهد و به عنوان یک مدل مناسب در اختیار بخش کشاورزی کشور است.

دولت کمک بیشتری به صندوق کند

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی استان با تاکید بر اینکه باید صندوق ها را باور داشت، گفت: به دلیل محدودیت منابع مالی موجود، صندوق اجازه دارد فقط به اعضا و سهامداران خود تسهیلات پرداخت کند. و از مسئولین امر انتظار می رود با کمک به تامین مالی صندوقها، شرایطی را جهت ارائه تسهیلات بیشتر به بخش کشاورزی فراهم نمایند.

درویشی تاکید کرد: بخش تولید و کشاورزی به جز مباحث مالی به ابزارهای سخت و نرم افزاری نیز نیاز دارد و در درجه اول مسئولان باید به سهم دولت توجه ویژه داشته باشند و نقدینگی بیشتر بخش کشاورزی را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه صندوق، تسهیلات را به سمت تشکل‌های فراگیر و اتحادیه‌ها سوق می‌دهد، تاکید : ما می‌توانیم در تکمیل زنجیره‌های تولید کمک کار باشیم.


ارسال نظرات