گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با موضوع فرهنگسازی در هنر نمایش از شبکه دو سیما پخش شد.
کد خبر: ۸۷۲۸۶۱۱
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، شب گذشته گفتگوی ویژه خبری با موضوع فرهنگسازی در حوزه نمایش و با حضور مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، محمود عزیزی بازیگر، ارتباط تلفنی با رحمت امینی سرپرست نظارت و ارزشیابی و حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر از شبکه دو سیما پخش شد.

بنا بر این گزارش، مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی در این برنامه عنوان کرد: شاید حدود ۱۰ و یا ۱۲ درصد آثار بر اساس متون ایرانی باشد اما در حوزه ارزشیابی توجه زیادی صورت گرفته. به نوعی که در همه استانها در هر اداره ارشاد، شواریی برای نظارت و ارزشیابی تعریف شده است و بدون اینکه نمایشنامه ای خوانده شود، هرگز مجوزی نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: حوزه ارزشیابی در تئاتر مقوله‌ای متفاوت است؛ چرا که هنر نمایش زنده اجرا می‌شود و هرشب در زمان اجرا بداهه‌گویی وجود دارد؛ البته که در زمان اجرا هم نظارت می‌کنیم اما تعدد اجرا باعث شده یک یا دو نمونه اثر با دیالوگ و بداهه گویی نامناسب اجرا شود.

شفیعی تصریح کرد: میانگین هر شب حدود ۹۵ تا۱۱۰ نمایش در تهران اجرا می شود. همه کارها براساس نظر شورای نظارت و ارزشیابی مجوز اجرا می‌گیرند اما متاسفانه برخی نمایش‌ها در زمان اجرا تغییراتی را ایجاد می‌کنند که اگر این تغییرات مغایر با متن مجوز داده شده باشد، به طور حتم برخورد خواهیم کرد.

در ادامه شفیعی اظهار داشت: بحث تعدد آثار نمایشی و نظارت بعد از صدور پروانه نمایش با یکدیگر انطباق ندارد. به همین خاطر باید از درخواست کننده توقع مشارکت داشته باشیم و حتی تا حدودی نظارت را برعهده سالن‌دارها بگذاریم.

رحمت امینی سرپرست شورای نظارت و ارزشیابی در ارتباط تلفنی به روی آنتن آمد و گفت: به طور حتم ما به متن‌هایی اجازه اجرا می‌دهیم که کاملا توسط کارشناسان حوزه ارزشیابی ارزیابی شده باشد. در واقع در تمام مراحل از متن تا اجرا نظارت وجود دارد و در طول اجرا هم سرکشی صورت می‌گیرد.

وی افزود: به لحاظ تعدد اجراها و تفاوت ذات تئاتر با دیگر هنرها با تشکیل شوراهای هنری فرایند ارزشیابی را به خود مدیران سالن‌ها واگذار می‌کنیم.

در ادامه حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: آن چیزی که تئاتر را به اینجا رسانده و مشکل اساسی این حوزه است، حمایت نکردن مسئولین و نپذیرفتن یکسری مسائل در بحث نظارت است.
 
وی ادامه داد: حالا هم که می‌خواهند نظارت را به سالن‌دارها واگذار کنند و وقتی هم مشکلی ایجاد شود، همه کاسه کوزه‌ها را بر سر سالن دار بشکنند.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به دو نمونه از چالش‌های موجود در حوزه تئاتر عنوان کرد: به طور حتم یکی از این چالش ها بحث نظارت بوده اما موضوع دیگر در این حوزه بی عدالتی صنفی است؛ یعنی گاهی می‌بینی یک فردی در سالنهای بزرگ شهر مدام در حال اجرا است اما فردی دیگر حتی امکان اجرا در یک سالن معمولی و کوچک را هم پیدا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما چشم انداز روشن برای حوزه هنر نداریم و داشتن یک برنامه منسجم برای آینده مربوط به قانون و سیاست‌گذار می شود که تاکنون ما لایحه‌ای در مجلس در ارتباط با این موضوع نداشتیم.

محمود عزیزی بازیگر در ادامه با تاکید بر اعتماد به خانواده تئاتر گفت: عدم اعتماد به هنرمند راه فرار ایجاد می‌کند. اینکه ببینیم چند درصد آثار همسو با تفکر مخاطب بوده، برمیگردد به سیاست‌های کلان این حوزه. اگر بخواهیم روش نظارتی در تئاتر و سینما را با یکدیگر مقایسه کنیم کاری اشتباه است؛ چراکه تئاتر هنر زنده است و ممکن است نوع برداشت در بیان دیالوگ بازیگر متفاوت باشد. 

وی افزود: بی عدالتی صنفی هم به دلیل ضعف در ارائه خدمات است. به طور کل در هنرهای مختلف ما هیچ سیاست کلی وجود ندارد که براساس آن حرکت کنیم.

این هنرمند پیشکسوت خاطرنشان کرد: وظیفه وزارت ارشاد تولید اثر برای سلیقه های مختلف است و باید با ابزاری پاسخگوی نیازها باشد اما ما بخش هایی دیگری چون حوزه هنری داریم که با خطوط مشخص فعالیت میکند؛ ولی در سیاست های کلی ارشاد دستورالعملی نداریم. بنابراین نباید همه توقعاتمان از ارشاد باشد؛ چراکه بی انصافی است.
ارسال نظرات