یک محقق و فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفتگو با «بسیج»:

توسعه تکنولوژی بدون پیوست فرهنگی مخاطره آمیزاست

بیات گفت: جالب است بدانید تکنولوژی های روز دنیا برای ایران تحریم هستند اما جدیدترین گوشی های موبایل در کشور یافت می شود.
کد خبر: ۸۷۲۸۶۶۷
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶

محمد هادی بیات، محقق ، پژوهشگر و فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، با اشاره به خطرات بی رویه فضای مجازی و آسیب های آن گفت: برای بررسی این معضل باید یک مقدار عقب تر برگردیم یک دوره ای گوشی های موبایل وارد می شد و برخی از آنها صرفا تزیینی بودند. اما در یک بازه زمانی بازار از گوشی های موبایل قاچاق پر شد و به جز خطرات فرهنگی اقتصاد ما را هم هدف گرفت.

وی افزود: جالب است بدانید که تکنولوژی های روز دنیا برای ایران تحریم هستند ولی جدیدترین گوشی های موبایل در کشور یافت می شود. به عنوان مثال وقتی شما بخواهید یک موتور چهار زمانه بخرید وقتی بگویید برای ایران می خواهم می گویند شما تحریم هستید یا فلان قطعه ای را برای پزشکی می خواهیم، می گویند شما تحریم هستید و احتمال دارد از این کالای پزشکی استفاده مشابه در صنایع نظامی داشته باشید؛ اما امروز جدیدترین برند گوشی مویابل رونمایی می شود و ده روز بعد همان گوشی در بازار ایران یافت می شود.

بیات تصریح کرد: ورود ابزار فراگیر تکنولوژی فرایند مشکوکی است؛ جای سوال دارد که چه کسی و با چه هدفی و چگونه این ابزار را وارد می کند.به نظر می رسد ما پیوست فرهنگی برای محصولاتی که وارد می کنیم نداریم. لذا اگر اپراتورهای تلفن همراه امکانات خود را افزایش می دهند باید پیوست فرهنگی برای محصولات خود داشته باشند.

ارسال نظرات