خبرهای داغ:
شبکه استانی سیمای مرکز قزوین عزاداریهای محرم را در حسینیه امینی های قزوین در مستندی تلویزیونی به تصویر می کشد.
کد خبر: ۸۷۲۸۶۹۰
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵


به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، معصومی فر مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین در این مستند سعی می شود با روایت عزاداری در حسینیه  امینی ها زندگی و روح جاری در این بنای تاریخی به واسطه برگزاری مراسم عزاداری‌های محرم به صورت مداوم درآن به مخاطب ارائه گردد.

وی افزود: با توجه به اینکه بناهای تاریخی ودارای ارزش فرهنگی طبق نظر کارشناسان فرهنگی درصورتی که فاقد هرگونه کاربری گردند در طول زمان از کارکرد اصلی خود دور می شوند و اگر این بناها دارای کاربری های مرتبط گردند به حفظ این آثار وزنده ماندن این بناها به لحاظ فرهنگی کمک خواهد کرد؛ مستند تلویزیونی مذکور به این مقوله توجه ویژه دارد.

گفتنی است: حسینیه امینی ها که یکی از خانه های قدیمی شهرقزوین می باشد که در سال 1302قمری توسط حاج محمدرضاامینی وقف گردیده است؛ بر این اساس هر ساله طبق نیت واقف این حسینیه میزبان مراسم ویژه ی ایام محرم می باشد؛ که این بنا درسال 1327 شمسی در فهرست آثارملی ثبت شده است ودر حال حاضر 132 سال است که توسط وارثان مرحوم امینی و با نظارت سازمان میراث فرهنگی حفظ ونگهداری می گردد؛

مدیرکل صداوسیمای مرکز قزوین اظهار کرد: نکته ای که در این حسینیه قابل توجه می باشد برگزاری مراسم  عزاداری در یک بنای فرهنگی است که دراصل با هدف اصلی سازمان میراث فرهنگی مبنی بر جاری شدن زندگی وفرهنگ  در آثار باستانی ومیراث فرهنگی همخوانی دارد.

این بنا به واسطه ی نیت واقف آن در تمام این سال ها هیچوقت به صورت یک بنای تاریخی موزه ای صرف برای بازدید درنیامده است ودر کنار ارزش های معماری وتاریخی خود روح زندگی را نیز درخود حفظ نموده است که مهمترین دلیل این امر برگزاری (شاید اجبارشرعی ووجدانی)مراسم ایام محرم به صورت پیوسته درآن می باشد.

گفتنی است علاوه بر مراسم صبحگاهی وعظ ونوحه سرایی در ایام محرم،درروزهای پایانی منتهی به تاسوعا وعاشورا ، دسته های سینه زنی عزاداری(علامت ها وطبل ها به دلیل عدم آسیب به بناوارد حسینیه نمی شوند) به این حسینیه وارد وپس از عزاداری خارج می شوند.

لازم به ذکر است در روز تاسوعا طبق یک رسم ونذر قدیمی  توسط نسل ششم نوادگان واقف به عزاداران  نهار داده می شود که این نهار درمطبخ همین بناواقع درضلع شمالی تهیه و پخته می شود.

این طرح باروایت این مجموعه وقایع به همنشینی یک سنت مذهبی(عزاداری) دریک بنای تاریخی  وتاثیرات شکلی این دوبریکدیگر می پردازد که در قالب مصاحبه با افراد مختلف وتهیه ی تصاویر این مراسم سعی می گردد به یک روایت جذاب و مستند تولید گردد.

آقای معصومی فر خاطر نشان کرد: این برنامه به تهیه کنندگی مسعود ساکت اف به مدت 30 دقیقه در سیمای مرکز قزوین تولید خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها