واکنش ولایتی به انتقادات از هیئت نظارت بر برجام
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درحال حاضر دیگر بحث رفتن بشار اسد یا کنار گذاشته شدن حکومت سوریه مطرح نیست و این یک تحول مهمی است.
کد خبر: ۸۷۲۸۹۳۶
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴
 به گزارش خبرگزاری بسیج، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز با حضور در جمع خبرنگاران پیرامون جزئیات موضوعات مطرح‌شده در دیدار وزیر امور خارجه نروژ گفت: در این دیدار درباره رابطه دوجانبه با نروژ و همکاری‌ها دو کشور ایران و نروژ و همچنین اروپا گفت‌وگو شد.

وی در ادامه گفت: همچنین وزیر امور خارجه نروژ راجع به مسائل منطقه سوالاتی داشت و اشتیاق داشت بداند تحولات منطقه‌ای و دیدگاه ایران راجع به آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد ازجمله سوریه، ترکیه و افغانستان، چیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: دیدگاه اروپایی‌ها و غربی‌ها ازجمله نروژ نسبت به سوریه با توجه به تحولات پیش‌آمده تفاوت کرده است و آنچه مسلم است این است که در حال حاضر دیگر بحث رفتن بشاراسد یا کنار گذاشته شدن حکومت سوریه مطرح نیست و این یک تحول مهمی است.

ولایتی با تأکید بر اینکه نظر جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا این بود که حکومت بشاراسد یک حکومت قانونی و مشروع بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دعوت حکومت مشروع سوریه به آن دولت کمک کرده تا مقابل تروریست بایستد و امروزه دولت سوریه توانسته با سرافرازی از کشور و مردم خود دفاع کند، آن‌هم با همکاری کشورهایی مثل روسیه و کمک‌ نیروهای انقلابی ازجمله حزب‌الله.

وی در ادامه پیرامون تحولات اخیر ترکیه و اینکه آیا موضع ایران در این خصوص استراتژیک بوده یا تاکتیکی، گفت: موضوع ایران نیست به ترکیه موضع استراتژیک است، زیرا به صورت راهبردی جمهوری اسلامی از حکومت‌های مردمی حمایت می‌کند و حکومت ترکیه نیز یک حکومت مردمی است و به انتخاب مردم به روی کار آمده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مشخص است حکومتی که با انتخاب مردم روی کار آید، نمی‌تواند با کودتا و با زور بخشی از نیروهای نظامی کنار گذاشته شود. طبیعی است جمهوری اسلامی ایران با کودتا مخالف بوده و از دولت مردمی اردوغان دفاع می‌کند.

ولایتی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه کشورمان نیز با سفر به ترکیه عملاً حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران را از حکومت ترکیه نشان داده و با این حمایت دو دولت همسایه که روابط تاریخی زیادی با هم دارند،‌ به هم نزدیک‌تر شدند.

وی اضافه کرد: اگر دو کشور ایران و ترکیه به هم نزدیک‌تر شوند و با هم تفاهم و همکاری داشته باشند، می‌توانند در مقابل تهاجم بیگانگان به جهان اسلام و در مقابل بدخواهی‌های غربی‌ها به خصوص آمریکایی‌ها بایستند و نگذارند این‌گونه تهاجم به جهان اسلام صورت گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین خصوص افزود: هدف از این کودتا که توسط آمریکایی‌ها و حکومت‌های بدخواهی مثل سعودی سامان داده شده بود، ایران و ترکیه می‌توانند با همکاری هم مقابل آن بایستند و این قدرت مورد تهاجم قرارگرفته امت اسلامی را دوباره اعاده کنند. همکاری‌ ایران و ترکیه می‌تواند موجب احیای قدرت مجدد مسلمانان شود.

ولایتی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همکاری‌های سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه می‌تواند منجر به بهبود اوضاع در سوریه شود، گفت: قطعاً همکاری این سه کشور می‌تواند در اعاده قدرت دولت قانونی سوریه کمک کند و آن را تسریع بخشد و مانع از تجزیه سوریه بشود و به اخراج تروریست‌ها از سوریه کمک کند.

وی در پایان و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هیأت نظارت بر برجام پس از گذشت ۷ ماه از اجرای برجام و بدعهدی‌های طرف مقابل در اجرای آن، گزارشی در خصوص عملکرد طرف مقابل به مردم می‌دهد یا خیر، گفت: کار هیأت نظارت بر برجام انطباق آنچه انجام می‌شود با دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و همچنین تفاهم‌نامه‌ای است که بین دو طرف امضا شده است. این نظارت ادامه خواهد یافت و با دقت و قوت کار پیگیری خواهد شد و ما در این خصوص به وظایف خودمان عمل خواهیم کرد.

ارسال نظرات