مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشورگفت: مسجد هم فرهنگ ساز است هم پشتیبانی کننده ، مساجد همواره در جهت بسیج کردن آحاد جامعه برای رفع نیازهای کشور تلاش کرده اند.
کد خبر: ۸۷۲۹۰۰۸
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
به گزارش سرویس بسیج مساجد ومحلات خبرگزاری بسیج،  سردارپاسدارحسین بهشتی، مسئول سازمان بسیج مساجد ومحلات کشوردرآستانه فرا رسیدن روزجهانی مسجد درخصوص اهمیت این نهاد معنوی و دینی گفت: با توجه به جایگاه رفیع مسجد درجامعه اسلامی یقینا مسجد بی بدیل ترین نهاد بعد از نهاد خانواده خواهد بود.

سرداربهشتی ادامه داد: اولین اقدام پیامبر (ص) پس از ورود به هرشهر پایه گذاری مسجد بود و مسجد قباد اولین مسجدی بود است که در بدو ورود حضرت به مدینه بنا شد. این مسئله بیانگرجایگاه ویژه ایست مسجد دراسلام است؛ آنچه که در تعریف مسجد ارائه می شود؛ بررسی دقیق نقش مسجد در صدر اسلام به لحاظ جامعیت مسجد و کانون اصلی درارتباطات مردمی بوده که دارای کارکردهای مختلفی است.

مساجد بی بدیل ترین نهاد بعد از نهاد خانواده

وی درادامه با توجه به جایگاه مسجد در تمامی عرصه‌های مذهبی، اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی جهادی اظهار داشت: نقش مسجد درپیروزی انقلاب اسلامی ایران غیر قابل چشم پوشی است. در جريان انقلاب اسلامي ايران، مساجد نه تنها محلي براي عبادت بلکه محلي براي فعاليت فرهنگي عليه رژيم و نظام اجتماعي حاکم تبديل شد که  با رهبری امام خمینی (ره) مسجد  سنگر اصلی درزمینه تولید فکر و انگیزه های انقلابی ایفای نقش کرده است ، مسجد همچنین دربسیج کردن آحاد مردم در تمامی عرصه ها برای کمک به رفع نیاز های کشور نقش آفرینی کرده است.

سردار بهشتی در ادامه عنوان کرد : مسجد هم فرهنگ ساز است و هم پشتیبانی کننده و یکی ازارکان های اداره جامعه است که در دوران هشت سال دفاع مقدس و پس ازآن دردوران سازندگی ودرمواجه با تهدیدات نرم، مسجد سنگرو پایگاهی بود که رسالت خود را به خوبی ایفا کرده است.

مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات درادامه به موضوع تفکیک اقشار بسیج پرداخت و دراین باره گفت: تفکیک اقشار در جهت سازماندهی نیروهای بسیجی صورت گرفته است، از یک سواین تفکیک اقشارموجب رشد وتخصصی ترشدن فعالیت بسیجیان شد وازسوی دیگر قشربندی موجب حضورکم رنگ افراد درعرصه بسیج مساجد ،محلات وکمبود نیرو در پایگاه ها شده که این خود یک آسیب است.

 وی در ادامه اظهارداشت: برای حل این مشکل اساسی دستورالعملی ازسوی فرمانده محترم بسیج، ابلاغ شد مبنی بر حضور اقشار در پایگاه محله ؛ دراین دستورالعمل آمده که اقشارموظف هستند یک عضویت دومی داشته باشند و این عضویت دوم حضور آنها دربسیج مسجد  و محله است که باید براساس تخصص خود فعالیت کنند و حضور آنان برای خدمت به مردم صورت می پذیرد .

او دررابطه با رویکرد کنونی بسیج مساجد ومحلات بیان داشت: یکی از رویکرد های جدی بسیج مساجد و محلات اجرای چشم انداز(محله محور) است زیرا براساس این چشم انداز، محله ای سالم وعاری ازاعتیاد، بی سوادی و بیکاری و... باید شکل گیرد برای تحقق این امرباید ظرفیت ها را درزمینه هایی همچون کارآفرینی افزایش دهیم که هدف ما از تحقق این مهم رشد و پیشرفت در همه عرصه ها است.

مسئول بسیج مساجد ومحلات در ادامه افزود: با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی ، بخش اقتصاد محله محوربا کمک متخصصین تقویت شده و برای تحقق این امرتلاش جدی صورت گرفته است ،همچنین مشاوره تخصصی کارشناسان ازطریق آموزش به منظورافزایش سطح بهره وری درحال ارائه به صاحبان کار و سرمایه در سطح محله است .

وی درادامه به مسئله پرداخت وام اقتصاد مقاومتی که به منظور توسعه وکارآفرینی است گریزی زد.

اقتصاد مقاومتی؛اقدام و عمل

سرداربهشتی ضمن تاکید به مسئله اقتصاد مقاومتی که موضوع بسیار حساس ومهمی در بحث اقتصاد است و با تاکید بر فرمایش رهبر فرزانه،  بر محوراقدام و عمل در این زمینه تاکید و خاطر نشان کرد :

با توجه به شعارامسال یعنی اقتصاد مقاومتی ؛ اقدام وعمل برنامه هایی درحوزه اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در بسیج مساجد و محلات صورت گرفته است. 

مسئول سازمان بسیج مساجد ومحلات در پاسخ به این سوال که دراین زمینه چه اقداماتی انجام شده ، عنوان کرد: دراین بخش معاونتی وجود دارد تحت عنوان بسیج سازندگی، که درسطوح مراکزاستان ومرکزفعالند و بالغ بر 500شهر در 3هزار پایگاه مقاومت ،40 هزار پایگاه شبکه مدیریتی و 50 هزار مدیر فعالیت می کنند . این واحد های مدیریتی عرصه ها را درمحله شناسایی می کنند وکارشناسان، آنها را درجلسات مطرح کرده و درهرمنطقه یک سری پیشنهادها برای انجام فعالیت های تولیدی ارائه وبعد از آن حمایت های نرم افزاری ،آموزشی ، محتوایی وحمایت های مالی انجام می شود. درحال حاضرطرح اقتصاد مقاومتی درحوزه کشاورزی ، صنعتی وحوزه خانگی ، سازماندهی و برنامه ریزی شده است.

مسئول بسیج مساجد ومحلات کشوردرخصوص لزوم همکاری وحمایت ازارگان ها و سازمان های دیگر مانند وزارتخانه ها توضیح داد و گفت: برای پیشبرد اهداف خود دراین زمینه به مساعدت سازمان ها نیازمندیم.

سرداربهشتی ضمن تاکید مشارکت ارگانها وسازمانها دراین زمینه افزود: فرمانده محترم بسیج درچندین از مرحله دولت محترم درخواست نظرو پیشنهاد مبنی برارائه طرح عملیاتی مشترک با بسیج نمودند که هنوز پاسخی در این زمینه دریافت نشده است.

اگر دولت بتواند با استفاده از ظرفیت سازمانها و یا وزارتخانه ها با بسیج همکاری و مشارکت داشته باشد ودرمسئله قانون گذاری ما را دراین زمینه یاری نمایند موج عظیمی را درحوزه اقتصاد مقاومتی ایجاد خواهیم کرد که متاسفانه تا کنون اتفاق نیافتاده است.

وی درادامه اذعان داشت: دررابطه باهماهنگی وهم افزایی بسیج مساجد ومحلات کشورتمهیداتی را درنظرگرفته ایم که در این زمینه باید ظرفیت خود را افزایش دهیم.

نخبگان بخشی از ظرفیت ما هستند

سردار پاسدارحسین بهشتی مسئول بسیج مساجد ومحلات کشور تصریح کرد : برای تحقق این مهم سعی شده تا از ظرفیت ها و منابع خود به خوبی بهره ببریم که شامل افراد فعال وغیرفعال دربسیج مساجد ، اقشارمختلف وتعاملات با ارگان ها و سازمانهای مختلف می شود .

در ادامه مسئول بسیج مساجد ومحلات کشورازبرگزاری جشنواره ای درسطح کشور با عنوان "جشنواره برترین های مساجد" خبرداد و گفت: دراین طرح سراسری از بسیج مساجد سراسر کشور خواسته شده تا بهترین توفیقات و خدمات یک مسجد با تمام اعضای فعال خود شامل روحانی ،بسیجی ،خادمین ،فعالین حوزه های فرهنگی و هنری و ... شناسایی شده و به بسیج مساجد ومحلات  معرفی شوند .

وی هدف این جشنواره را رقابت مثبت درزمینه توسعه و پیشرفت مساجد خواند و افزود: ازاین طریق برترین های مساجد به عنوان الگو معرفی شوند.

سرداربهشتی ضمن بیان این که بسیج با کمک و مساعدت روحانیت، کانون های فرهنگی، اوقاف و هیئت امنا هر ساله درصدد رشد و ارتقای مساجد هستند ، خاطر نشان کرد: باید این موضوع را مد نظر داشت که رویکرد جوان گرایی در این مسیر گام موثر خواهد بود .

وی در ادامه اضافه کرد: جهت ارزیابی ، معیارها و ملاک هایی را به رده ها ابلاغ کرده ایم . دراین جشنواره از نمازگزاران خواسته شده تا آثار خود را به صورت عکس ، فیلم ، دل نوشته و مقاله به نشانی سایت ارسال کنند ، این جشنواره در سطح 500 شهر و 31 استان برگزار می شود و منتخبین کشوردرجشنواره سراسری که در18 دی ماه برگزار خواهد شد، حضور می یابند. پورتال بسیج مساجد با سه زبان فارسی وانگلیسی و عربی در روز 31 مرداد افتتاح خواهد شد.

هدف از این جشنواره  شناسایی الگوی شایسته است

مسئول بسیج مساجد ومحلات کشور در پاسخ به این سوال که در راستای جشنواره برترین های مساجد چه تبلیغاتی صورت گرفته است بیان داشت : درسایت ها اطلاع رسانی انجام شده و از طریق صدا وسیما تیزر تبلیغاتی پخش خواهد شد همچنین از صاحب نظران در حوزه ی مسجد یاری گرفته ایم تا از طریق رسانه های ملی ما را در تبیین این جایگاه ارزشمند یاری کنند .

سرداربهشتی درخاتمه خاطر نشان کرد : بسیج نهادی مردمی و خود جوش است و هیچ حاکمیتی برآن وجود ندارد و بدون هیچ چشم داشتی در تلاش است تا به مردم عزیز خدمت کند.

 وی ضمن تاکید بر لزوم هم افزایی و هماهنگی بین بسیج مساجد و محله اظهار داشت : در صدد توسعه زیرساخت ها و ظرفیت ها ی خود درجهت کمک به معاش مردم ، کاهش ناهنجاری های جامعه و کاهش دغدغه های خانواده ها هستیم.

گفتنی ست : 31 مردادماه مصادف با روز جهانی مسجد است که در این روز مسجد الاقصی به دست اشغالگران به آتش کشید شد، با توجه به این رخداد، با تصویب نظر وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس تهران ، این روز به روز جهانی مسجد نامگذاری شد، هدف از نام گذاری این روز به نام روز جهانی مسجد، ارائه الگوی مناسب برای بزرگداشت روز مسجد، تبیین مطالبات و نیازهای مسجد، مروروضعیت گذشته وحال مساجد، بررسی نقش مساجد درتعامل بین دین و دولت و نیز معرفی و قدردانی از ائمه جماعات موفق است.

 

خبرنگار : خاکباز

تنظیم و ویرایش خبر : گنجی

 

 

ارسال نظرات