علی انجیله ای گفت: روز 28 مرداد یادآور کودتای ننگین و سیاهی است که قدرت های بزرگ مخصوصا انگلیس و آمریکا بر علیه دولت قانونی و مردمی ایران انجام دادند، ما در این کودتا سه ضلع اجرایی کودتا را میبینیم که یکی از آنها بیگانگان هستند که در راس آنها انگلیس و آمریکا قرار دارند.
کد خبر: ۸۷۲۹۰۶۲
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳

 علی انجیله ای کارشناس مسائل سیاسی داخلی و بین المللی در گفت و گوی اختصاصی با "بسیج" کرج اظهارداشت: روز 28 مرداد یادآور کودتای ننگین و سیاهی است که قدرت های بزرگ مخصوصا انگلیس و آمریکا بر علیه دولت قانونی و مردمی ایران انجام دادند، ما در این کودتا سه ضلع اجرایی کودتا را میبینیم که یکی از آنها بیگانگان هستند که در راس آنها انگلیس و آمریکا قرار دارند.

وی افزود: آنها با طراحی نقشه ای که بر علیه دولت مردمی مصدق و آیت الله کاشانی انجام دادند در 25 مرداد با اعلام رمز از شبکه در بی بی سی در نیمه شب " اکنون ساعت دقیقا 12 نیمه شب است" و با توجه به آنکه در 25 مرداد رهبر نهضت ملی شدن نفت و حضور مردم عملیات را در 25 مرداد خنثی کرد اما در 28 مرداد با طراحی که توسط انگلیسی ها انجام شد که آنها در ملی شدن نفت منافع زیادی را از دست دادهبودند و بعد از ملی شدن نفت از طرف نهاد های بین المللی و تحریم نفت و فشار اقتصادی و تهدید نظامی به تحریک مردم علیه دولت پرداختند.

علی انجیله ای تصریح کرد: حتی سازمان سیا به همراه انگلیس در طراحی این کودتا نقش اساسی داشتند و بیگانگان با هم همراه شدند و افرادی را در داخل انتخاب کردند، و نقش بیگانگان از جمله دو کشور مزدور انگلیس و آمریکا در این کودتا تاثیر زیادی داشت که امروز هم میبینیم این دو کشور در ایران اسلامی بر اساس توطئه ای که بر علیه نظام اسلامی در جامعه بین الملل انجام داده اند، و جای تاسف دارد که مسئولین ما باز هم خوشبین هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: کودتای 28 مرداد به این دلیل اتفاق افتاد که مصدق روحانیت را کنار زد، و بیگانگان به راحتی توانستند فاز دوم اجرای کودتا که عناصر خود فرو باخته داخلی مثل شهرام جعفری ها و زاهدی ها را آوردند و با طراحی که اجرای کودتا از نقاط مختلف توسط بیگانگان طراحی شد و با پول آمریکا، طراحی انگلیسی ها و نقش موثرعناصر خود فرو باخته داخلی در این کودتا به خوبی دیده می شود.

وی با اشاره به نقش نظامیان و گارد شاه گفت: آنها توانستند مصدق را محاصره کند و او را دستگیر کند و در دادگاه نظامی محاکمه کند و زاهدی را به عنوان نخست وزیر اعلام کردند .

علی انجیله ای با اشاره به درس هایی که باید از این کودتا بگیریم بیان داشت: وحدت داخلی و حدت سیاسی خود را حفظ کنیم ، جدا نشدن از روحانیت و خط ولایت، به بیگانگان اعتماد نکنیم چون با مذاکره نمیتوان با آنها رو به روشد، به این دلیل که آنها دارای خوی استکباری هستند و هیچ گاه برعهد خود پایبند نبوده اند و نخواهند بود.

وی گفت: هشدار های رهبر معظم انقلاب که نمیشود به استکبار اعتماد کرد و تاریخ برای درس گرفتن است وآنها جز به غارت بردن منابع ما چیزی در سر نمیپرورانند و مردم را استسمار کنند و سیاست های خود را اجرا کنند را باید در همه زمینه ها در رویارویی با دشمن جدی بگیریم.

کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطر نشان کرد: اگر میخواهیم دیگر کودتایی اتفاق نیفتد باید عوامل آن را بررسی کنیم و مهمتر از آن نباید به غرب و آمریکا اعتماد کرد و ضربه بزرگی که مصدق متحمل شد، از اعتماد به بیگانگان بود، اتکا نکردن به قدرت مردم ، حفظ وحدت مردم ، و حضورهمه ما زیر پرچم اسلام با رهبری امام خامنه ای میتوانیم مکر دشمنان را خنثی کنیم و نهضت را به درستی در مسیر خود پیش ببریم.

 
انتهای پیام/
ارسال نظرات