معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

کمبود۲۰۰ قلم دارو برای بیماران خاص

معاون وزیر بهداشت گفت: تا جایی که وزارت بهداشت اطلاع دارد هیچ محصول فراریخته‌ای در ایران کشت نمی‌شود و ما برنج دستکاری شده نداریم فقط واردات ما در دو مورد ذرت و مشتقات آن و سویا (کنجاله و روغن) است.
کد خبر: ۸۷۲۹۲۹۸
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، رسول دیناروند در حاشیه جلسه روسا و معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه 6 آمایشی کشور در زنجان اظهار داشت: بیماری ای‌بی در کشور نادر و تعداد کمی را شامل می‌شود که در کشور 400 نفر به ثبت رسیده است.

وی گفت: متأسفانه هزینه کنترل و درمان برای این بیماران زیاد بوده و بسیاری از افراد درمان‌پذیر نیستند و داروی خاصی در این مورد وجود ندارد و فقط روش کنترل بیماری و کاهش درد لحاظ می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: در دولت اعتبارات برای این بیماران محدود است و این اعتبارات برای کل کشور هزینه می‌شود مانند بیمار متابولیک که هزینه درمان 10 میلیارد ریال است ولی بیمار درمان نمی‌شود و شاید با این رقم بیمار زیادی تحت درمان قرار گرفته شوند.

دیناروند افزود: در ماه گذشته برای پانسمان تخصصی این بیماران 20 میلیون ریال تعیین شده و هزینه این پانسمان برای بیمار رایگان است و در 10 دانشگاه کشور این پانسمان و رسیدگی انجام می‌شود.

وی با اشاره به مواد غذایی آسیب‌رسان گفت: این مواد دو نوع است گروهی که از طریق تغذیه آسیب‌رسان هستند مانند چربی بالا و گروهی آسیب‌رسانی ذاتی دارند مانند آلاینده‌هایی مثل بنزین و سیگار که سیاست وزارت بهداشت برای جلوگیری از مصرف کم آنها با روش‌های مانند پایین آوردن مالیات ارزش افزوده کم کردن سوب سیدها در برخی کالاهای آسیب رسان است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تا جایی که وزارت بهداشت اطلاع دارد هیچ محصول فراریخته‌ای در ایران کشت نمی‌شود و ما برنج دستکاری شده نداریم فقط واردات ما در دو مورد ذرت و مشتقات آن و سویا (کنجاله و روغن) است.

وی با بیان اینکه محصولات در دنیا اکثرا تراریخته است، گفت: این محصولات می‌تواند مضر مانند کلزا و کانولا باشد که بخش مضر آن تولید نمی‌شود و تراریخته نه به خودی خود منفی و نه مثبت است در واقع کسانی که درمورد محصول تراریخته افراط می‌کنند تند روی کرده و از سوی دیگر کسانی که آن را مفید می دانند نگاه درستی ندارند اما وزارت بهداشت نگاه علمی دارد.

دیناوند تصریح کرد:کمبود داروی بیماران خاص مدیریت می‌شود و ما در حدود 30 تا40 نوع دارو کمبود داشتیم که در تلاش هستیم آن را بهبود ببخشیم اما هم اکنون در لیست قرمز تعداد 200 دارو داریم که در زمان بحران باید مدیریت شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه نانو دارو به تعداد کمی در کشور وجود دارد و ما در این زمینه با وجود واردات و تولید داخلی نیز انجام می‌دهیم، گفت: سیاست‌های کلی نظام در معیار تجویز دارو در صورت تولید داخلی تجویز نشدن داروی مشابه خارجی است.

دیناروند با اشاره به ضعیف بودن طب سنتی در ایران و نداشتن افراد متخصص در این حوزه گفت: با مراکز غیر مجاز و عطاری‌های متخلف برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ایران و در دنیا دومین عامل مرگ و میر را بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری قلبی و عروقی، دیابت، تصادفات شامل می‌شود، عنوان کرد: این موضوع به شیوه زندگی و اساسا به تغذیه مربوط است به همین علت تلاش می‌شود چربی ترانس به صفر برسد و مصرف نمک کاهش یابد و از آلاینده‌ها کاسته شده تا از بروز سرطان جلوگیری شود و اولویت وزارت بهداشت کنترل بیماریهای غیرواگیر است.

ارسال نظرات