خبرهای داغ:
با حضور لاریجانی صورت گرفت

برگزاری اختتامیه دومین گفتمان نخبگان علوم انسانی در قم

اختتامیه دومین دوره طرح «گفتمان نخبگان علوم انسانی» با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۲۹۳۷۷
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
برگزاری اختتامیه دومین گفتمان نخبگان علوم انسانی در قم
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مراسم اختتامیه دومین دوره طرح «گفتمان نخبگان علوم انسانی» ظهر امروز در سالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مخالفت با علوم انسانی اسلامی کمتر در جامعه اسلامی دیده می‌شود، عنوان کرد: ضرورت بومی‌شدن علم در جوامع مختلف اسلامی و پاسخ‌گویی پرسش‌های علوم انسانی با استفاده از علوم اسلامی بیش از گذشته در جامعه اسلامی احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا از وجود اختلافات در تحلیل فعالان عرصه علوم انسانی یاد کرد و گفت: اهمیت موضوع علوم اسلامی برای جامعه اسلامی برجسته و روشن‌شده است و این موضوع به حوزه علوم انسانی محدود نمی‌شود.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به اینکه در تفکر غربی شخصیتی به نام ابن‌رشد تفکر اسلامی را به پایان رسانده است، تصریح کرد: بر اساس شواهد تاریخی تولید علم در جوامع مختلف متأثر از اسلام بوده است و بر اساس گفته‌های دانشمندان غربی تمدن اسلامی سهم قابل توجهی در تولید علم نوین دارد.

علی لاریجانی ایجاد روح تجربه‌گرایی را یکی از دستاوردهای دانشمندان مسلمان در قرون وسطا دانست و عنوان کرد: حملات به ملل مسلمان و درگیری‌های فکری در میان متفکران و افراد متعصب از علل نابودی بخش قابل توجهی از دستاوردهای علمی و تضعیف جایگاه علم در اسلام بوده است.

دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور 300 نفر از دانشجویان برجسته رشته‌های علوم انسانی به مدت 15 روز در دهکده فرهنگی وسف برگزار شده است.

ارسال نظرات