خبرهای داغ:
اسلام به زن با یک نگاه ویژه و آسمانی می‌نگرد به‌طوری که هیچ یک از مکاتب مادی و غربی چنین نگاه و تفسیری را از زن نداشته‌اند و در واقع غرب نگاه کالایی و ابزاری به زن دارد.
کد خبر: ۸۷۲۹۷۶۱
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
هیچ یک از مکاتب مادی و غربی نگاه ویژه و آسمانی به زن نداشته‌اند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، خداوند متعال زن و مرد را یکسان و برابر آفرید و جایگاه مناسبی را برای او قائل شده است اما با این وجود قبل از اسلام  نسبت به زن بی توجهی و ظلم فراوانی شده است.

قبل از اسلام در شبه جزیره ی عرب زن مایه ی ننگ خانواده بوده است و اگر زنی فرزند اولش دختر بود قدم او را نامبارک می دانستند، دختران را زنده بگور می کردند، زنان حق دفاع از خودشان را نداشتند و آنها را به خدمت وادار می کردند .

وقتی در مصر قدیم آب رود نیل کم می شد ،دختر آراسته ای را  در رود می انداختند تا آب نیل زیاد شود. مصری ها اعتقادی به حشر و نشر زن نداشتند، در کنار جسد مومیایی زن ها ظرف عسل نمی گذاشتند ولی در کنار جسد مومیایی مردها ظرف عسل می گذاشتند زیرا معتقد بودند که روح مرد برمی گردد ولی روح زن برنمی گردد . درهندوستان بعد از فوت مرد ، زن را در کنار جسد مرد می سوزاندند تا مایه ی بدنامی نشود.

 دنیای قدیم غرب همان تمدن یونان باستان است،  در مجلس یونان مدتها بحث کردند که ببینند زن حیوان است یا انسان که بعد از مدتها به این نتیجه رسیدند زن موجودی است که نیمی از آن انسان و نیمی از آن حیوان است . در یونان باستان اندیشه ورانی بودند که می گفتند زن خارتر و پست تر از حیوان است و زن را از سلاله ی شیطان می دانستند. آنها می گوید : اگر حیوانی توانست ازنردبان بالا برود زن هم می تواند عقل پیدا بکند.

تردیدی نیست که زنان، در طول تاریخ از موقعیت مطلوب و شان بالایی برخوردار نبوده و غالبا مورد بی مهری و ظلم و ستم واقع می شدند اما بعد از اسلام به زن ارزش زیادی داده شده است، در قرآن زن کانون آرامش است و خداوند در قرآن می فرماید : ما از جنس خودتان زوج هایی آفریدیم که در کنار آنها آرامش پیدا کنید . خدا بار تربیت را که بار تربیت پیامبران بوده است، بر دوش زن قرار داده است .

حجت الاسلام و المسلمین علی اسلامی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه زن در قبل ازاسلام گفت: پیامبر(ص) در دوران جاهلیت اعراب که زنان را جزء انسان های به حساب نمی آوردند و فقط از آنها استفاده های ابزاری می کردند جایگاه ویژه ای برای زنان قرار داد.

از همین رو اسلام بنیان برتری طلبی های قومی، نژادی، جنسی و مالی را ویران نمود و تمام انسان ها از مرد و زن، غنی و فقیر، عرب و عجم، سیاه و سفید، و زشت و زیبا را در یک صف قرار داد. این دین آسمانی تنها ملاک برتری را تقوا و ارزش های معنوی و فضائل اخلاقی دانسته است.

اسلام به زن با یک نگاه ویژه و آسمانی می‌نگرد به‌طوری که هیچ یک از مکاتب مادی و غربی چنین نگاه و تفسیری را از زن نداشته‌اند. از نگاه اسلام زن یکی از مظاهر و جلوه‌های جمال و زیبایی خداوند متعال و مظهر مهر و محبت و رحمت الهی است.

با دقت در نوع نگرش غرب به شخصیت زن، در می یابیم که عمده نگاه غرب به شخصیت زن، نگاهی غریزی و جنسی است جامعه ی غرب به بهانه های مختلف سعی بر آن دارد که جلوه گری زن را از چهار چوب خانواده بیرن آورد تا به امیال نفسانی مردها پاسخ گویند. در چنین بستری جای هیچگونه تعجب نیست که مردها به جای آن که با دید تکریمی به شخصیت زن بنگرند با دید غریزی و ابزاری به او نگاه کنند.

استفاده ی گسترده از اندام زن و زیر سؤال بردن شخصیت انسانی این جنس در تولید فیلم های سینمایی، تبلیغات تلویزیونی و … از بهترین شواهد این مدعاست.

جامعه ی غریزی، جامعه ای است منهای عاطفه و صمیمیّت، انسان هرچه از عقل دورتر شده و به غریزه نزدیک تر شود؛ به همان اندازه از انسانیّت فاصله می گیرد و قدم در درّه های هولناک حیوانیّت نهاده است. در این هنگام است که ایثار، به «حماقت» و فداکاری، به «سفاهت» تفسیر می شود. هیچ جای تعجّب نیست که در این جامعه، در سینه جانیان آدم کش مدال افتخار و صلح ببینیم و تهمت جرم و جنایت را متوجه مدافعان از حریم انسانیّت نظاره کنیم که این مسئله را می توانیم نتیجه و ثمره نگاه غریزی غرب به شخصیّت زن دانست.

استعمار و سوداگران اروپایی و امریکایی، شخصیت زن را آن‌چنان تضعیف و لگد مال کرده که امروز از زنان در پشت ویترین‌های مغازه برای اجاره و خرید و فروش برای تمتع جنسی استفاده می‌کنند و از آنان به عنوان یک کالای تبلیغاتی در تلویزیون و شوهای لباس و .... بهره‌کشی می‌کنند.

بنابراین اسلام به زن به عنوان یک موجود الهی می‌نگرد و مقام انسان کامل و خلیفة الله بودن را برای او قرار داده است و احکام شریعت و دین، به خصوص حجاب را برای زن قرار داده است تا به وسیله آن به این مقام نائل شود .
ارسال نظرات
پر بیننده ها