رييس بنياد نخبگان استان از برگزاري اولين همايش تكريم و الگوسازي از بزرگان علم و فناوري در آبان ماه سال جاري خبر داد و گفت در این مراسم از مقام پزشک سرآمد مرحوم دکتر عبداله ریاحی دهکردی تجلیل به عمل خواهد آمد.
کد خبر: ۸۷۲۹۸۶۳
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختياري: در اين راستا جلسه اي جهت برنامه ريزي و هماهنگي های لازم با حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشكي شهرکرد، شهرداري شهركرد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی رفاهی شهرداری شهرکرد در محل بنياد نخبگان استان برگزار شد.
 
دکتر بنياديان با اشاره به اينكه بنياد نخبگان در نظر دارد با برگزاري اين همايش رويكرد الگوسازی از سرآمدان را در جامعه نهادينه كند، تصريح كرد: با برگزاری این چنين همايش هایي ضمن تکریم بزرگان علمی مي توان انگيزه انجام فعالیت های علمی و پژوهشی را در قشر دانشجو و فرهیخته تقویت نمود و الگوهای مناسبی را در حوزه های مختلف به جامعه معرفی کرد. وي اظهار داشت: همايش های تكريم و الگوسازي مي تواند چهره هاي ناشناخته علم و معرفت را به مردم و جامعه معرفی نمايد و فرهنگ تکریم و تقدیر از خدمات ارزنده را در استان نهادینه نماید.
 
شايان ذكر است، دکتر عبدالله ریاحی دهکردی فرزند غلام حسین طبیب، در اواخر دوره قاجاریه در سال ۱۲۷۹ شمسی در شهرکرد چشم به جهان گشود. او تحصیلات مکتبی را در مکتب خانه محل زادگاهش و زیر نظر اساتیدی از جمله پدر بزرگوارش غلام حسین طبیب گذراند. علاوه بر آن تعلیمات ابتدایی و حوزوی اولیه را در مدارس معروف «علمیه امامیه» و «بختیاری» شهرکرد با موفقیت به پایان رساند و تحت نظارت پدر خود برای انجام تحصیلات تکمیلی طلبگی به «مدرسه صدر بازار اصفهان» وارد شد. وی در زمره شاگردان و ارادتمندان دایمی «آیت الله حاج آقا رحیم ارباب» استاد بزرگ اخلاق و همنشینان «آیت الله سید ابوالقاسم دهکردی» فقیه عالی قدر بوده و پس از گذشت چند سال و طی مراحل مقدماتی به مدرسه سپهسالار (شهید مطهری فعلی) تهران عزیمت کرده و به تحصیلات دینی خود ادامه داد. او پس از آن که برای ادامه تحصیلات دینی به تهران رفت، در محضر «آیت الله سید حسن مدرس» به شاگردی پرداخت و به توصیه «آیت الله مدرس» به مدرسه «دارالفنون» برای فراگیری دروس جدید رفت. پس از دریافت گواهی دیپلم، به مدرسه «طب» تهران وارد شد و با گذراندن دوره های مختلف آموزش طب در سال ۱۳۰۷ شمسی موفق به دریافت مدرک «پزشکی» شد. دکتر ریاحی برای آموختن شیوه های جدید درمان مسافرت های مختلفی را نیز به مراکز مطرح پزشکی آن عصر نظیر لبنان (بیروت) و فرانسه (پاریس) انجام داد. او پس از دریافت مدرک پزشکی اش بنابر توصیه های پدرش به زادگاه خود «شهرکرد» بازگشت و در سال ۱۳۱۴ شمسی به استخدام اداره «صحیه» (بهداری) شهرکرد درآمد. وی در طول خدمت صادقانه پزشکی اش با درمان اقشار کم درآمد استان به صورت رایگان، خدمات ارزنده و تلاش های زیادی را برای سلامت و بهداشت عمومی مردم استان چهارمحال و بختیاری به کار برد و نام ماندگار و نیکی از خود به جای گذاشت. دکتر ریاحی سرانجام پس از عمری تلاش ماندگار در روز بیست و پنجم اسفند ماه سال ۱۳۶۳ شمسی دار فانی را وداع گفت و در صحن امامزاده «سید محمد» خمینی شهر (سده) اصفهان به خاک سپره شد.
ارسال نظرات