به منظور کاهش فشار بر مراتع، کاهش فرستایش خاک و خسارات سیل، ایجاد تنوع معیشتی و افزایش تولید و درآمد کشاورزان و کاهش مهاجرت طرح "مدیریت پایدار حوزه‌های آبخیز" در زنجان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۷۳۰۱۰۶
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس مطالعات منابع طبیعی استان زنجان گفت: به منظور کاهش فشار بر مراتع، کاهش فرستایش خاک و خسارات سیل، ایجاد تنوع معیشتی و افزایش تولید و درآمد کشاورزان و کاهش مهاجرت طرح "مدیریت پایدار حوزه‌های آبخیز" در زنجان اجرا می‌شود.

جعفر بیات افزود: یکی از سیاست‌های اخیر سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور مدیریت جامع حوضه آبخیز است که تمامی تلاش مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان تحقق این رهیافت است.

وی بر لزوم بکارگیری این رهیافت جامع به منظور کاهش فشار بر مراتع، کاهش فرسایش خاک و خسارات سیل، ایجاد تنوع معیشتی و افزایش تولید و درآمد کشاورزان و کاهش مهاجرت تاکید کرد.

رئیس اداره مطالعات و مهندسی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان عنوان کرد: شناخت استراتژیهای موجود معیشت خانوارهای روستایی، شناخت کنشگران درونی و بیرونی مرتبط در مدیریت پایدار حوزه‌های آبخیز و شناخت مهم‌ترین بحرانها و مسائل مربوط به جامعه و منابع طبیعی حوزه آبخیز از جمله اهداف پروژه است.

وی بیان کرد: خشکسالی و کاهش عملکرد اراضی دیم، سرمازدگی محصولات کشاورزی، خشک شدن چشمه‌ها و کاهش آب چاه‌های کشاورزی و محدودیت کشت آبی، کمبود دسترسی و کاهش منابع آب آشامیدنی و آب موردنیاز دام و فرسایش خاک از جمله موراد در آسیب‌پذیری جوامع و خانوارهای روستایی است.

بیات گفت: بالا بودن حاشیه بازار، بازاریابی نامناسب، ضعف تشکلها، مهاجرت شدید، رشد منفی جمعیت، پیر شدن جمعیت ساکن در روستاها و بیکاری، بهره‌وری کم تولیدات زراعی و دامی و بهداشت نامناسب دام از دیگر موارد شناسایی شده در آسیب‌پذیری جوامع و خانوارهای روستایی است.

وی با اشاره به اجرای طرح مدیریت یکپارچه در حوزه‌های آبخیز از جمله حوزه آبخیز قزل‌تپه زنجان خاطرنشان کرد: این حوزه آبخیز در قالب طرح ملی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کشور به منظور اعمال مدیریت جامع و یکپارچه در استان زنجان انتخاب شده است.

رئیس اداره مطالعات و مهندسی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خاطر نشان ساخت: حوضه آبخیز قزل‌تپه شامل 6 روستای آق‌بلاغ، حاجی‌کندی، قزل تپه، یامچی، گلجیک و ابدال که طرح‌های یاد شده در آن مکان اجرا می‌شود.

ارسال نظرات