رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز در گفت وگوی تفصیلی با "بسیج"

مسجد مهم ترین مکان در جامعه اسلامی/ مساجد شناسنامه دار می شوند/ شهدا همه اهل مسجد بوده اند

حجت الاسلام علیرضا سعیدی گفت: همه ادیان مکان هایی را برای آموزه های دینی خود داشته اند و در دین مبین اسلام مسجد به عنوان قرارگاه و محل نشر معارف اسلامی قرار گرفته است که در اسلام از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۸۷۳۰۲۹۹
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

حجت الاسلام علیرضا سعیدی در گفت و گو با  خبرگزاری بسیج در کرج اظهار داشت : همه ادیان مکان هایی را برای آموزه های دینی خود داشته اند و در دین مبین اسلام مسجد به عنوان قرارگاه و محل نشر معارف اسلامی قرار گرفته است که در اسلام از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز افزود: آیات فراوانی در خصوص ساخت مسجد وجود دارد و پیامبر اکرم (ص) توجه ویژه ای به این مسئله برای مسلمین داشته اند در روایات متعدد شاهد آن هستیم .

وی تصریح کرد: در قرآن کریم آیه ای هست که میفرماید: کسانی که اهل ایمان هستند، کسانی هستند که در آبادانی مسجد کمک می کنند و تنها کسانی ایمان به خدا دارند که در آبتدانی مساجد کوشا هستند.

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به کارکرد های مختلف مسجد در جامعه اسلامی بیان کرد: مسجد محل آموزش، پرورش، اجتماع، تصمیم گیری، شور و مشورت، و همه مباحث وحیثیت های اجتماعی که در جامعه اسلامی است محمل و مکان مستقر او مسجد خواهد بود.

شهدای ما همه اهل مسجد بوده اند

وی با بیان نقش مسجد در قبل و بعد از انقلاب گفت: در نظام اسلامی شاهد هستیم که قبل از انقلاب اجتماع و فرهنگ سازی در مسجد صورت می گرفت، به گونه ای که امام (ره) از سال 1342 از مومنینی که در مسجد استقرار داشتند پایه های انقلاب را در آنجا پی ریزی کردند و از همین مساجد انقلاب حفظ می شود، یعنی شهدای انقلاب همه اهل مسجد بوده اند، شهدای بعد از انقلاب و در جنگ تحمیلی از ماحصل این انقلاب، و ماحصل این مساجد هستند.

باید تلاش کنیم کارکرد های اساسی مسجد را به مسجد بازگردانیم

حجت الاسلام سعیدی مردم مومن و انقلابی را پایه های حفظ نظام اسلامی دانست و عنوان کرد: اگر اتفاقاتی مانند فتنه 88 رخ دهد همین مردم و مومنین مساجد هستند که در حفظ نظام کوشا خواهند بود، و این نشانگر آن است که فرهنگ انقلاب، فرهنگ دین، فرهنگ تعلیم و تربیت مهم ترین مهمل آن مساجد خواهند بود، و در جامعه اسلامی باید تلاش کنیم کارکرد های اساسی مسجد را به مسجد بازگردانیم.

وی با اشاره به حضورعالم دینی در تمام مراحل زندگی انسان از بدو تولد تا زمان مرگ گفت: کارکرد مختلف مسجد و عالم دینی از بدو تولد یک فرد تا انتهای عمر او نشان دهنده آن است که دین مبین اسلام در محل مسجد کار کرد های فراوانی داشته و دارد و به اعتقاد مسلمانان و نکات اشاره شده در آیات و روایات نشان دهنده ان است که همه کار های حوزه های اجتماعی، تربیتی ، اخلاقی، منحصرا باید در مسجد شکل گیرد یعنی مسجد بزرگترین، مهم ترین، و تنها مرکز استقرار مباحث دینی، اجتماعی و فرهنگی است.

مسجد باید درجامعه اسلامی مهم ترین مکان تلقی شود

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز با تاکید بر جایگاه ویژه مساجد در تعلیم و تربیت ، گفت: ما به غیر از مسجد هیچ مکانی را اولویت و مستحق تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی نمیبینیم لذا این مسجد است که درجامعه اسلامی باید مهم ترین مکان تلقی شود.

حجت الاسلام سعیدی با یادآوری این نکته که یکی از اصلی ترین کارهای آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج از ابتدای انتصاب در این مسئولیت مساجد را قرار داده اند که اقدام اولیه و مهم ایشان حضور هر شب در مساجد برای آشنایی با مساجد و مردم جزو برنامه های جدی ایشان بوده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز ادامه داد: در این راستا شورایی تحت عنوان " شورای سیاست گذاری امور مساجد استان البرز" تاسیس کردیم و شخصیت های های حقوقی که در این مسجد دخالت دارند از جمله مدیر کل اوقاف امور خریه ، سازمان تبلیغات اسلامی دبیر خانه کانون های مساجد، شوری سیاست گذاری ائمه جمعه، سپاه استان البرز که مسئولیت این دستگاه ها را بر عهده دارند و در امور مسجد دخالت مستقیم دارند عضو حقوقی شورا محسوب می شوند و تعدادی از شخصیت های علمی ، دینی و افرادی که سالیان سال تجربه فراوان در حوزه مسجد داری و مباحث دینی داشته اند، از جمله اساتید حوزه علمیه به عنوان شخصیت های حقیقی انتخاب شده اند که در استان البرز سیاست گذاری، برنامه ریزی و هدف گذاری توسط این شورا انجام می شود.

وی تاکید کرد: در این خصوص شورا هر دو هفته یک بار به صورت منظم تشکیل می شود و تمام مباحثی که مربوط به مساجد استان البرز است در این شورا مورد بررسی، برنامه ریزی، و پی از آن به صورت عملیاتی در می آید.

مرکز امور رسیدگی به مساجد در هر 14 شهر استان البرز فعال شده است

حجت الاسلام سعیدی اظهارکرد: مرکز امور رسیدگی به مساجد در هر 14 شهر استان البرز فعال شده است و امام جمعه هر شهر به عنوان رابط و مسئول مساجد آن شهر قرار گرفته است و به پیشنهاد امام جمعه مرکز رسیدگی به امور مساجد کار های خود را انجام می دهد و برنامه ریزی می کند، تغییرات و اصلاحات لازم به پیشنهاد امام جمعه هر شهر در مساجد اعمال می شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز ادامه داد: ما تلاش خواهیم کرد ان شاء الله بتوانیم یک مسجد استاندارد و الگو که در این شورا نهادینه شده است مشخص شود، مسجدی که کار کرد های اصلی مساجد بر آن لحاظ شده است مد نظر قرار گرفته است و پس از آن بقیه مساجد تشکیل خواهند شد که به آن صورت قرار گیرند.

ائمه مساجد مورد ارزیابی و نظارت قرار می گیرند

وی درخصوص استاندارد های لازم برای امام جماعت گفت: ابتدای امر مورد بررسی قرار گرفته است و تحت عنوان دفترچه ای ساختار، تشکیلات، و شرح وظایف امام جماعت، هیئت امنا، مدیر کانون، مدیر بسیج، و همه فعالانی که در حوزه مسجد فعالیت میکنند به ثبت رسیده است که یک سری از مشکلات اساسی مساجد نبود شرح وظایف است ، که این خلا با این رویه حل شده است.

سعیدی با بیان اینکه تمام ائمه مساجد یک مرتبه به صورت دوره ای مورد ارزیابی و فعالیت های آنها مورد نظارت قرار می گیرند گفت: به همین ترتیب سایر فعالین در حوزه مسجد، هیئت امنا، کانون، بسیج، صندوق و مشکلات دیگری که درمساجد وجود داشته است نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

تاسیس واحد بانوان در همه مساجد استان البرز

وی با اشاره به اینکه در تمامی مساجد استان البرز واحدی تحت عنوان امور بانوان تشکیل شده است گفت: یکی از غفلت هایی که در سالیان گذشته صورت گرفته بود غفلت از واحد بانوان بوده است که این مسئله به صورت جدی پیگیری نشده و کار جدی در این زمینه صورت نگرفته بود در حالی که جمعیت بانوان در بعضی از مناطق از جمعیت آقایان و حضور در مساجد بیشتر است و همه ائمه مساجد به عنوان مدیر مسجد مکلف شده اند این سیاست را پیگیری کنند و یک نفر را به عنوان مسئول امور بانوان قراردهند.

مدیر مسجد، امام جماعت مسجد است

سعیدی بیان کرد: طبق نظر مقام معظم رهبری مدیر مسجد امام مسجد است و امام مسجد بقیه ارکان مسجد را تشکیل می دهد و باید طبق نظر رهبری مدیریت مسجد تحت اشراف یک عالم دینی که با سواد و اهل بصیرت است و ویژگی هایی که برای امام مسجد دیده شده است به صورت مستقیم باشد که د رگام اول امام مسجد را با شرایط لازم ، ویژگی های خاص مورد گزینش قرار می دهیم و اگر یک مسجد دارای یک عالم با ویژگی های لازم باشد او حتما تلاش خواهد کرد بقیه ارکان را که افرادی انقلابی، اهل فرهنگ و فعالیت های فرهنگی باشند قرار دهد و این ساختار اولیه را تشکیل دادیم و به دنبال این هستیم که برای هر مسجد حوزه استحفاظیه تعریف کنیم یعنی هر مسجدی در محل خودش مرکز اصلی برای برای فعالیت های فرهنگی قرار گیرد وهمه دستگاه ها تلاش کنند برای با مسجد هماهنگ باشند.

حوزه فیزیکی مسجد

وی با تاکید براینکه بعضی از مساجد در مباحث مالی و اقتصادی ضعیف هستند گفت: در این خصوص تلاش داریم طبق قانون جدید که 20 درصد از مسجد میتواند تجاری سازی شود تا هزینه های جاری مسجد از طریق آن پرداخت شود که این موضوع از طریق واحد مهندسی امور مساجد در حال پیگیری است .

مساجد شناسنامه دار می شوند

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرزعنوان کرد: در بحث عمرانی مساجد شناسنامه دار می شوند یعنی مساجد ما بعضا به لحاظ هویت زمین، ملک مشکلاتی از قبیل و دعاوی حقوقی و ملکی دارند و این مسائل در واحد عمرانی به کمک معاونت حقوقی مورد بررسی قرار میگیرد و تلاش می شود که برای همه مساجد سند مالکیت صادر شود و مساجد به لحاظ پروژه ای مورد بررسی قرار میگیرند تا نواقص آنها در از لحاظ مهندسی برطرف گردد که خطر عمرانی متوجه ساختمان مساجد نباشد، سازه مساجد در حال بررسی می باشند و مهندسی آنها در حال انجام است تا بتوانیم نواقص موجود را جبران کنیم.

یکی از مشکلات استان البرز پراکندگی مساجد است

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه طبق قانون به ازای هر 1000نفر باید 300 متر مسجد داشته باشیم اظهارکرد: یکی از مشکلات استان البرز پراکندگی مساجد است که درست رعایت نشده است، و این موضوع به کمک شهرداری و مسکن و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفته است و نقشه جی.آی.اف مساجد استان پس از ده سال به روز رسانی و تکمیل شده است و به وسیله این نقشه تمام پراکندگی مساجد را داریم و تلاش میکنیم مکان هایی که فاقد مسجد است، سنت مسجد سازی با دعوت از خیرین و کمک دستگاه ها زمین مورد نیاز آنها تهیه شود و مسجد سازی در این مکان ها آغاز شود.

دربین مسئولین و فعالین فرهنگی هماهنگی و هم گرایی وجود ندارد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرزگفت: برنامه ای نظام مند و جامع از حیث فرهنگی است و متاسفانه متولیان فرهنگی بسیاری داریم و از طرفی هم میتوان گفت ولنگاری فرهنگی که مقام معظم رهبری فرمودند و در جامعه شاهد آن هستیم، نشانگر ان است که در بین مسئولین و فعالین فرهنگی هماهنگی و هم گرایی وجود ندارد و ما تلاش داریم در حوزه مسجد برنامه جامعی را تدوین کنیم که در محل با توجه به ویژگی ای آن برنامه فرهنگی مستقلی داشته باشیم، یعنی ائمه مساجد هم به لحاظ فیزیکی و فرهنگی باید مراقب مساجد باشند.

سعیدی درادامه یادآورشد: به عبارت دیگر به دنبال آن هستیم وقتی روحانی به مسجد اعزام می شود باید تمام ویژگی های فرهنگی و اطلاعاتی که برای تعلیم و تربیت نیاز است به او داده شود و رعایت این نکات باعث می شود در بحث های فرهنگی موفق تر باشیم و در حال حاضر در استان البرز 200 مسجد از این ویژگی ها برخوردار می باشند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز در پایان خاطرنشان کرد: این موارد شاخصه هایی است که در حال حاضر از حوزه فرهنگی پیگیری می شود و از تجربیات دوستان در این زمینه استفاده میکنیم و همه این موارد به برکت وجود آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه است و طرح این موارد فکر ایشان است و ما مجری آن هستیم ، شورا هم تلاش می کند منویات ایشان را در اصل به عنوان سفیری که از طرف مقام معظم رهبری برای استان البرز آمده اند و مسلط به امور هستند و سال ها در امور مسجد بوده اند و تجربیات کاربردی دارند اجرا کند .

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار