در حالی که آمار کار مفید در کشور 35 دقیقه در روز است اما بنا بر قرائن و شواهد موجود اکثر کارمندان علاوه بر 7 ساعت روز که ساعت کاری در ادارات تعریف شده است، ساعات اضافه کاری را هم برای خود تدارک می بینند تا ظاهراَ کارهای عقب مانده خود را انجام دهند.
کد خبر: ۸۷۳۰۳۴۱
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر، به جرات می توان گفت واژه " اضافه کاری " امروزه در اکثر ادارات، بانک ها، سازمانها، نهاد ها و ... کابرد دارد و بیشتر به یک عرف تبدیل شده است.

این واژه کاربرد صحیحی را در مدیریت زمان و همچنین توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور و مناطق ایفا می کند، ولی به شرط اینکه "اضافه کار" ی در کار باشد!

همانطور که همه اطلاع داریم، با استناد به آمار جهانی، کار مفید در کشورمان 35 دقیقه در روز است؛ در حالی که هستند کشورهایی همچون چین، ژاپن و ... که 7 ساعت کاری هر روز خود را به طور مفید انجام داده و هم اکنون در توسعه اقتصادی و صنعتی ابر قدرت ترین تولید کنندگان جهان محسوب می شوند؛ از اسباب بازی های کودکان گرفته تا مُهر و تسبیح برای عبادت ایرانیان!

اما کارمندان ایرانی همچنان بر کار مفید خود با 35 دقیقه در روز مستحکم اند و این در حالی است که خارج از تهدید و تحریم های دشمنان باید این را پذیرفت که کم کاری هایی هم در بیشتر عرصه های کاری و تولیدی صورت می گیرد؛ مصداق اصلی این کم کاری ها متکی بودن به یارانه، پول نفت و ... است، درحالی که حتی سنگ و خاک ایران که حکم طلا را دارد در بیرون از مرز ها تراش می خورد و دوباره در ساختمانهای خود ایرانیان استفاده می شود.

بنا بر قرائن و شواهد موجود اکثر کارمندان کشورمان علاوه بر 7 ساعت روز که ساعت کاری در ادارات تعریف شده است، ساعات اضافه کاری را برای جبران کارهای عقب افتاده خود تدارک می بینند.

در این خصوص خواهان ذکر مواردی هستیم که خالی از لطف نیست:

1- چرا کارمندان 7 ساعت کاری خود را بطور صحیح انجام نمی دهند که مجبور به اخذ اضافه کاری برای جبران عقب ماندگی های کاری خود شود؛ یعنی اینقدر سرشان شلوغ است؟!

2- حتماَ همه کارمندان اضافه کاری را بعد از وقت اداری برای خود تعیین می کنند؛ اما آیا واقعاَ کارهای عقب مانده خود را انجام می دهند؟!

3- مشاهده شده است کارمندی در ماه 100 ساعت برای خود اضافه کاری رد کرده است اما همه روزه ساعت 14:15 دقیقه آماده انگشت زدن و یا کارت کشیدن برای خروج از اداره است.

4- بعضاَ مشاهده هم می شود که برای شامل شدن اضافه کاری کمی دیرتر انگشت می زند!

5- آیا واقعاَ همه کارمندان بدون حضور در اداره اضافه کاری می گیرند؟!

6- آیا این عمل آنها کمتر از نجومی بگیران است؟!

7- آیا اضافه کاری به یک عرف اداره ای تبدیل شده است؟!

8- آیا نمی توان در زمان ساعات کاری اداره کمتر چای خورد و سیگار کشید؟!

9- آیا بهتر نیست برای ارزش دادن به ارباب رجوع کار وی را در همان یک ربع مانده به اتمام وقت اداری انجام داد؟!

10- آیا نظارتی بر اعمال کارمندان صورت می گیرد؟!

11- آیا برخوردی چون نجومی بگیران در انتظار آنهاست؟!

12- آیا نمی توان 35 دقیقه کار مفید را حداقل به 1 ساعت رساند؟!

13- آیا نمی توان تلگرام و اینترنت را در وقت اداری از برنامه کاری خود حذف کرد؟!

14- آیا فقط 35 دقیقه در اساسنامه و قرارداد کارمندان ذکر شده است؟!

15- آیا اضافه کاری کارمند تلگرامی با دیگر کارمندان اهل کار برابر است؟!

آیا ...

و آیاهایی که بیشتر، خود کارمندان، ناظران و مسئولین امر می توانند پاسخ گوی این اعمال باشند.

اما در مقابل معدود کارمندانی هم هستند که ضمن کار مفید خود در 7 ساعت روز کاری، اضافه کاری هم کار می کنند ولی نصفِ مبلغ ساعات اضافه کاری خود را دریافت می کنند و بالاعکس کارمندانی هم هستند که حتی نصف کارمند(قبلی) کار می کنند و همه اضافه کاری خود را هم دریافت می کنند.

چه آسیبی در سیستم اداری کشور حاکم است که اینگونه ما را دچار تزلزل کرده است؟

امیدواریم که این سیستم بروکراسی از سوی مدیران و مسئولین کشوری اصلاح شود تا هم کارمندان همچون نجومی بگیران مطرح و تلقی نشوند و هم مردم به عنوان ارباب رجوع رضایت کامل داشته باشند.

ارسال نظرات