کارشناسان معتقدند، ایجاد موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای و حتی ممنوعیت واردات بر سر راه واردات داروهای خارجی به‌ منظور حمایت از تولید داخل آنها و اعطای تسهیلات مالی ازجمله سیاست‌هایی بوده است که در دهه‌های گذشته آزموده شده‌ و هر کدام نقاط ضعف و قوتی داشته‌اند.
کد خبر: ۸۷۳۰۴۵۶
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج،، همانطور که می‌دانیم رهبر انقلاب شعار امسال را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» عنوان کردند و یقیناً برای تحقق این مهم و شکوفایی اقتصاد کشور می بایست مردم به این باور برسند که نقش تولید ملی در افزایش اشتغال، کاهش تورم، رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است.

 

بر این اساس باید گفت که مقوله حمايت از توليد ملّي با تمام مولفه هاي مربوط به اقتصاد ملي در ارتباط است و كاركرد و نوع فعاليت تمام مولفه هاي اقتصادي در حمايت از توليد داخلي نقش اساسي دارد، اما در اين ميان جايگاه صنايع و فعاليت هاي صنعتي، نقشي حساس را به خود اختصاص داده است.

 

همچنین باید تصریح کرد که در حال حاضر در بسیاری از كشورهاي جهان، صنعت و توليدات صنعتي، نقش مهمي در توليد ملي و رشد اقتصادي جامعه دارد.

 

ناگفته نماند که ايجاد فرصت‌هاي شغلي و اشتغالزايي، رفع بيكاري و به كارگيري همه جانبه نيروي كار در عرصه‌هاي صنعت، از ديگر نتايج مثبت رشد فعاليت هاي صنعتي است.

 

همچنین بخش صنعت از آنجايي كه نياز به نيروي متخصص و نيروي كارگر دارد، باعث اشتغال اقشار و طبقات مختلف جامعه مي شود؛ اشتغال اين افراد در عرصه صنعت فرصت هاي شغلي جامعه را بهبود بخشيده و باعث كاهش و حل بحران بيكاري در كشور مي‌شود.

 

مسئولان و مدیران با همفکری کارشناسان با تجربه به این نتیجه رسیدند که برای شکوفایی اقتصاد ملی و رونق کسب و کار که در نهایت منجر به رفاه حال مصرف کنندگان و شهروندان خواهد شد،؛همه ساله از لحاظ علمی با دعوت از نخبگان و اساتید داخلی و خارجی، همایش، سمینار، کنفرانس و جلسات متعدد با همفکری و مشورت کارشناسان حوزه های مرتبط ضمن تبادل نظر برای رفع چالش ها و بحران های چرخه ملی و بهبود، توسعه فناوری و بهره وری لازم برگزار کنند.

 

به همین منظور با مهدی پیرصالحی، مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو درباره رویکردهای این سازمان برای تقویت فرآیندهای تولید دارو در کشور و حضوری قویتر در بازارهای دارویی جهان به گفت‌وگو نشستیم.

 

بدون برنامه و ردیف بودجه نمی‌توانیم به بازارهای صادراتی تکیه کنیم

وی می‌گوید: در چند سال اخیر داروی ایرانی در بازار کشورهای منطقه نظیر عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه نظیر قرقیزستان و ازبکستان و حتی آفریقا و آمریکای جنوبی به فروش رسیده است اما مسئله اصلی این است که میان صادرات منسجم، مستمر و هدف‌گذاری شده با فروش‌های محوله‌ای و مقطعی تفاوت ماهوی وجود دارد. 


وی افزود: زمانی می‌توانیم به بازارهای صادراتی تکیه کنیم که همچون برنامه فروش داخلی، برای آن‌ها برنامه سالیانه و بودجه‌بندی داشته باشیم نه اینکه منتظر سفارش آن‌ها باشیم.


وی تصریح کرد: مناسب بودن شرایط تولید محصولات دارویی همواره یکی از دغدغه‌های وزارت بهداشت در همه دولت‌ها بوده است.


این مقام مسئول گفت: کیفیت شامل تمام مراحل تولید و ماشین‌آلات و تجهیزات و ساختمانها و غیره است، در صورت رعایت نکردن هرکدام از اصول کیفی بخش‌های تولید، نمی‌توان به دارو با کیفیت ‌رقابت رسید.


پیرصالحی، اظهار کرد: موضوع حمایت دولتی از تولید داخلی داروها یکی از بحث‌های داغ صنعت داروسازی است. 


وی تاکید کرد: ایجاد موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای و حتی ممنوعیت واردات بر سر راه واردات داروهای خارجی به‌منظور حمایت از تولید داخل آن‌ها و اعطای تسهیلات مالی ازجمله سیاست‌هایی بوده است که در دهه‌های گذشته آزموده شده‌اند و هر کدام نقاط ضعف و قوتی داشته‌اند.


پیرصالحی، گفت: اقتصاد دارو یک اقتصاد نسیه است. این معضلی است که سال‌ها است گریبان گیر صنایع دارویی کشور است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: تولیدکننده امروز دارو را تولید می‌کند به شرکت پخش می‌دهد شرکت پخش هم به داروخانه می‌دهد داروخانه دارو را به بیمه‌شده می‌دهد و چندین ماه بعد پولش را از شرکت‌های بیمه می‌گیرد و دوباره این پول باید بچرخد و به دست تولیدکننده برسد. اضافه بر این بیمارستان‌های دولتی هم مزید علت هستند. ما شاهد آن هستیم که حتی بیش از یک سال در پرداخت بدهی‌هایشان تأخیر دارند. از همین نقطه مشکل نقدینگی شروع می‌شود.

 

در ادامه نگاهی اجمالی به برگزاری سومین کنفرانس سراسری شرکت‌های پخش ایران که قرار است سوم و چهارم مهرماه امسال برگزار شود کرده‌ایم و با مسئولان و کارشناسان برگزاری این سمینار گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

 

 

ترغیب تولیدکنندگان به استفاده از شیوه شیوه کارآمد توزیع کالا

احسان عباسی ابیانه، دبیر علمی سومین کنفرانس سراسری شرکتهای پخش ایران در این زمینه به خبرنگار سینا گفت: ترغیب تولید کنندگان به استفاده از شیوه کارآمد توزیع کالا، مهمترین هدف برگزاری سومین سمینار صنعت پخش کشور است.

 

عباسی ابیانه، اظهار کرد:  انجمن شرکت های صنعت پخش ایران به همت جمعی از فعالین صنعت در سال 1378 به منظور حفظ حقوق و منافع قانونی شرکت های پخش و ساماندهی نظام توزیع کشور که متضمن حفظ منافع جامعه می باشد تشکیل شده است.

 

وی افزود: در حال حاضر پس از گذشت شانزده سال از تاسیس این انجمن بیش از 700 شرکت پخش عضو انجمن می باشد که تقریبا 30 درصد این تعداد، شرکتهای معظم پخش سراسری است، فعالیت اکثر شرکت های پخش کشور در حوزه توزیع اقلام مصرفی و دارو است.

 

دبیر علمی سومین کنفرانس سراسری شرکت های پخش ایران ادامه داد: با این وجود در سال های اخیر تولید کنندگان سایر گروه های کالایی نیز این روش توزیع را به عنوان روش اصلی توزیع کالاهای خود برگزیده‌اند.

 

عباسی ابیانه، تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف سومین سمینار صنعت پخش ترغیب تولید کنندگان گروه‌های مختلف کالایی به استفاده از این شیوه کارآمد توزیع است.

 

وی عنوان کرد: از نظر بنده در کالاهایی نظیر لوازم ساختمانی، لوازم یدکی خودرو، لوازم التحریر، انواع لوازم خانگی و حتی میوه و سبزیجات نیز امکان استفاده از این روش وجود دارد و امکان مرتفع نمودن کاستی های نظام توزیع سنتی از این طریق مهیا خواهد بود.

 

عباسی ابیانه، بیان کرد: روش توزیع مویرگی مورد استفاده در شرکت های پخش دارای مزایای بسیاری برای تولید کننده، خرده فروش و مصرف کننده نهایی است.

 

وی ادامه داد: همچنین با استفاده از این روش تولید کننده امکان توزیع گسترده محصولات خود در کل مناطق جغرافیایی را خواهد داشت.

 

دبیر علمی سومین کنفرانس سراسری شرکت های پخش ایران همچنین اضافه کرد: ابزار مناسبی برای معرفی محصولات جدید خود و عرضه کل سبد محصولات تولیدی خود به مصرف کننده نهایی را در اختیار خواهد داشت.

 

وی گفت: از مزایای خرید از شبکه گسترده شرکت های پخش برای خرده فروشان اصناف مختلف می توان به بهره مندی از حمل رایگان، امکان مدیریت موجودی انبار فروشگاه در حداقل میزان ممکن و دریافت کالای مورد نیاز در کمترین زمان ممکن اشاره کرد.

 

عباسی ابیانه، اظهار کرد: همچنین شبکه گسترده توزیع شرکت های پخش دارای مزیت های مختلف برای اقشار مختلف جامعه است.

 

وی خاطرنشان کرد: مصرف کننده نهایی می تواند محصولات موردنیاز خود را از شرکت های مختلف تولیدی در محل زندگی خود، حتی مناطق بسیار دور افتاده کشور، تهیه و استفاده کند، همچنین خرید کالا با قیمت مناسب تر و بهره مندی از خدمات گارانتی و وارانتی برای کالاهای خاص از دیگر مزایای این شبکه برای مصرف کنندگان است.

 

عباسی ابیانه، در ادامه  اظهار کرد: پس از برگزاری موفق اولین و دومین سمینار صنعت پخش، انجمن شرکت های پخش ایران با مشارکت وزارت صنعت و معدن و تجارت، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت کند.

 

وی برخی از اهداف برگزاری این سمینار را شامل  شناخت ماهیت روش توزیع مویرگی مورد استفاده در شرکت‌های پخش در مقایسه با نظام توزیع کیفی، اطلاع از مزایای استفاده از این روش برای تولید کنندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان انواع کالاها، معرفی روش های نوین پخش و توزیع کالا در جهان،معرفی گلوگاه های اجرایی توسعه صنعت پخش، بررسی راهبردها و چالش ها در توسعه کمی و کیفی شرکت‌های پخش عنوان کرد.

 

عباسی ابیانه، گفت:  امید است در سایه الطاف باریتعالی و یاری مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی روز به روز شاهد بهبود وضعیت توزیع کالا به تبع آن ارتقا سطح رفاه ملت عزیر ایران باشیم.

 

 

ضرورت التزام دولت، صنعت و دانشگاه در بهبود فرآیندها و کاهش هزینه‌ها

سهراب کارگر ، دبیر سومین کنفرانس صنعت پخش ایران نیز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سینا با اشاره به نقش بیبدیل صنعت پخش در اقتصاد ملی گفت: در حال حاضر 100 درصد داروی کشور و 70 در صد غذا، آرایشی و بهداشتی، شوینده ها و غیره توسط شرکت‌های پخش در سرتاسر ایران توزیع می‌شود.

 

کارگر، اظهار کرد: سومین کنفرانس صنعت پخش به منظور بهبود ساختار نظام توزیع، سوم و چهارم مهرماه جاری در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به محورهای سومین کنفرانس صنعت پخش گفت: مدیریت و رهبری، رویکردهای نوین پخش و فروش مجازی، مدیریت سرمایه های انسانی، مدیریت فرآیندهای مالی و اقتصادی، مدیریت سیستم ها و روش ها و فن آوری اطلاعات، از جمله محورهای مورد بحث در این کنفرانس است.

 

دبیر سومین کنفرانس صنعت پخش ایران ادامه داد: مدیریت تامین و لجستیک، مدیریت فروش و ارزیابی، محیط کلان و نقش آن در نظام پخش و توزیع و مقایسه نظام توزیع سنتی و نظام توزیع نوین از جنبه های مختلف، از دیگر محورهای مورد اشاره در سومین کنفرانس صنعت پخش خواهد بود.

 

کارگر، به ضرورت التزام دولت، صنعت و دانشگاه در بهبود فرآیندها و کاهش هزینه ها اشاره و تاکید کرد: این سه مهم نقش ارزنده ای در سرعت بخشیدن و ارائه کیفی خدمات به شهروندان و  رفع مشکلات اساسی مردم دارند.

 

وی با تاکید بر مدیریت مبتنی‌بر فرایند، مدل‌سازی و استانداردسازی فرایندهای کلیدی صنعت پخش، گفت: استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته سازمانی در صنعت پخش در افزایش سرعت سفارش گیری، سیستم های انبارش، توزیع و نقطه یابی بسیار حائز اهمیت است.

 

دبیر سومین کنفرانس صنعت پخش ایران با اشاره به اینکه انجمن صنعت پخش ایران 18 سال قدمت دارد، عنوان کرد: شرکتهای صنعت پخش ایران نقش مهمی در زنجیره کاهش هزینه‌ها و افرایش بهره وری در سطح عرضه داشته و دارد.

 

کارگر، ادامه داد: از آنجا که یکی از بخش های فعال جامعه ما بخش غیر دولتی یا بخش خصوصی تلقی میشود، اولین راهکار دولت با توجه به ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورمان به باور گرفتن این بخش است که نماد هر یک از آنها را تشکلهای آنها میتوان دانست.

 

وی با بیان اینکه نظام مندی کار توزیع شرکت های صنعت ایران با شفافیت و عدالتی که در خود دارد بی بدیل است، بیان کرد: با توجه به استقبال فعالان صنعت پخش از دو کنفرانس گذشته صنعت پخش، سومين کنفرانس بين المللي صنعت پخش، روزهاي سوم و چهارم مهر ماه 95 در مرکز همايش هاي صدا و سيما برگزار مي شود.

 

کارگر، در پایان توسعه، توانمند سازی و بهره وری سیستم های صنعت پخش با استفاده از تجریبات و مشورت اساتید و صاحب نظران خارجی و داخلی را از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس عنوان کرد.

 

عدم قانون مستقل برای صنعت و نظام توزیع در کشور/ دولت برای این مشکل چاره اندیشی کند.

 

سعید جارودی، دبیر انجمن شرکتهای صنعت پخش ایران نیز در این زمینه عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما قانون مستقل برای صنعت و نظام توزیع در کشور و جود ندارد و این امر صنعت گران ما را دچار مشکل کرده است.

 

وی با بیان اینکه دولت برای رفع مشکل صنعتگران کشور چاره اندیشی کند، به برگزاری سومین کنفرانس صنعت پخش در روزهای سوم و چهارم مهر ماه امسال اشاره و اظهار کرد: این کنفرانس پس از برگزاری دو کنفراس قبلی که نتایج موفقیت آمیزی داشتن در کشور برگزار میشود.

 

وی با بیان اینکه این کنفرانس در راستای بهبود ساختار نظام توزیع و تبادل نظر در خصوص چگونگی رفع مسکل صنعتگران کشور  تشکیل می شود، گفت: جایگاه صنعت پخش ایران نسبت به جهان در جایگاه خوبی قرار دارد.

 

دبیر انجمن شرکت های صنعت پخش ایران با اشاره به اینکه شرکت های پخش ایران در حوزه های مختلف دارو، غذا، آرایشی و بهداشتی و غیره  در سرتاسر کشور به مردم خدمات ارائه می دهد، افزود: در این زمینه شرکت های پخش کمک های زیادی به دولت کرده و خواهد کرد تا کشور دچار مشکلی در این زمینه نشود.

 

جارودی، گفت: قیمت کالاها که توسط شرکت های پخش توزیع می شود در سرتاسر کشور ثابت است و با این به دولت در تنظیم بازار کمک می کنیم.

 

وی گفت: متاسفانه بدهی بیمارستانها و مراکز دولتی به شرکتهای پخش بسیار زیاد است و حقیقتا کمر شکن است که میبایست دولت در این زمینه راهکار مناسبی پیدا کند.

 

البته در مسئله دارو سازمان غذا و دارو دارد تلاش می کند که امیدواریم این تلاش ها مثمر ثمر باشد تا کشور با کمبود دارو مواجه نشود.

 

جارودی ادامه داد: چشم انداز صنعت پخش در حوزه فراوردههای سلامت محور از جمله دارو مطلوب است و کلیه سیستمهای پخش و توزیع به صورت مکانیزه و الکترونیکی شده است.

 

دبیر انجمن شرکت های صنعت پخش ایران گفت: برای نمونه ویزیتور که برای بازایابی و فروش به داروخانه یا فروشگاه مراجعه می‌کند به راحتی با دستگاه الکترونیکی که به همراه دارد به راحتی موجودی انبار را می گیرد و به صورت آنلاین کارش را انجام میدهد.

 

جارودی، عنوان کرد: خوشبختانه در خصوص نوآوری های انجام شده تحولات شگرفی در حوزه صنعت انجام شده به طوریکه در زمینه های مدیریت تامین و لجستیک، مدیریت فروش و ارزیابی  و غیره صنعت کم کم از روش سنتی خارج و به سمت صنعتی درحال پیشرفت است.

 

وی تاکید کرد: سفارش کالا در کل کشور به صورت الکترونیکی شده و  پس از سفارس تحویل آن ظرف 24 ساعت طول میکشد  تا کالا به دست مشتری سفارش دهنده در هر کجای کشور که باشد می‌رسد.

 

جارودی، همچنین با اشاره به محورهای سومین کنفرانس صنعت پخش گفت: مدیریت و رهبری، رویکردهای نوین پخش و فروش مجازی، مدیریت سرمابه های انسانی، مدیریت فرآیندهای مالی و اقتصادی، مدیریت سیستم ها و روش ها و فن آوری اطلاعات، از جمله محورهای مورد بحث در این کنفرانس خواهند بود.

 

وی در پایان افزود: همچنین، مدیریت تامین و لجستیک، مدیریت فروش و ارزیابی، محیط کلان و نقش آن در نظام پخش و توزیع و مقایسه نظام توزیع سنتی و نظام توزیع نوین از جنبه های مختلف، از دیگر محورهای مورد اشاره در سومین کنفرانس صنعت پخش است.

 

در پایان ذکر این نکته ضروری است که برای حمايت از صنايع و افزايش توليد داخلي آنها ميتوان اقدامات و راهكارهاي متنوعي را انجام داد و به همین منظور میبایست ارتباط ميان صنايع، مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي را افزايش داده و تكنولوژي و فناوري مورد نياز صنايع از طريق موسسات علمي و پژوهشي فراهم کرد و ثانیاً موسسات و نهادهاي دولتي نيز بايد با تصويب قوانين مناسب و تعرفههاي مالياتي از توليدات صنايعي كه در راستای حمايت از توليد داخلي است، حمايت کنند تا اين صنايع قدرت رقابت با ديگر صنايع را داشته باشند.

 

ارسال نظرات