اجرای دومین برنامه جنگل کاری مردمی جنگلانه در هرمزگان

دبیر سازمان مردم نهاد مشق آفرینش گفت: دومین برنامه جنگل کاری تالابی توسط سمن های فعال حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در استان هرمزگان انجام شد.
کد خبر: ۸۷۳۰۵۸۰
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

مهدی شیرخانی روز یکشنبه اظهار داشت:در این برنامه حدود 20 فعال اجتماعی با همراهی و میزبانی چند نفر از فعالان شهرستان بندر خمیر اقدام به جمع آوری حدود 70 کیلوگرم بذر کردند که حاصل آن، کاشت گلدانی بیش از چهار هزار بذر است.

وی افزود: در برنامه نخست جنگل کاری، بذرها بطورمستقیم کاشته شدند اما در برنامه دوم پس از تحقیقات بیشتر، بذرهای جمع آوری شده به صورت گلدانی کاشته شدند.

دبیر سازمان مردم نهاد مشق آفرینش خاطرنشان کرد: پس از مراقبت حدود سه ماهه از بذرهای کاشته شده، هنگامی که نهال های توانمند و پایدارتر در اختیار داریم، این نهال ها در زیستگاه مورد نظر واقع در خور خوران کاشته می شوند.

این فعال حوزه محیط زیست و منابع طبیعی با اشاره به مشارکت قابل توجه فعالان زیست محیطی بندر خمیر در این برنامه ، گفت: به طور یقین جامعه محلی نخستین ذینفعان توسعه جنگل های حرا هستند.

شیرخانی ادامه داد: با توجه به اهمیت این جنگل ها و آسیب هایی که طی سالهای قبل به دلایل مختلف متوجه این منطقه شده، این اقدام مسئولانه مردمی تا پایان سال جاری به صورت مدون انجام می شود.

وی با تاکید بر اهمیت جنگل های حرا در اکوسیستم دریا، تصریح کرد: این جنگل ها مناسب ترین مکان برای تخم گذاری آبزیان، لانه سازی پرندگان مهاجر و بومی است.

جنگل های حرا یا مانگرو ریختارهای گیاهی ساحلی در مناطق جزر و مدی نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری به شمار می آیند که اغلب بین مدارهای 30 درجه شمالی و 30 درجه جنوبی عرض جغرافیایی مشاهده می شوند.

اجتماع گیاهی مانگرو در محیط هایی به رشد و ادامه زندگی می پردازند که شوری و متوسط دمای سالانه بالا است، جزر و مدهای مکرر محیط را فرا می گیرد و شرایط بی هوازی در بستر رویشگاه وجود دارد.

حرا در حقیقت نام درختی در اندازه های سه تا 6 متر با شاخ و برگ های سبز و روشن است که نام علمی آن آویسینیا مارینا (Avicennia Marina) منسوب به حکیم و دانشمند ایرانی بوعلی سینا است.

جنگل های حرا (مانگرو) را می توان در خورها و مصب رودخانه های فصلی و دائمی هرمزگان به طور مجتمع و یا پراکنده مشاهده کرد و رویشگاه های توده های طبیعی این نوع جنگل در شهرستان قشم شامل خورهای شمال غربی جزیره واقع در خورخوران، جزایر ماسه ای مقابل روستاهای طبل و لافت تا گوران اعلام شده است.

زمان بذردهی درختان حرا خرداد است و بذردهی این گونه از شرق به غرب هرمزگان با تاخیر زمانی آغاز می شود به طوریکه در شرق استان و در شهرستان جاسک در نیمه دوم تیرماه و در قشم مرداد و شهریور ماه بذر این درخت آماده کشت و تولید نهال می شود.

زیبایی خیره کننده، دلنواز و چشم نواز جنگل های حرا در غرب جزیره قشم موجب شده تا همه ساله هزاران نفر از گردشگران داخل و خارجی بازدید از آنها را در برنامه سفر خود لحاظ کنند.

گردشگرانی که برای نخستین بار و در هنگام مد کامل دریا از این مناطق بازدید می کنند با جنگل های سرسبزی مواجه می شوند که گویی روی آب های خلیج فارس شناور هستند؛ درحالیکه هنگام پایین رفتن آب (جزر) تپه هایی را با درختان کوچک، متوسط و حتی تنومند که ریشه های انبوه آنها از خاک بیرون آمده، مشاهده می کنند.

بومی های ساکن حاشیه این جنگل ها از سرشاخه های حرا به عنوان علوفه و خوراک دام های خود استفاده می کنند و در هنگام گلدهی نیز زنبورداران محلی کندوهای خود را به مناطق ساحلی می آورند زیرا عسل حرا در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خریداران زیادی دارد.

وجود ده ها گونه پرنده مهاجر و بومی منطقه و همچنین انواع آبزیانی که تعدادی از آنها برای زادآوری وارد این حوزه شده اند به زیبایی های بی شمار جنگل های حرا در مناطق ساحلی جزیره قشم افزوده است.

هرمزگان با سطح بیش از 20 هزار هکتار بیشترین سطح جنگل های حرا را در کشور دارد.

جنگل های منحصر به فرد حرا ، زیستگاه پرندگان ، حشرات ، دو کفه ای ها و محلی امن برای تخم ریزی آبزیان به ویژه میگو است به طوری که 50 درصد از آبزیان خلیج فارس و دریای عمان در جنگل های حرا تخم ریزی می کنند.

جنگل های دریایی حرا از اول خرداد به مدت یک ماه ، گل های خوشه ای زرد رنگ می دهند و از آخر مرداد بذر حرا برای تولید نهال از این درختان برداشت می شود که با مشارکت مردم بومی ساحل نشین بذرها برداشت وکاشت نهال در آبان انجام می شود.

ارسال نظرات