خبرهای داغ:
استاد دانشگاه‌های قزوین:

نقش شاخص علامه مجلسی در اشاعه مذهب تشیع

استاد دانشگاه‌های قزوین اذعان کرد: علامه مجلسی نقش اشاعه مذهب تشیع در ایران را یرعهده داشتند و خدمات ارزشمندی را یه جهان اسلام عرضه داشته‌اند.
کد خبر: ۸۷۳۰۶۴۹
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰

مهدی فیاض استاد دانشگاه‌های استان قزوین،در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین، به مناسبت روز بزرگداشت علامه مجلسی در خصوص خدمات ایشان به جهان اسلام  اظهار کرد: علامه مجلسی و فرزندش از بزرگترین دانشمندان دوران صفویه بودند که نقش به‌سزایی در اشاعه مذهب تشیع در میان ایرانیان داشته‌اند.

وی با بیان عدم آزادی بیان شیعیان تا قبل از دوران صفویه تبیین کرد: تا قبل از دوران صفویه مذهب تسنن به‌عنوان مکتب رسمی ایرانیان شناخته شده ‌بود و بزرگان تسنن به قتل رساندن شیعیان را برابر با دریافت پاداشی عظیم از سوی خداوند می‌دانستند.

این استاد دانشگاه نقش بزرگان را در توسعه مذهب تشیع بسیار ضروری دانسته و خاطر نشان کرد: بزرگان بسیاری همچون شیخ بهائی در لبنان و علامه مجلسی در ایران مکتب شیعه را در داخل و خارج از کشور نهادینه کرده‌اند.

فیاض به نقش علامه مجلسی در نهادینه کردن مذهب تشیع در ایران اشاره کرد و گفت: علامه مجلسی و پسرش از مهمترین افراد در ترویج مذهب شیعه در میان مردم بوده‌اند که چارچوب مدونی را نیز برای فقه شیعه به‌وجود آورده‌اند.

وی دایره‌المعارف بحارالانوار را مهمترین اثر بر جای مانده از علامه مجلسی معرفی کرد و گفت: بحارالانوار جامع‌ترین و بزرگترین دایره‌المعارف در حوزه دانش شیعه و نتیجه زحمات طاقت‌فرسای علامه مجلسی می‌باشد.

این استاد دانشگاه با بیان لقب شیخ الاسلامی اصفهان اظهار کرد: پیاده کردن قواعد و قوانین مذهبی در دربار، کاهش فشار ظلم بر مردم، جلوگیری از فجایا و خونریزی ها توسط سلاطین از اصلی قبول این لقب از سوی علامه مجلسی بود.

وی افزود: متاسفانه بعضو از جامعه‌شناسان علامه مجلسی را به‌دلیل لقب شیخ‌الاسلام بودنشان مورد سرزنش قرار می‌دهند ولی باید دانست که علامه مجلسی با قبول این لقب توانست تا جایی که ممکن بود جلوی استبدادها و خودکامگی‌های شاهان دربار را بگیرد.

فباض در خاتمه تاکید کرد: تمامی دانشمندان ازجمله علامه مجلسی در دربار آزادی بیان چندانی نداشته و اولین و مهم‌ترین وظیفه آنان حفظ جان خود و جلوگبری از اشتباهات توسط سلاطین بود.

1102/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها