خبرهای داغ:
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: برنامه درست و دقیقی در استفاده از فضای مسجد نداریم، خادم مسجد از کسی حقوق دریافت نمی‌کند بلکه آن فرد برای خودش در جامعه شغلی دارد و در اوقات نماز زودتر اقدام به باز کردن درب مسجد می‌کند.
کد خبر: ۸۷۳۰۶۶۰
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
برنامه دقیقی برای مساجد نداریم/ ضرورت تشکیل اتاق‌های فکر در مساجد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن روز مسجد اظهار کرد: مسجد پایگاه الهی، معنوی و مرکز ارتباط بین خلق و خالق است، بنابراین مسجد برجسته‌ترین مکان در جوامع توحیدی و اسلامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به کاربردهای مسجد گفت: مسجد از کاربردهای ذاتی مانند ایجاد ارتباط عبادی و معنوی بین مخلوق و خالق برخوردار است و یک سری کاربردهای فرهنگی و اجتماعی دارد و مردم بر اساس برنامه ذاتی در مسجد به اقامه نماز جماعت می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: در امور مساجد نواقص و کمبودهایی وجود دارد که اگر تمام متولیان امر دست به دست یکدیگر دهند و هم‌افزایی و همفکری کنند، این کمبودها برطرف می‌شود، بنابراین مسجد می‌تواند نقش سازنده‌ای در مباحث فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

اسکندری عنوان کرد: اگر امروز در این بخش ضعیف هستیم، مربوط به این است که نتوانستیم همفکری کرده و هم‌افزایی داشته باشیم، امیدواریم دست‌اندکاران امور در این بخش توجه بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه همانطوری که در بخش‌های مختلف امور اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در حال هزینه هستیم، در زمینه امور مساجد نیز باید هزینه شود، گفت: از این بعد انتقادهایی وجود دارد به طوری که در همه بخش‌های جامعه هزینه می‌کنند ولی در مسجد هزینه نمی‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم یادآور شد: همه کار مسجد به مسائل اعتباری و مادی مربوط نیست، مردم در این زمینه مشارکت‌های خوبی داشته و اعتقاد است که امور مادی مسجد را باید بیشتر با مردم حل و فصل کنیم و کمتر به سراغ اعتبارات دولتی برویم اگرچه دولت وظیفه پشتیبانی دارد.

وی با بیان اینکه هر مسجد باید یک اتاق فکر داشته باشد و در آن اندیشیده شود که چه کار کنیم که مردم مباحث مادی را متقبل شوند، گفت: بخش مردمی برای احداث مدرسه و مسجد به کمک دولت آمده است، مردم این بخش را نیز می‌توانند به خوبی مدیریت کنند.

اسکندری خاطرنشان کرد: برنامه درست و دقیقی در استفاده از فضای مسجد نداریم، خادم مسجد از کسی حقوق دریافت نمی‌کند بلکه آن فرد برای خودش در جامعه شغلی دارد و در اوقات نماز زودتر اقدام به باز کردن درب مسجد می‌کند.

وی عنوان کرد: برای استفاده بیشتر از فضاهای مسجد باید فردی را به طور خاص برای این کار درنظر بگیریم و زندگی او را تضمین کنیم تا در طول روز در خدمت مسجد باشد، به دلیل آنکه زندگی خادمان تأمین نمی‌شود، نمی‌توانند تمام وقت خود را برای مسجد بگذرانند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه امام جماعت در مسجد نقش محوری دارد، گفت: امام جماعت مدیر طبیعی مسجد است، در حقیقت هر امری می‌خواهد در مسجد اتفاق افتد و اتاق فکر، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و اجرا با محوریت امام جماعت است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌هایی برای ائمه جماعات در زمینه بحث‌های مدیریتی مسجد درنظر گرفته شده و کم و بیش دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند ولی دستگاه‌های متولی امر باید منسجم‌تر عمل کنند.
ارسال نظرات