حسابرس معتمد بورس گفت: لایحه برنامه ششم توسعه کشور باید بر مبنای هدف گذاری و به کار گیری حسابرسی عملکردی تدوین شود.
کد خبر: ۸۷۳۰۸۰۷
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، هوشنگ خستویی رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران  گفت: به طور کلی در لایحه برنامه ششم توسعه باید اهداف کلان و استراتژیک کشور بطور شفاف و علمی مشخص شود، تا بتوان برنامه اجرایی مدونی را طراحی و به کارگیری کرد.

وی افزود: در گذشته وقتی برنامه عمرانی دولت نوشته می‌شد، همزمان حسابرسی عملکرد نیز برای نظارت بر آن تعیین و سپس نسبت به اجرا و تکمیل پروژه‌ها بودجه مشخصی تعیین می‌شد.

این حسابرس معتمد بورس با بیان اینکه باید پرسید برنامه ششم توسعه می‌خواهد به کجا برود؛ عنوان کرد: باید برنامه ششم توسعه بر اساس هدف گذاری و با اتکا به استراتژی‌های راهبردی کشور تدوین و تبیین شود و سپس برای اجرا به کار گیرند.

خستویی با بیان اینکه باید بودجه‌های در نظر گرفته شده برای اهداف در نظرگرفته شده خرج شود، افزود: دولت باید نسبت به عملکرد خود در نحوه دستیابی به اهداف گنجانده شده در برنامه در کنار نهادهای محاسباتی پاسخگو باشد.

به باور وی اگر در برنامه بر روی اهداف عمرانی تمرکز می‌شود، باید در پایان هر سال میزان پیشرفت یا انحراف از برنامه بررسی و سپس برای ادامه کار نسبت به پیشرفت اهداف و پروژه‌ها بودجه تخصیص داد. در غیر این صورت مبنای تعیین بودجه بدون ارزیابی عملکرد از بین بردن منابع و بی انضباطی در پی خواهد داشت.

حسابرس معتمد بورس در عین حال از تکلیف بانک مرکزی برای ارایه صورت‌های مالی و تزارنامه بانک‌های دولتی و خصوصی مطابق با فرمت نمونه این نهاد از سال مالی 94 به بعد خبر داد و گفت: به منظور افزایش شفافیت و تشخیص دقیق ریسک های عملیاتی بانک ها باید صورت های مالی سال 1394 و پس از آن مطابق با فرم نمونه بانک مرکزی ارایه شود. این قالب بر اساس استاندارد های بین المللی حسابداری است که بر اساس آن افشای حقوق مدیران در صورت های مالی نیز اجباری می شود.

ارسال نظرات