دکتر مجتبی شجاعی در جمع مدیران شبکه روشنگری بسیج استان کرمان گفت :خسارت هر معتاد با هزینه فروش پنج ماه نفت کشور برابری می کند.
کد خبر: ۸۷۳۰۹۹۱
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،دکتر مجتبی شجاعی متخصص پیشگیری از اعتیاد در کارگروه بستر سازی و آموزش بسیج مردمی پیشگیری از اعتیاد در جمع مدیران شبکه روشنگری بسیج استان کرمان گفت : بر اساس آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر نود هزار بیمار تحت درمان در استان کرمان داریم که هشتاد و شش هزار نفر از این بیماران در سال گذشته از خدمات درمان استفاده کرده اند .
وی با بیان پیگیری شدید مقام معظم رهبری در مسئله درمان اعتیاد افزود : یکی از کارهایی که در این زمینه انجام گرفت این بود که آمار و میزان مصرف این تعداد از بیماران تحت درمان در پرسه زمانی کوتاهی بررسی شده است که در خوشبینانه ترین وضعیت هر بیماری ماهیانه تقریبا چیزی حدود هفتصد و پنجاه هزار تومان مصرف می کند که این میزان  در یک وضعیت واقع بینانه در سال به چیزی حدود ۴۶/۸ هزار میلیارد تومان ضرر مالی برای جامعه منجر می شود.
دکتر شجاعی گفت : براورد هزینه مستقیم و غیر مستقیم تحمیل شده بر این بیماری در وضعیت واقع بینانه به طور متوسط  به میزان فروش دو میلیون بشکه در هر روز  و در وضعیت خوش بینانه‌ای خسارت  آن با هزینه فروش پنج ماه نفت برابری می کند.
وی با بیان تاکید رهبر انقلاب بر دو معضل طلاق و اعتیاد در جامعه ما در اردیبهشت ماه خواستار پیگیری جدی این دو معضل در جامعه شدند.
متخصص پیشگیری از اعتیاد خاطر نشان کرد : اگر ما نتوانیم مشکل اعتیاد را به شکل معنی داری صرف،مدت سه سال آینده حل و فصل کنیم با روند موجود این معضل به خودکشی های دسته جمعی  منجر خواهد شد  و مهمترین مشکل ما در حال حاضر در اجتماع همین مشکل اعتیاد است و باید به صورت جدی به این موضوع بپردازیم.
وی به نقش  و توان بالای بسیج در کنترل و پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد و بیان داشت : بسیج توان بالایی در زمینه ی نهادینه کردن یک فرهنگ در جامعه دارد که این نقش  بگونه ای در کشور بی بدیل است و ما می توانیم از این ظرفیت به خوبی برای رفع این مشکل استفاده نمایییم .
شجاعی ضمن یاد آوری کار چهارده ساله خود در زمینه پیشگیری اشاره کرد : باید با این تفکر شروع کنیم که  کمک به یک نفر کمک به کل جامعه است.
وی در بخش دوم از صحبت های خود به آموزش های همگانی در زمینه پیشگیری از اعتیاد پرداخت و تاکید کرد : چند نوع پیشگیری داریم پیگیری اولیه این است که ما تلاش کنیم که قبل از اینکه آن اختلال بوجود بیاید و اولین مصرف اتفاق بیافتد ما تلاش کنیم که این اتفاق رخ ندهد.
این متخصص پیشگیری گفت : در مورد تحلیل لایه ای اعتیاد یک جمله کلیدی وجود دارد و آن این است که من آموخته ام باید چیزی را وارد بدنم بکنم تا از آن لذت ببرم که در این زمینه باید تلاش شود که افراد در جامعه آموزش دهیم که لذت را از درون خودم به وجود آورند نا با ورود ماده ای از بیرون .
وی یادآور شد : بر اساس آخرین گزارشات سند پیشگیری سال ۲۰۱۵ UPN هر فرزند محصول چهار  عامل  همسر ، محیط ، تربیت و لقمه است و پیشگیری یعنی کمک به رشد و ایمن و سالم کودکان که با این اوصاف باید تلاش کنیم که در پیشگیری اولیه بتن آن آدم خوب از کار در بیاید.

شجاعی ادامه داد : در پیشگیری اولیه از اعتیاد والدین و جوانهایی در آستانه ازدواج بسیار تاثیرگذار هستند و نقش مهم را در  این پیشگیری والدین ایفا می کنند و باید مادران شیوه های والدینی و فرزند پروری را بیاموزند.
وی گفت : جلوگیری از بچه دار شدن در سه سال اول ازدواج و دوران اوج تنش های زندگی زناشویی ، استفاده از الگوهای مناسب و درست از راههای پیشگیری اولیه اعتیاد است .
این استاد دانشگاه با بیان این نکته که کسانی به سمت مصرف مواد میروند که احساس کمبود در زندگی خود دارند و در مواجه با مشکلات پیش رو دچار استرس می شوند افزود :در هر سال ۲۸۰ میلیون نفر در دنیا مصرف مواد را تجربه می کنند و  باید تلاش شود  با آموزشهای فردی کاری کنیم که لذت مصرف را در این تعداد افراد کاهش دهیم .
وی ضمن یادآوری این مهم که آرامش فقط از این طریق بدست می آید که من آماده روبرو شدن با هر شرایطی باشیم بیان داشت  :شیوه های کسب آرامش در زندگی افراد متغییر است و هر شخصی برای بدست آوردن آن شیوه ای را می پسندد برخی می گویند آرامش در زندگی را می توان از طریق سلامتی به دست آورد در حالی که سلامتی همیشه ماندگار نیست ، برخی این روزها پول را دلیل آرامش در زندگی می دانند و برخی کسب آرامش را از طریق علم و دانش می دانند اما ما باید جوانمان را برای مواجه شدن با هر شرایطی آماده کنیم .
دکتر شجاعی با ورود به پیشگیری ثانویه تصریح کرد : در پیشگیری ثانویه باید بتوانیم بعضی از توانمندی های افراد را شناسایی کنیم تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم بچه های دهه شصت و هفتاد سه خصوصیت ولخرج بودن خوشگذران بودن و مسئولیت پذیر نبودن را دارند و بزرگترین اشتباه این است که این بچه ها را با خودمان مقایسه کنیم .
وی در خصوص پیشگیری سوم تاکید کرد : این پیشگیری یعنی اینکه  فردی که بیمار شده را درمان کنیم و علم درمان مواد علم جوانی است و تا صد سال گذشته در دنیا چیزی تحت عنوان کنترل  مصرف مواد نداشتیم و در پنج سال گذشته افکار ما در درمان ، از ترک و کنار گذاشتن مواد دور شده است.
وی پایان داد : در درمان ما تلاش می کنیم کمک کنیم  مبتلایان بهتر زندگی کنند احیانا منحای این که چیزی مصرف می کنند یا نمی کنند.

ارسال نظرات