عضو هئیت مدیره شورای ملی زیتون گفت:مصرف روغن تفاله های زیتون که به صورت قاچاق وارد کشور می شود، تیشه به ریشه سلامت افراد می زند.
کد خبر: ۸۷۳۱۳۷۴
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، نادر جلالت عضو هئیت مدیره شورای ملی زیتون  با اشاره به قاچاق تفاله زیتون، اظهار داشت: در حال حاضر قاچاق روغن زیتون های پومیس یکی از معضلاتی است که با آن روبرو هستیم چرا که عدم آگاهی از مصرف تفاله های زیتون تیشه به ریشه سلامت افراد می زند.

وی افزود: دستگاه های نظارتی، بهداشتی و استاندارد هیچ گونه نظارتی بر قاچاق روغن زیتون های بی کیفیت ندارند که همین امر می تواند سلامت آحاد جامعه را به مخاطره بیندازد.

جلالت در خصوص وضعیت تولید روغن زیتون در کشور، گفت: باغداران باید تمام همت خود را در جهت تولید زیتون های روغنی به کار گیرند چرا که تولیدکنندگان از دو سال گذشته  تا کنون با مازاد بر نیاز کنسرو زیتون روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه میوه های زیتون براساس دو نوع  زیتونی و کنسروی متفاوت هستند، ادامه داد: دولت باید باغداران را از تولید میوه های کنسروی به سمت زیتونی ترغیب کند تا تولیدکنندگان ارقام روغنی را جایگزین ارقام کنسروی نمایند.

عضو هئیت مدیره شورای ملی زیتون  افزود: در یک بازه زمانی 5 الی 10 ساله می توانیم تولید میوه های کنسروی را به زیتونی جایگزین نماییم و بدین منظور دولت با پرداخت یارانه به کارخانه ها می تواند میزان واردات روغن زیتون را کاهش دهد.

جلالت با اشاره به کاهش 30 الی 40 درصدی تولید زیتون در کشور، عنوان کرد: امسال به سبب برخی مشکلات از قبیل نابارور بودن باغات، سرما و تغییرات آب و هوایی  و رویت آفت مگس سفید در برخی مناطق پیش بینی شده که تولید زیتون در مقایسه با سال گذشته  از 100 هزار تن به حدود 70 هزار تن برسد.

***افزایش تولید روغن زیتون در دستور کار است

همچنین محمد رمضانی ملک رودی مشاور وزیر جهاد و مجری طرح زیتون ، گفت: در برنامه ششم توسعه و در راستای اقتصاد مقاومتی، اصلاح باغات قدیمی زیتون در دستور کار است به طوریکه مقرر شده سالانه 50 هکتار باغات را به منظور افزایش تولید زیتون های روغنی توسعه دهیم.

وی افزود: در حال حاضر تولید زیتون روغنی در کشور حدود 5 هزار تن است که 30 درصد این میزان به روغن تبدیل می شود که در پایان برنامه ششم انتظار داریم با برنامه های حمایتی دولت این میزان را افزایش دهیم.

ملک رودی با اشاره به مازاد تولید زیتون های کنسروی بیان کرد: در معاونت امور باغبانی تشکیل کنسرسیوم در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم مازاد بر نیاز مصرف کشور را به بازارهای روسیه، عراق و افغانستان صادرنماییم.

مجری طرح زیتون ادامه داد:در حال حاضر با تشکیل کنسرسیوم به دنبال آن هستیم تا بحث بسته بندی و فرآوری محصول در بازارهای هدف را دنبال نماییم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در خصوص میزان صادرات ،عنوان کرد: هم اکنون برخی شرکت ها با تلاش و همت خود توانستند کمتر از هزار تن محصول را به بازار کابل صادر نمایند.
ارسال نظرات