چاپ دوازدهم «اصول خبرنویسی» به قلم اکبر نصراللهی از سوی انتشارات سروش منتشر شد.
کد خبر: ۸۷۳۱۶۷۷
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب رسانه‌ای «اصول خبرنویسی» نوشته اکبر نصراللهی در تشریح مراحل سه گانه خبر از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

در مقدمه کتاب «اصول خبرنویسی» آمده: با توجه به اهیمت اخبار و اطلاع رسانی و پیدایش رسانه‌های الکترونیکی و رقابت بین رسانه‌های خبری، بی توجهی و کوچکترین غفلت هر رسانه در زمینه خبررسانی به حذف آن از عرصه اطلاع رسانی و یا کم اثر بودن آن منتهی می‌شود؛ بنابراین آموزش و تربیت خبرنگاران با ذوق، جسور و متعهد کاری است که رسانه‌های در عرصه رقابت به انجام آن می‌پردازند.

اعتماد مخاطبان به رسانه‌ها و اعتبار آنها از دغدغه‌های مهم و سرمایه اصلی دست‌اندرکاران هر رسانه است و دست اندرکاران رسانه‌ها، از جمله خبرنگاران زمانی موفق به کسب این سرمایه می‌شوند که آموزش و تخصص لازم را برای تولید اخبار و انتشار آن فراگیرند. بنابراین خبرنگاران برای جلب اعتماد مخاطبان باید با بهره گیری از دانش و هنر این رشته و فراگیری اصول نگارش خبر، خبرهای مورد نیاز مخاطبان را با رعایت اصول صحت، جذابیت و جامعیت در کمترین زمان ممکن انتشار دهند.

این اثر در شش بخش با عناوین آموزش، شرط حضور موثر خبرنگاران و ادامه بقای رسانه‌ها، شناخت تحریریه‌های خبری و روند انتشار خبر، مراحل سه گانه تهیه و انتشار خبر، لید خبر، اصول اساسی نگارش متن خبر و تیتر، خلاصه خبر و عناوین تدوین شده است.

در بخش نخست مولف ضمن تشریح اهیمت آموزش خبرنگاران، ویژگی‌هایی چون ذوق و استعداد برای کار روزنامه نگاری، توجه به واقعیت‌ها و ساده نویسی، ارتباط مستمر با مردم و مسئولان، داشتن حس مسئولیت اجتماعی و روحیه جسارت و خطرپذیری، تعصب کاری، احترام به ادیان و فرهنگ مردم و رعایت عفت عمومی را برای خبرنگاران ضرروری می‌داند.

در بخش بعدی مولف با توجه به اهمیت شناخت روند تولید و انتشار اخبار در رسانه‌های الکترونیکی و مکتوب به چگونگی کسب خبر و منابع خبری رادیو و تلویزیون پرداخته است. همچنین در این بخش قسمت‌های مختلف تولید و پخش اخبار رادیو و تلویزیون و همچنین مطبوعات از سوی مولف معرفی می‌شوند تا خبرنگاران با شناخت تحریریه‌های مختلف، خبرهای مورد نیاز بخش‌های مختلف خبری را تولید کنند.

بخش سوم این کتاب به مراحل «سه گانه تهیه و انتشار خبر» اختصاص دارد. در فصل ششم از این بخش تحت عنوان شناخت خبر ضمن اشاره به تعاریف مختلف خبر و نقد آنها تعریفی جامع از خبر ارائه می‌شود. فصل هفتم تحت عنوان جمع آوری اطلاعات به عناصر خبر می‌پردازد. با توجه به این که شناخت عناصر خبر نیز همچون آگاهی از ارزش‌های خبری به خبرنگاران در تولید و تنظیم بهتر خبر کمک می‌کند، در این فصل ضمن تعریف هر یک از این عناصر مثال هایی نیز آورده می‌شود.

در بخش چهارم نیز که به بحث لید اختصاص دارد؛ ضمن بیان تعریف و اهمیت لید و فرق آن با مقدمه و تیتر، انواع لید از نظر محتوا، عناصر و موضوع همراه با مثال معرفی می‌شود.

در بخش پنجم نویسنده به متن، سابقه و منبع خبر و معرفی افراد و چگونگی کاربردصفت در خبر توجه می‌کند و در بخش ششم با توجه به اهیمت تیتر، خلاصه خبر و عناوین در خبرهای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی، ابعاد، انواع و قواعد نگارش آنها را بررسی می‌کند.

این اثر که حاصل تحصیل و تدریس نویسنده در دانشگاه‌های مختلف و تجربه حرفه‌ای وی در مطبوعات است برای خبرنگاران و علاقمندان به حوزه خبرنگاری بسیار ارزشمند است.

چاپ دوازدهم این اثر در 180 صفحه و با قیمت 10 هزار تومان توسط انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به حوزه رسانه و خبر قرار گرفت.

ارسال نظرات