رييس اداره حفاظت محيط زيست استان تهران می گوید با گذشت چند سال جمعیت سفید بالک ها رو به افزایش رفته و با تغییرات اقلیمی، کم شدن مزارع اطراف شهرها و تقلیل باغات این آفات به سطح شهر هجوم آورده اند.
کد خبر: ۸۷۳۲۰۴۵
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد حسین بازگیر رييس اداره حفاظت محيط زيست استان تهران  گفت: مگس های سفید یا سفید بالک ها ریز آفت هایی هستند که از مزارع اطراف شهر تهران به سمت شهر هجوم می آورند. 

وی اظهار داشت: در مزارع و باغات برای مقابله با این آفات از آفت کش های شیمیایی استفاده مس کنند  اما در شهر و مقابله با آنها از آفت کش های طبیعی استفاده می گردد. 

بازگیر بیان کرد: با گذشت چند سال جمعیت سفید بالک ها رو به افزایش رفته و با تغییرات اقلیمی، کم شدن مزارع اطراف شهرها و تقلیل باغات این آفات به سطح شهر هجوم آورده و موجب آزار و اذیت شهروندان به لحاظ روحی و روانی شده است. 

 رييس اداره حفاظت محيط زيست استان تهران افزود: سال گذشته با دعوت از همه دستگاههای مرتبط به محیط زیست جلسه ای در خصوص آفتهای فوق برگزار شد، که نتیجه حاصل ازآن سم پاشی با آب و برق و همچنین شوینده های کم ضرر برای شستشوی درختان میزبان و پیگیری این مسئله بود. 

وی با بیان اینکه مگس های سفید خطری برای انسان ندارند، گفت: هیچ ضرری از سمت این آفات متوجه انسان نبوده و عامل یا ناقل هیچ بیماری هم نیستند ولی همانطور که یک جسم خارجی با ورود به سیستم مخاطی یا چشم ایجاد حساسیت یا آلرژیک می کند این حشرات نیز با ورود به سیستم مخاطی فرد ،در صورت حساس بودن ایجاد حساسیت در وی می کند. 

بازگیر با بیان اینکه وجود این آفات در سطح شهر آلودگی منظر بوجود می آورد بیان کرد: سال گذشته همه دستگاه های مرتبط با موضوع جمع و کارگروهی تشکیل شد و اقدامات آنی و فوری را شهرداری در دستور کار خود قرار داد. 

وی با توجه به بلوغ این حشرات و تخم ریزی آنها در سطح درختان میزبان ، اضافه کرد:  آفت کشی و سم پاشی در ماههای غیر از تابستان نیز  نیاز است . 

رییس محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه جمعیت این آفات رو به افزایش است، گفت: در صورت عدم رسیدگی و کنترل، امکان افزایش جمعیت این ریز حشرات وجود داشته ولی تا حدودی جمعیتشان تحت کنترل است. 

بازگیر با بیان اینکه برخی عوامل طبیعی مقابله با این حشرات از بین رفته است، اظهار داشت: یکی از دلالیل افزایش جمعیت این آفت و هجوم آنها به سطح شهر از بین رفتن عوامل طبیعی مانند حشراتی است که این آفتها را از بین می بردند و با از بین رفتن این مهار کننده ها حشرات از حالت طبیعی خارج شدند . 

وی در ادامه گفت: متولی از بین برنده این حشرات، موسسه حشره شناسی کشور است که این مسئله را پیگیری و به دنبال راه حل از بین بردن کامل سفید بالک ها به طور ریشه ای است. 

رییس محیط زیست استان تهران با بیان اینکه ابهاماتی در خصوص گونه و روشهای مقابله با این آفتها موجود است، خاطر نشان کرد: این حشرات دارای مراحل مختلفی از چرخه زندگی، تولید، رشد و پخش دارند و فعلا نصب نوارهای زرد رنگ بر روی درختان میزبان و سم پاشی مداوم این حشرات را می توان از بین برد. 

منبع: شهر فردا
ارسال نظرات