نهادهایی مانند گمرک و نیروی انتظامی درباره‌ی ورود کالای قاچاق به بازار داخلی پاسخگو باشند ولی زمینه‌سازی مناطق آزاد و ویژه برای واردات قاچاق نیز موضوعی است که آقای ترکان باید مسئولیت آن را به عهده بگیرد.
کد خبر: ۸۷۳۲۴۱۵
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰

  به گزارش خبرگزاری بسیج، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق ویژه و آزاد دو شب پیش در برنامه‌ی تلویزیونی متن-حاشیه نقش مناطق ویژه و آزاد در واردات قاچاق به کشور را ناچیز دانست و گفت که دیگر نهادها باید درباره قاچاق پاسخگو باشند.

بنا به این گزارش، در اکثر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محموله‌های وارداتی ابتدا در انبارهای این مناطق تخلیه می‌شوند و پس از طی روندهای اداری گمرک، هنگام خروج از منطقه ویژه یا آزاد توسط گمرک بررسی می‌شوند.

طبق قانون مناطق آزاد، گمرک کلا حق بازرسی و نظارت بر انبارهای این مناطق را ندارد،‌ هم‌چنین قانونی وجود ندارد که مناطق ویژه را ملزم به پاسخگویی به نهادهای ناظر کند. وقتی نظارتی بر انبارهای این مناطق وجود نداشته باشد، جعل مدارک و تبانی با چند کارمند گمرکی می‌تواند مسیر آسانی برای خروج کالای قاچاق از این مناطق باشد. هم‌چنین از آن‌جایی که محموله‌های ورودی به این مناطق جایی ثبت نمی‌شوند، بررسی اختلاف حجم واردات این مناطق از خارج و حجم واردات کشور از این مناطق ممکن نیست؛ اختلافی که مستقیما نشان‌دهنده‌ی واردات قاچاق از این مناطق است.
تنها دو منطقه آزاد ارس و ماکو هستند که گمرک هم در ابتدای ورود کالا و هم هنگام خروج آن از منطقه آزاد، تحت نظارت گمرکی قرار می‌گیرند. واردات کشور از این دو گمرک در برابر مناطق ویژه و آزادی مانند بندر رجایی، بندر بوشهر، بندر چابهار و... حجم قابل توجهی ندارد.
نهادهایی مانند گمرک و نیروی انتظامی قطعا باید درباره‌ی ورود کالای قاچاق به بازار داخلی پاسخگو باشند ولی زمینه‌سازی مناطق آزاد و ویژه برای واردات قاچاق نیز موضوعی است که آقای ترکان باید مسئولیت آن را به عهده بگیرد.

ارسال نظرات