خبرهای داغ:
گزارش: چرا همکاران چیت چیان برای قرارداد با شرکت فاقد صلاحیت ترک اصرار دارند؟

قرارداد دولت روحانی با یونیتِ ترکیه، مغایر با نظر امام خامنه‌ای است

با وجود تاکیدات چند باره رهبر معظم انقلاب در ابتدای امسال درباره استفاده از توان داخل در حوزه ساخت نیروگاه، وزارت نیرو اقدام به عقد قرارداد ۱۰ هزار میلیارد تومانی با شرکت ترکیه‌ای "یونیت"در این زمینه کرده است.
کد خبر: ۸۷۳۲۴۵۲
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، اخیرا وزارت نیرو در اقدامی عجیب قرارداد بزرگی را با شرکت یونیت اینترنشنال برای احداث نیروگاه در کشور به امضا رسانده است. این شرکت ترکیه‌ای قرار است 5 هزار مگاوات نیروگاه به ارزش 3 میلیارد دلار در ایران احداث کند. به گزارش «نسیم آنلاین»، مقرر شده است با اجرای آن و در اختیار قرار دادن روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز (معادل ۸۰ درصد میزان کل صادرات گاز کشور) به این شرکت ترکیه ای به عنوان سوخت نیروگاه، ظرفیت تولید برق حرارتی کشور ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. این قرارداد حدود 10 هزار میلیارد تومانی بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام به شمار می‌رود. به همین دلیل انتظار می‌رفت که مسئولان وزارت نیرو به سرعت با ارائه توضیحات درباره جزئیات این قرارداد، از یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم در زمینه سرمایه گذاری خارجی پرده برداری نمایند اما با وجودی که چند هفته ای از امضای این قرارداد می‌گذرد، مسئولان این وزارتخانه با خودداری از ارائه توضیحات و بسنده کردن به بیان مطالبی کلی درباره آن، نگرانی‌های فعالان صنعت برق درباره ایجاد تبعیض بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی برق را دامن زده‌اند.


اگر چه بدهی‌های وزارت نیرو به پیمانکاران سبب عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه شده است، به گفته فعالان این صنعت، تضمین‌های احتمالی مناسبی که دولت به سرمایه گذاری خارجی داده است، سبب تبعیض بین بخش خصوصی داخلی و شرکت های خارجی شده است. لذا ضروری است دولت توضیح دهد که چرا با توجه به توان تولید داخلی در نیروگاه سازی، این برون سپاری صورت می گیرد. به گزارش «نسیم آنلاین» این موضوع از آن جا اهمیت بیشتری می یابد که مقام معظم رهبری نیز در سخنان ابتدای سال خود در حرم مطهر رضوی، به صراحت اعلام کرده بودند که با توجه به توان داخلی در نیروگاه سازی، و همچنین نیاز کشور به نیروگاه، نیازی به خارجی ها برای نیروگاه سازی در کشور نیست. ایشان در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی (1 فرودین ماه امسال) در رابطه با نیروگاه‌سازی در کشور اعلام کرده اند که «ما در گذشته روی بعضی از بخشها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؛ از آنها بهره‌برداری بشود و استفاده بشود. ما در زمینه‌ی نیروگاه‌سازی در کشور سرمایه‌گذاری خوبی کردیم؛ در زمینه‌ی پتروشیمی سرمایه‌گذاری خوبی کردیم. امروز کشور به نیروگاه احتیاج دارد، کشورهای دیگر هم به نیروگاه ارزانی که ما میسازیم احتیاج دارند. ما دیگر نرویم از بیرون نیروگاه بخریم وارد کنیم، یا افرادی بیاوریم برای ما نیروگاه درست کنند، این قسمتهایی که سرمایه‌گذاری شده است، برایش تلاش شده است و زحمت کشیده شده است، احیاء بشود و از آنها استفاده بشود».


به گزارش «نسیم آنلاین»، رهبر انقلاب در تاکیدی مجدد برای استفاده از توان داخل در احداث نیروگاه و تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه، در دیدار عیدانه سال 95 با جمعی از مسئولان کشور در اواخر فرودین ماه امسال فرمودند: «اقتصاد مقاومتی یک کلّ فراگیر است که از عرصه‌ی علمی تا عرصه‌ی فعالیتهای فنّی، تا عرصه‌ی خدمات، تا عرصه‌ی بازرگانی و صادرات و واردات، تا عرصه‌ی آموزش در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها، همه را شامل می‌شود. اگر ما جدی بگیریم. گزارش می‌آید، مرکزی فلان دستگاه فنّی را دارد می‌سازد، خوبش هم می‌سازد، مپنا، آقای علی‌آبادی اینجا نشسته، من‌باب مثال؛ بعد همین را ما وارد کنیم. خب این بد است. این ضدِّ آن جهت‌گیری اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی این چیزها را نفی می‌کند. اقتصاد مقاومتی اثباتی دارد و نفی‌ای. اثباتش همین است که ما یاد بگیریم که به سمت تولید داخلی رو بیاوریم».


با توجه به تاکیدات چندباره رهبر انقلاب در ابتدای سال 95 در مورد استفاده از توان داخل در زمینه ساخت نیروگاه، اقدام وزارت نیرو در امضای قرارداد 3 میلیارد دلاری با شرکتی ترکیه‌ای برای ساخت نیروگاه در کشور، در تضاد با بیانات مقام معظم رهبری است و ضرورت دارد مسئولین وزارت نیرو در این زمینه توضیح دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار