خبرهای داغ:
طبیعی است که تشکیل شورای عالی سیاسی در یمن چندان موردپذیرش ائتلاف سعودی نباشد و واکنش‌ آن‌ها به این گردهمایی خشونت‌بار باشد.
کد خبر: ۸۷۳۲۵۶۱
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، در جریان گردهمایی میلیونی  مردم یمن که دریکی از میدان‌های اصلی شهر صنعا روز شنبه برگزار شد، یمنی‌ها حمایت خود را از مشروعیت شورای عالی سیاسی  این کشور اعلام کردند.

به گزارش الوقت به نقل از شبکه المسیره، در جریان این تظاهرات گسترده علاوه بر ساکنان شهر صنعا، به عنوان پایتخت، مردم از دیگر مناطق یمن نیز در این تظاهرات شرکت داشتند. این تظاهرات باهدف تائید شورای عالی سیاسی یمن برای اداره امور کشور برگزارشده بود.

آغاز روند دولت سازی در یمن

 شورای عالی سیاسی یمن پس‌ازآن تشکیل شد که طرف‌های مذاکره‌کننده در جریان مذاکرات کویت نتوانستند بر سر موضوعات موردبحث به نتیجه برسند. قرار بود مذاکرات کویت میان گروه‌های یمنی راه را برای رسیدن به حل بحران یمن و جلوگیری از تجاوزات ائتلاف سعودی هموار کند، که رویکرد غیرمنطقی گروه‌های نزدیک به عربستان سعودی به شکست این مذاکرات انجامید.

پس از شکست این مذاکرات شورای عالی سیاسی یمن متشکل از ائتلاف انصار ا… و حزب علی عبدا… صالح موسوم به موتمر اعلام موجودیت کرد. این شورا هدف خود را سروسامان دادن به امور داخلی یمن پس از یک سال و نیم جنگ و همچنین جلوگیری از تجاوزات ائتلاف سعودی به یمن عنوان کرد.

مشروعیت شورای عالی سیاسی، پس از بازگشایی و تشکیل جلسه پارلمان یمن در هفته گذشته مورد تائید قرار گرفت و حال تظاهرات میلیونی مردم یمن در صنعا در عمل مهر تائیدی بر عملکرد شورای عالی سیاسی و پارلمان یمن به شمار می‌رود.

این شورا یک روز پس از تائید گسترده مردمی، کمیته امنیتی و سیاسی را شکل داد که در عمل قرار است امور جاری یمن را سروسامان دهد. این کمیته می‌تواند بخشی از فرآیند دولت سازی در یمن پس از یک سال و نیم بحران در این کشور به شمار رود.

خشم سعودی از ارتقای بازیگری انصار ا… در فضای سیاسی

واکنش عربستان به تظاهرات میلیونی مردم در صنعا البته با خشونت همراه بود و برخی از خبرگزاری‌ها از افتادن یک بمب در نزدیکی محل اجتماع مردم خبر دادند. در همین حال هم‌زمان با برگزاری این اجتماع خیابانی، گزارش شد که چند رشته انفجار در نقاط مختلف صنعا شنیده‌شده است که گمان می‌رود نتیجه بمباران هوایی نیروهای ائتلاف سعودی باشد.

این طبیعی به نظر می‌رسد که تشکیل شورای عالی سیاسی در یمن چندان موردپذیرش ائتلاف سعودی نباشد و واکنش‌ آن‌ها به این گردهمایی خشونت‌بار باشد.

 شورای عالی سیاسی علاوه بر آن‌که به ارتقای بازیگری انصار ا… در فضای سیاسی و اجتماعی یمن منجر شد، در عمل توانایی این گروه را برای متحد کردن گروه‌ها و جریان‌های مختلف یمنی نشان داد.

توانایی که از ضروریات مدیریت امور داخلی و فائق آمدن بر مشکلات و بحران‌های درونی این کشور می‌باشد. اما بدون شک، آنچه عربستان را به دلیل تشکیل شورای عالی سیاسی بیشتر نگران ساخته است، محدودیت‌هایی است که پس از تشکیل این شورای یمنی متوجه عملکرد ریاض خواهد شد.

 مشروعیت نه خارج از یمن که در صنعاست

تا پیش از شکل‌گیری شورای عالی سیاسی، سعودی‌ها همواره بازگشت دولت مشروع به صنعا را بهانه حملات و تجاوزات خود به یمن عنوان می‌کردند، بااین‌حال شکل‌گیری شورای عالی و پس‌ازآن تائید پارلمان و درنهایت تائید میلیونی در تظاهرات مردمی، جای تردید و ابهامی برای مشروعیت شورای جدید باقی نگذاشت که مشروعیت نه خارج از یمن که در صنعاست.

درواقع ادعای مشروعیت دولت مستعفی هادی از جانب رهبران سعودی با برگزاری تظاهرات روز گذشته، تنها ادعایی در حد کلمات باقی ماند و ادعای بازگشت دولت مشروع به یمن توسط عربستان دیگر جایی برای مطرح‌شدن ندارد.

تحولات زنجیره‌ای سه هفته گذشته ( تشکیل شورای عالی، تائید پارلمان و تائید مردمی) در عمل جریان‌های نزدیک به سعودی را در تنگنای دوراهی بازگشت به میز مذاکراه با پذیرش شرایط شورای عالی یا ادامه جنگ علیه دولت مشروع یمن مواجه کرد.

ادامه جنگ به دلیل افزایش هزینه‌ها در اقتصاد بیمار سعودی و همچنین افزایش فشارها و انتقادات مجامع حقوق بشری علیه عربستان در عمل با دشواری بسیاری روبه رواست و راه دیگر بازگشت به میز مذاکراه نیز در عمل به معنای پذیرش اصول و شرایطی است که ماه گذشته این جریان‌ها به دلیل همین شرایط، مذاکرات را ناتمام گذاشتند.

براین اساس پس از شکل‌گیری شورای عالی سیاسی به نظر می‌رسد، بیش از گروه‌های یمنی و دولت ائتلافی انصار ا…، حال گروه‌های نزدیک به سعودی می‌باشند که خود را ناچار به پیگیری مذاکرات خواهند دید. مذاکراتی که در صورت برگزاری آن در شرایط پس از شکل‌گیری شورای عالی یمن به معنای تائید مشروعیت این شورا به‌عنوان نماینده مشروع مردم یمن حتی از جانب گروه‌های نزدیک به عربستان سعودی خواهد بود.

منبع: پایگاه رصد

ارسال نظرات
پر بیننده ها