محمد سعیدنژاد با بیان اینکه غیر از ۵۲۰ هزار تن مخزن بانکرینگ موجود در بنادر، ۷۹۰ هزار تن مخزن در حال ساخت است،‌ گفت: در زمینه نقل و انتقال پول در بخش دریایی آمریکا هنوز تعهدات را به صورت کامل اجرایی نکرده است.
کد خبر: ۸۷۳۲۶۸۹
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، همایش سوخت‌رسانی دریایی (بانکرینگ) در خلیج فارس، امروز در سازمان بنادر و دریانوردی با حضور مدیرعامل این سازمان، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، دست‌اندرکاران انجمن صنعت بانکرینگ و دیگر متخصصان صنعت برگزار شد.

 

در این همایش، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به موضوع سوخت‌رسانی در دریا به کشتی‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بندر فُجیره رتبه دوم سوخت‌رسانی در دنیا را به کشتی‌ها از آن خود کرده است، در حالی که ما ظرفیت بالاتری در این حوزه داریم، اما شرایط تحریم و برخی رفتارهای معاند سیاسی از بیرون موجب شد در بخش‌هایی نظیر ترانزیت، فرودگاهی، بندری، ترانشیت، گردشگری و از این قبیل مشکلاتی داشته باشیم.

 

محمد سعیدنژاد با بیان اینکه در بخش ترانزیت و بانکرینگ از صحبت‌ها به اندازه کافی استفاده نشده است، گفت: کشور ایران 400 میلیون نفر جمعیت در پس‌کرانه بنادر خود تا آسیای میانه دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: پس از برجام، بخش دریایی از بسیاری از تحریم‌ها و محدودیت‌ها خلاص شد. در بخش بیمه، مؤسسات رده‌بندی و ورود خطوط لاینری، شرایط کشور بسیار بهتر شد.

 

وی ادامه داد: در زمینه نقل و انتقال پول در بخش دریایی از طریق بانک‌های اروپایی توفیقاتی حاصل شد، البته آمریکا در بدعهدی خود هنوز تعهدات را به صورت کامل اجرایی نکرده است.

 

سعیدنژاد ادامه داد: در بحث بانکرینگ، سازمان بنادر و وزارت راه و وزارت نفت مکلف شدند تسهیلات لازم برای اجرای این کار را فراهم کنند. در این عرصه رشد داشته‌ایم اما مناسب نبوده است.

 

وی افزود: در سال 94 میزان بانکرینگ اجرایی شده توسط ایران از 3.3 میلیون تن به 4.4 میلیون تن افزایش یافت، همچنین در سال 93 بزرگترین قرارداد بانکرینگ کشور منعقد شد.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در بخش بانکرینگ تلاش کردیم بخش خصوصی بتواند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کند؛ سازمان بنادر و دریانوردی طبق مجوز قانونگذار در سال‌های 93 و 94 در مورد سرمایه‌گذاری بانکرینگ

در بنادر مباحث را پیگیری کرد و هم‌اکنون آمادگی تضمین سرمایه‌گذاری در این حوزه را داریم.

 

وی ادامه داد: سازمان بنادر به عنوان بخش دولتی، مستقیماً اجازه سرمایه‌گذاری در بانکرینگ را ندارد، اما تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بانکرینگ را انجام می‌دهیم.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: در بخش بانکرینگ باید دو موضوع اساسی مدنظر قرار گیرد، اول آنکه این مبحث بحث بین‌المللی است و دوم آنکه باید شرکت‌های بزرگ با مخازن بزرگ در این عرصه فعالیت کنند و شرکت‌های کوچک امکان بهره‌وری مناسب ندارند که لازم است در قالب کنسرسیوم به این حوزه وارد شوند.

 

وی ادامه داد: سال گذشته 140 میلیون تن مجموع عملیات بندری بنادر ما بود که از این رقم 45 میلیون تن آن کالای خشک وارد شد.

 

وی به پیگیری معافیت مالیاتی فعالان بانکرینگ در کشور اشاره کرد و گفت: مقرر شد طی مکاتبات با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی، این شرکت‌ها در صورت اخذ مجوز فعالیت در مناطق آزاد و ثبت دفتر، معافیت مالیاتی مشمول آنها شود.

 

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت مخازن موجود بانکرینگ 520 هزار تن است و 790 هزار تن در دست ساخت داریم، اما کل مخازن بانکرینگ و غیربانکرینگ کشور در بنادر 1.9 میلیون تن است.

 

وی بیان کرد: در چهار سال گذشته میزان کشتی‌ها در حوزه LNG چهار برابر شده است و ما نیز باید در این حوزه سرمایه‌گذاری جدی داشته باشیم.

ارسال نظرات