غلامرضا عباسي كارآفريني است كه موفق به فرآوري مهم ترين محصول شهر خود، يعني خرما گشته و باتلاش و پشتكار فراوان توانسته ارزش افزوده ي اين محصول را چند برابر كند.
کد خبر: ۸۷۳۲۹۳۶
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸




در صنعت کشاورزی موضوعی به نام صنایع تبدیلیو فرآوری محصولات وجود دارد که اصلی ترین بخش هایسودآوری در این صنعت محسوب می شود و خوشبختانه کشورما کشوری چهار فصل است و از نظر محصولات مختلفکشاورزی غنی و پویا است اما متاسفانه بدلیل عدم وجودزیرساخت های مناسب جهت فرآوری محصولات و رسیدنبه مرحله ی ایجاد ارزش افزوده ی محصولات، بسیاری ازتولیدات کشاورزی ما نظیر خرما، زعفران و... به کشورهایدیگر صادر شده و پس از فرآوری مجدد به داخل کشور بازمی گردند و یا راهی بازارهای جهانی می شوند. در این میانزحمت اصلی را کشاورزان ما می کشند و سود اصلی آن عایدکشورهای دیگر می شود



فرآوری محصولات کشاورزی و مبحث صنایع تبدیلی به چنددلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نکته ی اول بحثاشتغال زایی و مقابله با بیکاری در این بخش است. با اندکیتفکر و خلاقیت در بخش صنایع تبدیلی و با سرمایه ای نهچندان زیاد، می توان در این بخش به سودآوری زیادی دستیافت و در کنار آن، برای عده ای ایجاد شغل و فعالیت نمود.

دومین مسئله در این صنعت، امکان فروش محصولات فرآوریشده در فصول گوناگون(هم فصل تولید محصول و هم غیر ازفصل تولید این محصول)است. معمولا این چنین است که درفصل تولید یک محصول خاص، به دلیل فراوانی آن محصول دربازار مصرف، قیمت محصول افت فراوانی دارد و کشاورز دچارضرر و زیان می شود هم چنین اگر کشاورز در فصل تولیدمحصول موفق به فروش آن نشود محصول با فساد و تخریبمواجه می گردد.

صنایع تبدیلی راه حل بسیار مناسبی برای اینمشکل هستند. مثلا در رابطه با محصولی مانند انار، می توان باتهیه ی رب انار، لواشک انار، آب میوه و... آن را در فصولمختلف عرضه نمود. سومین مسئله هم که یکی از موارد مهمو قابل توجه در این برهه حساس از زمان برای کشور ماستبحث خلق ارزش افزوده و کمک به اقتصاد مقاومتی است.

افراد و کارآفرینان خوش فکری در این سرزمین حضور دارند که بااندیشه ی تولید و چرخاندن چرخ های اقتصاد مقاومتی، گامدر این عرصه نهاده و به موفقیت های چشم گیری رسیده اند.

غلامرضا عباسی کارآفرینی است که موفق بهفرآوری مهم ترین محصول شهر خود، یعنی خرما گشته و باتلاش و پشتکار فراوان توانسته ارزش افزوده ی این محصول را چند برابر کند.


وی معتقد است خرما به عنوان مهم ترین محصول شهرستان گراشباید به نوعی جای خود را بیش از پیش بر سر سفره های مردمو علی الخصوص سبد غذایی کودکان باز می کرد، به نوعی کههمه ی ذائقه ها بتوانند از آن بهترین استفاده را ببرند.
عباسی یکی از علل موفقیت خود را خلاقیت و نوآوریمی داند و می گوید جوانان نباید سراغ کاری بروند که بازارآن اشباع شده است، بلکه باید با ایده های جدید وارد بازارکار شوند.

اکنون وی با اراده ای پولادی و مشوقینی از قبیلخانواده و همسرش به درآمد خوبی رسیده است.


این فعال عرصه کارآفرینی با دریافت 15 میلیون تومان وام اشتغالزایی از بسیج سازندگی فارس، ضمن ایجاد اشتغال برای 15 نفر به طور مستقیم و حدود 60 نفر به طور غیر مستقیم، در هر دوره 7 تن محصول فرآوری شده را روانه بازار مصرف می کند.

عباسی با اشاره به نحوه آغاز به كارش اظهار كرد شروع كار ما با حداقل سرمايه بود و كار خود را با صنايع تبديلي فرآوري از خرما و کنجد آغاز كرديم.

وي افزود: ما در كارگاه خود حلوا ، حلوا خرمایی ، شیره خرما و کوئته که شیرینی مخصوص گراش است را تولید و آن را در بازار شهرستان و استان‌هاي همجوار عرضه كرديم.

وي با اشاره به حمايت‌ بسيج سازندگي از كار بيان كرد: قرارگاه سازندگي سپاه گراش درباره حمايت از جوانان در طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي نقش بسزايي داشته است.

عباسی گفت: اقتصاد مقاومتي علاوه بر اشتغالزايي در جامعه،‌ باعث رشد و توسعه اقتصاد شهرستان و كشور و كمك بسيار به اقتصاد كشور است.

وي افزود: تكيه نكردن به يك محصول، رشد و توسعه اقتصاد جامعه و ايجاد اشتغال براي افراد جوياي كار از مهم‌ترين ثمرات حركت در راه اقتصاد مقاومتي است.

اين فعال اقتصاد مقاومتي در خصوص نحوه فروش محصولات خود در بازار مي گوید: براي ارائه محصولاتم به بازار با مشكل روبرو نيستم و در همين شهرستان مشتري فراوان وجود دارد ولي بسياري از توليد كنندگان در زمينه اقتصادمقاومتي پس از طي كردن مراحل لازم، زمينه توليد در عرصه هاي اقتصاد مقاومتي پيدا كرده اند ولي در زمينه فروش با مشكل مواجه هستند.

اين كارآفرين بسيجي مي گويد: در صورت حمايت از سوي نهادهاي دولتي مي توانم اين طرح خود را بيشتر گسترش داده تا زمينه اشتغال افراد بيشتري را فراهم كنم.

عباسی با تاكيد بر فراهم كردن زمينه فعاليت براي جوانان در زمينه هاي اقتصاد مقاومتي، گفت: مسئولين با پرداخت تسهيلات و برداشت سنگ از جلوي پاي جوانان زمينه فعاليت آنها را فراهم كنند چرا كه بسياري از جوانان در صورت تامين اعتبار و پرداخت تسهيلات به آنها مي توانند موفقيت هاي را كسب كنند.

وي ادامه داد: اگر جوانان در حوزه مشاغل زودبازده عرصه اقتصاد مقاومتي ورود پيدا كنند، بدون ترديد علاوه بر اينكه به تحقق فرامين رهبر معظم انقلاب در حوزه قطع وابستگي به خارج و كمك به توليد داخلي كمك خواهند كرد، در مسير خودكفايي شخصي نيز موفق خواهند شد .و در نتيجه باعث كاهش روند مهاجرت مي شوند.

بنا به این گزارش، بسیج سازندگی فارس، فعال اقتصادي شهرستان گراش نمونه اي كوچك از راه يافتگان به عرصه هاي بسيج سازندگي مي باشد كه با عمل به فرمايش مقام معظم رهبري و حمايت سپاه و بسيج توانست در مسير اشتغال گام بردارد تا بتواند دستي در بازار خودكفايي داخلي داشته باشد و صحبت هايي بسيار ارزنده از اين فعال اقتصاد مقاومتي و پيشنهاداتي برگرفته از تجربه اندوخته در اين راستا، مي تواند مسئولان را در هموار تر كردن اين راه، ياري كند تا گامي عملياتي و وسيع در اين رابطه به ثبت برسد.

 بسيج سازندگي استان فارس ,
ارسال نظرات