استفاده از پایگاه شهید نوژه، به جز پیام‌های دیگر اقدامات نظامی روسیه، یک پیام ویژه را نیز منعکس کرد که برای صهیونیست‌ها، مراکز اصلی قدرت در لندن و واشینگتن و نهایتاً پایتخت‌های بی‌رمق عربی حاشیه خلیج فارس و هم‌پیمان با آمریکا و انگلیس و اسرائیل، تکان‌دهنده‌است.
کد خبر: ۸۷۳۳۳۶۵
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: بمب خبری استفاده هواپیماهای راهبردی روسیه از پایگاه نظامی نوژه برای حمله به تروریست‌ها در سوریه، در یک هفته گذشته، بازتاب گسترده‌ای داشت و واکنش‌های قابل توجهی که معنادار نیز می‌باشد، به وجود آورد.

اینکه تروریست‌های داعش و القاعده در چند روز پیاپی هدف عملیات‌های کشنده، ناله سر دهند و کمک بخواهند، رخداد خیلی مهم نیست و امری طبیعی است. اینکه روس‌ها در حال یک مانور و تمرین نظامی از ابزارهای تسلیحاتی خود هستند و کارآمدی آنها را تست می‌کنند و در عین حال آن را به رخ آمریکایی‌ها می‌کشند، هم خیلی برجسته نیست.

روس‌ها موشک‌های کروز خود را که قادر است اهداف خود را در هزاران کیلومتر دورتر نابود کنند، از دریای خزر، دریای سیاه، مدیترانه امتحان کرده‌اند که با کلاهک‌های غیرکلاسیک، پیام‌های راهبردی به ناتو و آمریکا منتقل می‌کند.

روس‌ها همین کار را به وسیله انواع هواپیماهای راهبردی خود هم از مسیرهای مختلف در اجرای عملیات بر علیه تروریست‌ها و اهداف گوناگون به رخ غرب کشیده‌اند که این مفهوم را دربردارد که گستردگی کارت‌های بازی آنها در پرونده‌های منطقه‌ای و جهانی از چه شرایطی برخوردار است.

استفاده از پایگاه نظامی شهید نوژه، به جز پیام‌های دیگر اقدامات نظامی روسیه، یک پیام ویژه را نیز منعکس کرد که برای صهیونیست‌ها، مراکز اصلی قدرت در لندن و واشنگتن و نهایتاً پایتخت‌های بی‌رمق عربی حاشیه خلیج فارس و هم‌پیمان با آمریکا و انگلیس و اسرائیل، تکان‌دهنده است.

آنها نمی‌توانند این تصویر را تحمل کنند که سطح همکاری‌های راهبردی و تاکتیکی در یک سال گذشته در پرونده سوریه، تا مرز استفاده از ظرفیت‌های متقابل و پایگاه‌های نظامی هم پیشرفت کند و آن را یک جهش غافلگیرکننده در مناسبات امنیتی روسیه و ایران برای خود می‌دانند و گسترش و استمرار آن را برای منافع استعماری، غارتگرانه و نامشروع خود، کشنده می‌دانند، لذا همه ابزارها و شبکه‌ جهانی خود را بسیج کرده‌اند تا به هر شکل آن را به چالش کشیده و آن را مشکوک و غیرقابل اعتماد، غیرملی و غیرقانونی و خطرناک معرفی کنند.

بلومبرگ توصیه کرده‌است که وقت آن است تا قراردادهای ترکمنچای و گلستان را به رخ ایرانیان بکشیم!! دستگاه سخن‌پراکنی BBC لندن هم ماشین خود را فعال کرده تا به هر قیمت این رخداد راهبردی برخلاف منافع ملی ایران نشان دهد.

نکته مهم و جالب توجه این است که بوق‌های بیمار داخلی در رسانه‌های مارک‌دار و غرب‌زده، به شکل ناخودآگاه، واکنش هماهنگ با قطب‌های استعماری لندن ـ واشنگتن و تل‌آویو از خود نشان می‌دهند.

البته تعجب‌برانگیز نیست؛ چراکه علوم انسانی ما در چندین دهه در فکر و وجدان دانشجویان القاء کرده‌است که شوروی و روسیه و شرق، برای ایران نکبت، مسیر انحرافی و غیرقابل اعتماد هستند و تکامل ایران در تمامی عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی باید با غرب و خصوصاً آمریکا باشد و در غیر این‌صورت، هر اقدام و تدبیر را ضد ملی نموده‌اند.

الگو‌های آموزشی غربی، این گونه شبکه‌سازی منطقه‌ای و بین‌المللی کرده‌اند که برای گسترش مدل‌های برتر اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و حتی الگوی زندگی، باید دانش‌آموختگان علاقه‌مند به غرب، همچون یک لشکر ربات‌گونه، هرچه از سوی مرکز (غرب) ارسال شد را «رله» کنند و آنرا تکرار نمایند و با هر روند مخالف با  غرب به عنوان یک پدیده ناهنجار و غیرقابل تحمل برخورد کنند. ادبیات استعماری غربی، اینها را پیرامونی برای خود (مرکز) می‌داند. در مسئله پایگاه نوژه و همکاری نظامی با روس‌ها هم، همین رفتار با ادبیات نخ‌نما و استدلال‌های چند دهه قبل در روزنامه‌های مارک‌دار و غرب‌زده دیده شد.

چقدر خوب است که این بحث در دانشگاه‌های ایران هم راه افتاده‌است و «اندیشه‌های تار عنکبوت بسته غربی» با چالش‌ واقعی درک منافع ملی مواجه هستند. باید نشان دهند که تا چه اندازه از محیط بین‌الملل، بازیگران و قدرت‌ها، قواعد بازی گذشته و اکنون، وزن و موفقیت قدرت‌ها و بازیگران و نهایتاً ابزارهای تأمین منافع ملی و یا افزایش سطح بازیگری و بسیاری از مفاهیم، شناخت دارند و به مؤلفه‌های ملی و یا افزایش سطح بازیگری و بسیاری از مفاهیم، شناخت دارند و به مؤلفه‌های ملی پایبند هستند و مانند همه وطن‌پرست‌های شرق و غرب عالم، نمی‌توانند و نباید آب به آسیاب دشمن آشکار،‌ تاریخی، کینه‌توز و وحشی و غیرانسانی بریزند و اگر می‌خواهند پیرامون هم باشند برای منافع ملی خود باشند نه برای واشنگتن، لندن و تل‌آویو!!

منبع : دفاع پرس

ارسال نظرات