خبرهای داغ:
دبیر اجرایی دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه ایران از برگزاری این کنگره در چهاردهم تا هفدهم شهریور ماه خبر داد.
کد خبر: ۸۷۳۳۴۰۵
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، گیتی ستوده، دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه ایران در نشست خبری که صبح امروز در دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: کنگره تغذیه ایران هر دو سال یکبار توسط یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار می شود و 14 تا 17 شهریور ماه در پژوهشگاه صنعت نفت واقع در درب غربی استادیوم آزادی میزبان علاقه مندان خواهیم بود.

 

وی افزود: این کنگره به ریاست علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود و ابوالقاسم جزایری، دبیر علمی این کنگره می باشد. شعار این کمیته «به سوی آینده روشن تر تغذیه؛ از علم تا سیاست و عمل» می باشد.

 

دبیر اجرایی کنگره تغذیه به محورهای برگزاری کنگره اشاره کرد و گفت: امنیت تغذیه ای، تغذیه سلولی مولکولی در سلامت، ایمنی و غذا، تغذیه و بیماری غیرواگیردار، تغذیه برای گروه ها و شرایط ویژه (خانم های باردار، سالمندان و کودکان)، مراقبت تغذیه ای در بیمارستان، نقش علوم قضائی و تکنولوژی در سلامت عمومی از محورهای اصلی برگزاری کنگره می باشد.

 

وی در ادامه بیان داشت: این کنگره چهار روزه دو سخنرانی کلیدی و 9 سخنرانی جامع خواهد داشت؛ که 2 سخنرانی به زبان فارسی و مابقی به صورت زبان انگلیسی برگزار می شود. در مجموع 32 سخنرانی علمی به زبان انگلیسی داریم و 66 سخنرانی در سمپوزیوم ها خواهیم داشت؛ که 28 سخنرانی در سمپوزیوم به زبان انگلیسی می باشد.

 

ستوده به برگزاری کارگاه های آموزشی اشاره کرد و گفت: 9 کارگاه آموزشی و 9 میزگرد نیز در کنار برگزاری کنگره خواهیم داشت که در مجموع حدود 109 سخنرانی کلیدی، جامع و سمپوزیوم داریم؛ که 40 درصد آنها را سخنرانی به زبان فارسی تشکیل می دهد.

 

وی با اشاره به مهمانان خارجی کنگره گفت: در این کنگره 24 مهمان خارجی از آمریکا، کانادا و بسیاری از کشورهای اروپایی مثل انگلیس، فنلاند، اتریش و سوئیس حضور دارند. اساتید برجسته از ابوظبی، مالزی، هند و ژاپن نیز در این کنگره مباحثه و تبادل نظر می کنند.

 

دبیر اجرایی کنگره تغذیه در ادامه به موضوعات سمپوزیوم های این کنگره اشاره کرد و گفت: سمپوزیوم ها براساس مسائل روز جامعه مانند چاقی، غنی کردن آرد با آهن و ید و اسیدفولیک می باشد. همچنین سمپوزیوم برای تغذیه و باروری، ویتامین د در سلامت و بیماری، تداخل ژن، تغذیه و بیماری های واگیردار، تغذیه در گروه های ویژه، تغذیه و التهاب و سیستم ایمنی، مداخلات تغذیه ای جامعه محور، مواد مغذی و بیماری های غیرواگیردار، تغذیه و بهداشت روان، مراقبت های تغذیه ای در بیمارستان، نقش منابع غذایی در سلامت جامعه، عوامل اجتماعی فرهنگی موثر در انتخاب غذا می باشد.

 

وی درباره برنامه میزگردهای این کنگره گفت: برنامه ملی غنی سازی غذا، حرفه و اخلاق در تغذیه، ارزیابی سند ملی غذا و تغذیه، مکمل های غذایی به عنوان شمشیر دو لبه، آموزش دانشجویان تغذیه در ایران و برچسب گذاری غذایی از جمله میزگردهای احتمالی در این کنگره است. همچنین کارگاه امنیت تغذیه ای در آی سی یو، کارگاه تغذیه ای درمانی برای بیماران دیابتی نوع یک و دو، بیماران مبتلا به سنگ کلیه، رژیم کتوژنیک، مکمل یابی در ورزشکاران، مدیریت وزن و تغذیه در ورزشکاران نیز برگزار می شود.

 

ستوده به تشریح اهداف کنگره تغذیه پرداخت و افزود: یکی از اهدافی که در این کنگره دنبال می شود، این است که بتوانیم آخرین دستاوردها و تجربیات که در زمینه پژوهشی، آموزشی و اجرایی داریم را، میان اساتید و کارشناسان مطرح نموده  و با آنها به بحث و تبادل نظر بپردازیم. یکی از دلایل بین المللی بودن این کنگره این است که می خواهیم علاوه بر استفاده از تجربیات، بتوانیم ارتباط مستمری را با دانشگاه های سراسر دنیا برای استفاده از تجربیات پژوهشی و تبادل جنبه های آموزشی و تبادل دانشجو و استاد دنبال کنیم.

 

وی به ارائه آماری از مقالات در این کنگره پرداخت و اظهار داشت: در کل 1226 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که تعداد محدودی به دلیل آنکه شرایط مقاله را نداشتند، حذف شدند. حدود 774 پوستر در این کنگره داریم و 56 سخنرانی آزاد علاوه بر سخنرانی های ذکر شده خواهیم داشت. به 6 نفر در حوزه مقالات آزاد و پوستر که بهترین مقالات و یا پوسترها را ارائه کردند، تندیس و جوایزی اهدا می شود.

 

دبیر اجرایی کنگره تغذیه در ادامه بیان داشت: 1912 نفر در این کنگره ثبت‌نام کردند که البته کنگره قبلی بیش از 3600 نفر شرکت کننده داشت؛ ولی امسال پژوهشگاه صنعت نفت به دلیل اینکه ظرفیت 2000 نفری دارد لذا تعداد مهمانان در این کنگره کمتر است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای شش استاد شامل دو استاد خارجی و چهار استاد ایرانی که در سال های اخیر در این حوزه فعالیت می کردند و آنها را از دست دادیم نیز یادمانی برای پاسداشت یاد آنها برگزار می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها