آن با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان مازندران در زمینه‌هایی مانند گیاهان دارویی و گردشگری و ... وجود دارد بنابراین می‌توان با شناسایی این استعدادها این مناطق را تقویت کرد و همچنین باید از رشته‌های تکراری که فایده‌ای ندارد دور شد.
کد خبر: ۸۷۳۳۴۲۵
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به افزایش تعداد دانشگاه‌ها در طول یک دوره رقابتی خاطر‌نشان کرد: در طول کمتر از هفت سال تعداد 70 دانشگاه علمی کاربردی ایجاد شد و تعداد دانشجویان از جمعیت 200 هزار نفر به یک‌میلیون و 200 هزار نفر رسید.

محمد‌حسین امید بعد از ظهر امروز در جلسه شورای سیاست‌گذاری استراتژیک رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان مازندران که به‌میزبانی شهرستان نوشهر برگزار شد، با انتقاد از گسترش بی‌رویه مراکز دانشگاهی در کشور اظهار کرد: این توسعه بی‌رویه سبب شد تا مشکلات زیادی در حوزه دانشگاهی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در تمام دانشگاه‌ها در پیک تقاضای آموزش عالی ظرفیت‌سازی شد، تصریح کرد: امروز در کشور بالغ بر 1.5 میلیون صندلی در مراحل تکمیلی ایجاد شده است درحالی‌ که متقاضی زیر 800 هزار نفر است یعنی به ازای یک متقاضی دو صندلی وجود دارد.

وی با اعلام اینکه تعداد دانشگاه‌های غیر انتفاعی در شمال کشور بیشتر از سایر استان‌ها است، افزود: تعداد مراکز علمی کاربردی از حدود 400 مرکز در 8 سال پیش به بیش از یکهزار و 200 مرکز رسید و همه این‌ها سبب ایجاد ظرفیت شد

امید از دست دادن اعتبار به‌دلیل تولید انبوه و عدم رعایت کیفیت‌ها در سال‌های اخیر را از جمله مشکلاتی دانست که مراکز علمی کاربردی با آن روبه‌رو هستند و افزود: اخیراً دستگاه‌های اداری و اجرایی از پذیرش دانش‌آموختگان مراکز علمی کاربردی طفره می‌روند، بنابراین دانشجویان این دانشگاه که زمانی نزدیک به‌یک میلیون دانشجو داشت، امروز به زیر 500 هزار نفر رسیده است در حالی‌که بر اساس برنامه ششم باید این تعداد 880 هزار نفر باشد و اما امروز 470 هزار نفر است.

وی با انتقاد از اینکه در صورت ادامه این روند در مهر ماه امسال با وجود اعلام 800 هزار نفر ظرفیت بعید است که 15 درصد را جذب کنیم، افزود: باید در این باره تلاش شود زیرا اگر بخواهیم دانشگاه علمی و کاربردی و علوم فناوری و کاربردی واقعی باشیم در هر شرایطی متقاضی داریم.

معاون وزیر علوم با مقایسه وضعیت فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها نسبت به دانشگاه علمی کاربردی خاطر‌نشان کرد: دانش‌آموختگان بسیاری از دوره‌ها آمادگی ورود به بازار کار را ندارند در صورتی‌که اگر مهارت لازم را کسب کنند بلافاصله می‌توانند اشتغال پیدا کرده و یا کارآفرین باشند و به این ترتیب بحران اشتغال در کشور ما حل می‌شود.

این مسؤول با تأکید بر اینکه در برنامه ششم دولت به بحث مهارت توجه کرده است، گفت: بسیاری از نیروهایی که دنبال کار هستند بیش از نیاز دستگاه‌ها دانش دارند ولی ما این شانس را داریم که نیروهای مهارتی راحت وارد بازار کار شوند.

امید با بیان اینکه باید این تهدیدی که در بیشتر دانشگاه‌ها وجود دارد در این دانشگاه به فرصت تبدیل شود، اظهار کرد: در برنامه ششم از مجلس خواستیم که برای دانش‌آموختگان این مراکز امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شود و در قانون باید شرایط را به‌شکلی مهیا کرد که بدبینی که در مورد این مراکز وجود دارد، برطرف شود.

وی بر لزوم سیاست‌سازی و تصمیم‌سازی از سوی استان‌ها تأکید کرد و یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان مازندران در زمینه‌هایی مانند گیاهان دارویی و گردشگری و ... وجود دارد بنابراین می‌توان با شناسایی این استعدادها این مناطق را تقویت کرد و همچنین باید از رشته‌های تکراری که فایده‌ای ندارد دور شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه اگر این تصمیم‌سازی از داخل مراکز و استان‌ها بیاید و مدیران واحدها به مسؤولیت خود واقف شوند با هماهنگی که بین دانشگاه و سیاست وزارتخانه وجود دارد می‌توان چالش را تبدیل به فرصت کرد، گفت: با توجه به بحرانی که در آموزش عالی کشور وجود دارد با توجه به شرایط منحصر به‌فرد دانشگاه جامع کاربردی می‌توان زمینه را برای توسعه فراهم کرد و با معرفی رشته‌های جدید و دوره‌های جدید و به‌روز از فرصت‌های موجود به بهترین صورت استفاده برد.

امید در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور به 10 منطقه تبدیل شده است، گفت: استان‌های گلستان، گیلان و مازندران نیز به‌عنوان منطقه دو کشوری معرفی شدند، بنابراین رؤسای واحدهای این سه استان و مراکز این استان‌ها باید با همکاری و تعامل با هم به مؤفقیت دست پیدا کنند.

رئیس هیأت مؤسس مرکز فرهنگ و هنر 2 نوشهر نیز با اشاره به فعالیت دانشگاه از سال 82 اظهار کرد: از آنجایی‌که دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای مأموریت اجرای دورهای مهارتی را دارند اما عملاً دانشگاه‌های نظری در آموزش رشته‌ها مداخله می‌کنند.

مریم کیا با انتقاد از اینکه مراکز علمی کاربردی در سال‌های اخیر مأموریت محور شدند، تصریح کرد: این تعاریف در صورتی‌ مصداق پیدا می‌کند که مؤسسات غیر انتفاعی و دانشگاه‌های آزاد نیز در رشته‌های مهارتی حق اجرا نداشته باشند.

رئیس مرکز علمی کاربردی کارآموزان چالوس نیز با انتقاد از استفاده نکردن از رشته‌های جدید معرفی شده گفت: با وجود اینکه برای معرفی رشته‌های جدید نیازسنجی شده و رشته جدید معرفی می‌شود اما زمان انتخاب رشته، رشته‌های قدیمی در اولویت قرار می‌گیرد.

هدایت کیا با اشاره به مشکل در سیستم سامانه سجاد ویژه دانشگاه علمی کاربردی خاطر‌نشان کرد: با وجود اینکه اتوماسیون برای کوتاهی فرایند کارها است اما عملا فرایند طولانی شد که این مسأله باید مورد توجه قرار گیرد.

وی عدم هویت دانشگاه جامع که همواره با چالش روبه‌رو است را از دیگر مشکلات فرارو عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها برند این دانشگاه را زیر سؤال می‌برند و از پذیرش دانش‌آموختگان این مراکز در دستگاه‌های خود سرباز می‌زنند.

رئیس مرکز علمی کاربردی کارآموزان چالوس در پایان با تأکید بر اینکه در تدوین رشته‌های جدید نیاز به فرهنگ‌سازی جهت ایجاد رغبت در افراد دارد، گفت: از دیگر مشکلات و دغدغه‌های مراکز علمی کاربردی کمرنگ بودن تبلیغات و مصاحبه مدیران ارشد با رسانه‌ها است در حالی‌که باید مداوم باشد تا مردم به مراکز علمی کاربردی اعتماد پیدا کنند.

فارس

ارسال نظرات
پر بیننده ها