بیژن عبدی گفت: واقعیت آماری که ارائه می‌شود آن چیزی نیست که مردم لمس می‌کنند .
کد خبر: ۸۷۳۳۴۸۱
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱

 بیژن عبدی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اینکه آمارهای متناقض دولت چوب لای چرخ اقتصادانان و فعالان اقتصادی بلاخص مردم شده است رکود اقتصادی کرمانشاه باور کردنی است یا نرخ رشد اقتصادی 4.4 درصد یاسوج اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی دولت های مختلف که به موعد انتخابات نزدیک می شوند همین استفاده سیاسی از آمارهای مختلف بوده است و آمارها وسیله ابزاری دولت‌ها برای کسب آرای انتخاباتی بوده است.

وی با بیان اینکه واقعیت آماری که ارائه می‌شود آن چیزی نیست که مردم لمس می‌کنند افزود: آمارهای متناقضی که اعلام می‌شود از یکطرف دولتمردان ادعا دارند که منابع رسمی آماری اعلام کردند و از سویی دیگر مردم اعتراض دارند که رشد اقتصادی مطروحه وجود عینی ندارد.

عبدی بیان داشت:  انتقاداتی که برآمارها  ارائه شود تردید افکنی در بحث آمار را مطرح می‌کنند و به نوعی تردید در اصل آمار طرح می‌شود،  ادله‌ای که آورده می‌شود شاید به شکل ظاهری بتواند جلوی انتقادات را بگیرد اما واقعیت این است که آنچه در سطح جامعه جریان داردخلاف آمارهای رشد اقتصادی  را نشان می‌دهد.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: متاسفانه دستکاری‌های آماری کاملا مشهود است و مبنای صحیح آماری، مسیر صحیح اقتصادی را مشخص نمی‌کند. دستکاری آماری بیشتر از آمارها احساس می‌شود.

وی در خاتمه افزود:  گاهی سال پایه محاسبه را می‌کنند و پس از آن تغییراتی در سال پایه داده می‌شود، برخی موارد در محاسبه نرخ تورم دستکاری آماری انجام می‌شود و برخی اقلام را به آمار وارد کرده و برخی اقلام را خارج می‌کنند که این دستکاری آماری صحیح نمی‌باشد.

ارسال نظرات