ساماندهی دستفروشان به عنوان یک واقعیت شهری با افزایش آمار طلاق و تعداد زنان بی سرپرست و رکود اقتصادی جامعه ارتباط مستقیم دارد.
کد خبر: ۸۷۳۳۵۴۷
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج،  عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ، با اشاره به نامه اقتصاددانان خطاب به شهرداری و ضرورت تجدید نظر در پدیده دست فروشی گفت: دست فروشی یا اقتصاد غیر رسمی یکی از واقعیتهای انکار ناپذیر جوامع شهری است که باید برای مواجه با آن برنامه ریزی کرد .

دکتر سهیلا صادقی فسایی افزود:در جوامع مدرن امروزی که درصد زنان شاغل افزایش یافته و هرم زنان سرپرست خانواده روز به روز فربه تر می شود پناه بردن به شغل دست فروشی برای تامین معیشت واداره زندگی یکی از راهکارهای ناگزیر است.

وی ادامه داد: با افزایش آمار طلاق و با توجه به رکود اقتصادی جامعه دست فروشی به عنوان شغلی که نیازمند سرمایه قابل توجه نیست و از سوی دیگر به سطح سواد بالایی نیاز ندارد مورد توجه زنان و مردانی است که فاقد سرمایه برای گرفتن واحدهای تجاری هستند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: دستفروشان سرپرست خانوار اولين گروه برشمرده در تيپولوژي  گرایش یافته به این شغل محسوب می شوند، اين زنان نياز مالي و اجبار را مهم‌ترين دليل خود براي روي آوردن به اين شغل مي‌دانند  اما گروه دوم همياران خانواده هستند که از لحاظ طبقه اقتصادي شباهت بسياري با گروه پيشين دارند و تنها در اين مشخصه که درآمد آنان در جهت تکميل درآمد سرپرست خانوار است، متفاوت هستند. 

صادقی فسایی ادامه داد:اغلب زنان متأهل دستفروش از نظر ميزان تحصيلات و آموزش مهارت در سطح بسيار نازلي قرار دارند لذا در کنار آموزش حرفه‌اي پايين، ناتواني زنان در بازار کار به دليل مسئوليت‌هاي خانگي، هم‌چون نگه‌داري از فرزندان و انجام امور خانه همياران خانواده به دنبال مشاغلي هستند که به وظيفه مادري آنان صدمه نزده و همزمان قادر به ارائه نقش مادري باشند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد : در کنار دو تیپ یاد شده بخشی از دستفروشان مترو را کسانی تشکیل می دهند که در کنار کسب درامد تمایل به وقت گذرانی و تفنن دارند و بخش چهارمی از زنان که در پوشش دستفروشی اقدامات دیگری را دنبال می کنند  باید  از مصادیق معضل شهری دانست که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه افزود:  به نظر می رسد جامعه امروز بویژه تهران و کلان شهرها نیازمند ساماندهی دستفروشان به عنوان صاحبان مشاغل غیر رسمی هستند در همین راستا پیش از این طرحی در دانشگاه تهیه شد که راهکارهایی را با هدف ساماندهی مشاغل غیر رسمی ارایه کرد.

صادقی فسایی افزود : حمايت از مشاغل خانگي  توسط شهرداری یکی از ابزارهایی است که از ناهمگنی در فضای مترو کاسته  و با توجه به آنکه برخي از دستفروشان مترو زناني هستند که توليدات خود را در مترو عرضه مي‌کنند حمايت از آنان  در قالب  وام کارآفريني، بيمه و ساير حمايت‌ها مي‌تواند حضور آن‌ها در مترو را کمرنگ کند.بنابراین  با حمايت از مشاغل خانگي، توانمندي زنان در کوتاه‌مدت و کارفريني در درازمدت  محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: افزايش توان مهارتي و فني از دیگر راهکارهای ساماندهی دستفروشان است در تمامي تيپولوژي‌هاي دستفروشان، زناني هستند که فرصت، توان و انگيزه کافي براي يادگيري مهارت‌هاي فني و حرفه‌اي را دارند. ايجاد طرح‌هاي حمايتي براي اين دسته از زنان نيز مي‌تواند در کاهش گروندگان به اين شغل مؤثر باشد. 

 این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: تشکيل بازارچه‌هاي دائمي فرصت مناسبی جهت حمايت از توليدات خانگي، کارآفريني و بالا رفتن توان مهارتي زنان محسوب می شود و از سوی دیگرتشکيل روزبازارها که  غالباً به ارائه کالاهاي ضروري خانوارها مي‌پردازند در ساماندهي دستفروشان کمک شاياني کند.

استاد جامعه شناس شهری دانشگاه تهران ادامه داد: تعیین بازه‌های زمانی مشخص برای دستفروشی در مترو به این معنا که تعیین زمان‌های مشخص برای حضور دستفروشان در مترو و نام‌نویسی از کسانی که قصد فروش اجناس در این زمان‌ها را دارند، علاوه بر ایجاد امنیت بیشتر برای دستفروشان، امکان شناسایی و ساماندهی بهتر آنان را فراهم می‌سازد.

 وی تاکید کرد:همچمنین در خیابانها و یا برخی معابر فضاهای تهی و یا فضاهای گیج‌کننده  وجود دارد که  به‌خاطر عدم تعريف صحيح، مورد سوءاستفاده و بهره‌برداري بعضي از گروه‌ها از جمله معتادان، ولگردان و جمع‌كنندگان زباله قرار مي‌گيرد و حال آن‌كه با ايجاد غرفه‌هاي جهت فروش اجناس، مي‌توان آن فضاها را به قلمروهاي قابل دفاعي تبديل كرد و سطح ايمني و كاربري اين فضاها را ارتقا بخشيد. 

 استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: اجاره غرفه‌هاي مترو  یکی از مهمترین اقداماتی است که می تواند در ساماندهی دستفروشان مترو اثر گذار باشد واقعیت آن است در زمان حاضر هزینه اجاره بهای  غرف به قدری بالاست که از توان دستفروشان خارج شده است لذا شهرداری با واگذری غرف به مدت یکسال به آن بخش از دستفروشان که دارای شناسنامه کاری مشخص هستند و اخذ اجاره بهای سالهای دوم وتا چهارم بصورت نیم بها می تواند در کنترل دست فروشی در مترو گام موثری بردارد.

صادقی فسایی ادامه داد: ارائه کارت فروشندگی به دستفروشان مترو باعث ساماندهی این اشخاص شده و از آسیب های احتمال شهری می کاهد ،لذا شناسایی دستفروشان و ارائه کارت فروشندگی همراه با بهره مندی  آنان از برخی مزایای احتمالی باعث می ود بعدها امکان برنامه ریزی برای کنترل این قشر وجود داشته باشد.

منبع: شهر فردا
ارسال نظرات