ربانی گفت: وام 80 میلیونی مسکن حمایت دولت از متقاضیانی است که بدنبال مسکن 120 تا 150 میلیونی هستند.
کد خبر: ۸۷۳۳۵۵۲
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد علی ربانی کارشناس مسکن  گفت : کاهش نرخ سود بانکی تسهیلات مسکن اگرچه می تواند سهم کوچکی در تحریک تقاضا داشته باشد اما با توجه به رکود و کاهش قدرت خرید مردم تاثیر شگرفی در بازار مسکن نخواهد داشت.

 عضو انجمن انبوه سازان افزود: کاهش نرخ سود بانکی از 11 به 9 درصد از اقساط یک میلیون تومانی وام گیرندگان تنها 90 هزار تومان کسر می کند که این مبلغ اثری در قدرت پایین خرید مردم ندارد.

وی خاطر نشان کرد: هرچند نمی توان منکر این مهم شد که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی تا مرز تک رقمی شدن انگیزه و بستر آماده ای برای بخشی از متقاضیان مسکن فراهم خواهد کرد.

این کارشناس همچنین گفت: از آنجا که دولت مابه التفاوت نرخ سود 18 تا 11 درصدی را از محل اقساط مسکن مهر به عنوان یارانه در اختیار بانک مسکن قرار داده است ،اما اگر توام با کاهش 2 درصدی منبع یارانه ومابه التفاوت افزایش پیدا نکند ، بانک مسکن وارد گود خواهد شد.

 ربانی خاطر نشان کرد: بانک مسکن به منظور جبران کسری یارانه از پذیرش متقاضیان تسهیلات مسکن خواهد کاست تا به شکل طبیعی یارانه در اختیار بانک کفایت گپ ایجاد شده سود را به دنبال داشته باشد .

 کارشناس مسکن ادامه داد: به نظر می رسد کاهش نرخ سود بانکی به تنهایی نمی تواند موجب خارج کردن بازار مسکن از رکود شود لذا به تناسب  کاهش سود سایر ابزارهای اقتصادی نیز باید بکار گرفته شود.

ربانی همچنین گفت: مردمی که مداوم با اخبار کاهش تورم روبرو هستند اما هیچ گشایشی در زندگی خود نمی بینند چطور می توانند برای خرید مسکن که بزرگترین خروجی درآمدی افراد را شامل می شود پیشقدم شوند .

این کارشناس خاطرنشان کرد: چرخش نقدینگی در بازار ، بهبود شرایط کسب و کار ،توسعه صادرات از فاکتورهای زنجیره واری است که در خارج کردن جامعه از رکود موثر است .

ربانی گفت: وام 80 میلیونی مسکن حمایت دولت از متقاضیانی است که بدنبال مسکن 120 تا 150 میلیونی هستند این بخش از جامعه قدرت پرداخت زیادی ندارند و زمانی برای خرید مسکن انگیزه خواهند داشت که شرایط کار و فعالیت اقتصادی آنها بهبود نسبی پیدا کرده باشد.

منبع: شهر فردا
ارسال نظرات